EEMNES (7 april 2022) – “Als iets goed is, waarom zou je het dan veranderen? Ik heb het met de auto en in het team uitstekend naar mijn zin, mijn trouwe partners willen door, dus ik ben blij dat ik ook komend seizoen weer aan de start sta”, zegt Tom Coronel aan de vooravond van het raceseizoen 2022, waarin hij opnieuw met een Audi van het Belgische team Comtoyou Racing uit Waterloo in actie komt in de TCR Europe Series. Voornaamste partners zijn opnieuw DHL, Eurol, ERU Prestige en Tricorp
De TCR Europe Series staat echt voor klassiek toerwagenracen waar ik zo van hou”, zegt Tom Coronel, die op 5 april zijn 50e verjaardag vierde. “Een vol veld, harde competitie waarin het nodige contact niet wordt geschuwd, leuke circuits en een goede onderlinge sfeer naast de baan. Dat maakt het ook voor mij mooi om er weer bij te zijn. En natuurlijk helemaal als de resultaten ook goed zijn. Wat dat betreft had ik vorig jaar bepaald niks te klagen!” Inderdaad: van de 31 coureurs die in de loop van het seizoen in actie kwamen, sloot Coronel het racejaar als vierde af. In totaal stond hij drie keer op het podium, waarvan een keer als winnaar, en eindigde hij tien keer in de top tien.
Een aspect is in vergelijking met het afgelopen seizoen wel anders: nadat Coronel vorig jaar in de WTCR tot het selecte gezelschap van slechts vier rijders behoorde, die met de nieuwste versie van de Audi RS 3 LMS in actie kwamen, rijdt hij nu in de Europese serie met het geëvolueerde model. “De nieuwe Audi is inmiddels op grote schaal beschikbaar en heeft ook al de nodige successen binnengehaald. Vorig jaar kon ik ook met de vorige versie in de TCR Europe Series nog op het podium rijden en zelfs winnen, nota bene voor eigen publiek op Zandvoort, maar het is mooi om nu in de Europese serie met de nieuwe Audi te kunnen rijden. Daarmee is alles net weer een stukje beter, want in de autosport staat de ontwikkeling nooit stil
Bekend nummer
Tom Coronel koos in 2019 voor het startnummer 30, omdat dat zijn 30e jaar in de autosport was. “Dat hebben we daarna voortgezet: in 2020 reed ik met 31, vorig jaar met 32 en dit jaar dus met startnummer 33.” Waar kennen we dat ook alweer van? Coronel, lachend: “Ja, inderdaad, ik dacht: Als Max Verstappen dit jaar het nummer 33 niet wil, omdat hij met het nummer 1 mag rijden, dan neem ik dat wel! Maar 33 in combinatie met Audi is ook goed, want het is ook het startnummer van René Rast, die daarmee al drie keer DTM-kampioen geworden is!”
Over DTM gesproken: de TCR Europe Series komt dit jaar maar liefst drie keer in actie in het voorprogramma van de prestigieuze Duitse raceklasse, te beginnen met de seizoensstart in Portimão in Portugal op 30 april en 1 mei en daarna ook op de Norisring in Neurenberg op 2 en 3 juli en op de Nürburgring op 27 en 28 augustus. De overige evenementen van de TCR Europe Series vinden plaats op Circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet (21 en 22 mei), Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen (18 en 19 juni), Monza (24 en 25 september) en Barcelona (15 en 16 oktober). “Allemaal mooie circuits en het is leuk om weer eens samen met DTM te rijden”, zegt Coronel. “Zeker op de Norisring, een stratencircuit waar altijd tienduizenden bezoekers komen. Daar ben ik sinds mijn tijd in het Duits Formule 3-kampioenschap in 1995 niet meer geweest.” Coronel kijkt uit naar het nieuwe raceseizoen: “Hoe lang ik ook al in de autosport actief ben: als het voorjaar wordt, kan ik nauwelijks wachten om weer te gaan racen. Dat zit er bij mij gewoon in en dat gaat waarschijnlijk ook nooit meer over, haha! Eind van de maand mogen we weer, ik heb er zin in! Ach ja, ik mag dan wel 50 zijn geworden, maar de raceauto voelt en weet niet hoe oud je bent… Vergeet niet dat Gabriele Tarquini nog wereldkampioen werd toen hij 57 was, dus er is nog toekomst voor me in de autosport!”