Het aftellen is begonnen… Op zaterdag 5 en zondag 6 maart, ontvangen Bastogne en haar regio opnieuw de Legend Boucles van de Royal Automobile Club de Spa, en dat uiteraard na een jaar gedwongen ‘zonder’. Dat het leven van weleer terug is, is nog iets te snel geoordeeld, want sportief loopt alles wel weer zoals in het verleden, maar qua omkadering is dit een overgangsjaar. Dat neemt echter niet weg dat de strijd op alle fronten erg open zal zijn.
Voor het team rond Pierre Delettre zijn de laatste maanden niet gemakkelijk geweest. Het klimaat van onzekerheid op vlak van onze gezondheid, de eisen van de autoriteiten en het uitstel met een maand van het evenement, maakten het werk verre van eenvoudig. “Voortdurend ging het van aankondigingen en aanpassingen naar verzoeken en moeilijkheden, in die mate dat wij de hypothese van een nieuwe annulering overwogen hebben”, legt Pierre Delettre uit. “Het was dat of niets. Maar gezien het enthousiasme en de aanmoedigingen van alle kanten, vooral van de regionale deelnemers, hebben we besloten deze editie door te laten gaan, althans vanuit sportief oogpunt. De autoriteiten hebben ons gevraagd het feestelijke aspect van het evenement in 2022 te laten vallen. Er zal geen vrijdagavondparade in het stadscentrum zijn, geen signeersessie en de gebruikelijke feesttent op het McAuliffe-plein zal worden verplaatst naar het industrieterrein van de oude overdekte markt, buiten de stad. Dat was uiteraard niet naar onze wens, maar de organisatie van een dergelijk evenement vereist volledige en gedegen samenwerking met de provinciale en gemeentelijke autoriteiten. Als we het sportieve aspect wilden behouden, moesten we het dit jaar zonder de rest doen.”
Afgezien van de verschillende technische en administratieve controles en de verkenning van de klassementsproeven van zaterdag voor de betrokken categorieën, zal alles op zaterdag 5 en zondag 6 maart plaatsvinden. De wedstrijd zelf verloopt volgens het aloude recept, met twee lussen van vijf asfaltetappes op de ‘lange’ zaterdag, tegen zes RT’s in lijn, op onverhard, op zondag.
“Om verschillende redenen hebben we de lengte van de RT’s beperkt tot maximaal 15 kilometer”, zegt Eric Chapa, die verantwoordelijk is voor het parcours en het sportief management. “Toen dit parcours vorm kreeg, was de varkenspest in deze regio nog een probleem. Dat verklaart waarom we niet altijd diep de bossen in zullen gaan. Sindsdien is die situatie alvast positief geëvolueerd. Niettemin hebben wij besloten het parcours, dat dateert van de editie 2021, te handhaven, aangezien alles al voltooid en gevalideerd was. Zoals Cédric De Cecco en Jérôme Humblet, die de nota’s voor de deelnemers hebben opgemaakt, konden zien, zullen de teams zich naar alle waarschijnlijkheid niet vervelen op RT’s en dat geheel in de goede traditie van de Legend Boucles.”
Stéphane Lefebvre favoriet, maar…
Dit brengt ons meteen bij het deelnemersveld van de editie 2022. Overgangsjaar of niet, de R.A.C. Spa heeft vastgehouden aan de traditie om een sterke buitenlander aan de start te brengen, om zo de Belgen van weerwerk te dienen. Het is de man uit het noorden van Frankrijk, Stéphane Lefebvre, die de taak op zich neemt, met een Ford Escort MK2 Gr.4 van Christophe Jacob. Die wagen won al in Bastogne in de handen van Mikko Hirvonen en Kris Meeke.
“Ik had echt aangegeven dat ik aan deze wedstrijd wilde deelnemen, want ik heb er nog niet de kans gehad om echt voor de zege te vechten”, legt Lefebvre uit. “Mijn twee deelnames met de Citroën Visa 1000 Pistes eindigden te snel, maar ditmaal zal het anders zijn. Het is wel de eerste maal dat ik een rally met een achterwielaangedreven wagen betwist. Samen met Xavier Portier zal ik zeker trachten om vooraan te eindigen, maar ik zal niet overhaast te werk gaan. Ik wil nu echt van deze mooie proef genieten.”
Maar is meer dan het duo Lefebvre-Portier, met een zekere Cédric Cherain die met Damien Withers, in een Porsche 911 Gr.4 van August Porsche Addiction, zeker zijn mannetje zal staan. In 2020 werd de Luikenaar nog tweede achter Kris Meeke en hij zal in de hiërarchie zeker nog een plek willen stijgen.
Jean-Pierre Van de Wauwer, de winnaar van de Legend Boucles in 2012, zal er alles aan doen om het budget rond te krijgen om te starten met de zeer populaire Lancia Beta Monte-Carlo Gr.4. De man uit Verviers stond altijd al aan de start van de Legend Boucles en zal die reeks willen verderzetten.
In het kielzog van deze wagens is vooral de groep van outsiders indrukwekkend, met rijders die aan het einde van de twee etappes voor stevige verrassingen kunnen zorgen. Jonas Langenakens (Ford Escort MK2), Olivier Cartelle (Ford Escort MK2), Christophe Daco (Ford Escort MK2), Guino Kenis (BMW 325i), Johnny Delhez (Ford Escort MK2), Gérard Marcy (Porsche 911 Gr.4 ), Harold de Hemptinne (Ford Escort MK2), Frédéric François (Ford Escort MK2), Romuald Thirion (Opel Ascona A), Loïc Pirot (Ford Escort MK2), Emile Breittmayer (Ford Escort MK2), Benoît Galand (Opel Manta 200), de Fransman Thierry Barjou (Ford Escort MK2) zijn allemaal kandidaten voor het eindpodium in de categorie ‘Legend’.
Zij zullen ongetwijfeld de Duitsers Axel en Henning Schütt (Ford Escort MK2), Grégoire Destexhe (BMW 325i), Laurent Richard (BMW 2002 Tii), Pascal Delporte (Ford Escort MK2) achter zich aan krijgen, maar ook de Fransman Jean-François Dubrulle (Ford Escort MK2), Sébastien Glaude (Volvo 144), Guillaume Glaude (Volvo 142), Christian Glaude (Volvo 144), Sébastien Incardona (Opel Corsa GSi), Bernard Lamy (Volvo 242), Jean-Pierre Lequeux (Porsche 911 SC 3. 0), Jean-André Collard (Opel Manta 400), Jean-Louis Meynart (Ford Escort MK2), Olivier Breittmayer (Lancia Delta Integrale) en niet te vergeten de zeer spectaculaire Duitser Thomas Kleinwachter (Toyota Starlet 1200). Een identieke auto zal ook door Yannick Neuville, Thierry’s jongere broer, bestuurd worden.
Dominique Dricot, journalist van Classic 21, zal in de rechterstoel van Julien Elleboudt’s Ford Escort MK2 plaatsnemen. David Hugla komt met een originele Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de Nederlander Armand Adriaans met zijn prachtige Datsun 240 Z, terwijl Paul Fraikin het ‘à la Probst’ zal proberen in een Ford Sierra XR 4×4.
Challenger: de mannen van de streek op stap
In de Challenger-categorie, waar de gemiddelde snelheid nog steeds 80 km/u bedraagt, zijn de teams uit de streek alomtegenwoordig en zeer goed gewapend. Te beginnen met Dimitri Van Hove en Lionel Windeshausen, wiens prachtige Alfa Romeo GTV6, toen in de kleuren van de 101ste Airborne, de wedstrijd twee jaar geleden won. Ze zijn er weer bij, klaar om de degens te kruisen met de Audi Quattro van Luc Caprasse en de Ford Escort MK2 van Michaël Magerotte, die in 2020 het eindpodium haalde!
Maar er zijn er nog die op het podium willen eindigen: André Glesner (Porsche 911 SC 3. 0), Pierre-Etienne Bernes (BMW 325i), Maxime Jaumin (BMW 325i), Tony Furlotti (Opel Manta B), Laurent Noël (Ford Escort MK2), Edouard Proffit (Ford Escort MK1), Philippe Bai (Lada VFTS), Bruno Nielen (BMW 325i), naast de twee Opel Kadett GT/E van Jean-Noël en Aurélie Van Houdenhove, met een strijd in de familie en tussen generaties, zoals we dat in de Legend Boucles @ Bastogne graag zien!
De twee Volkswagen Kever van Bernard Cornet en Marc André doen het ook in deze categorie en kunnen rekenen op heel wat supporters onder de vlag van de Belgian VW Classics Club.
Youngtimers: de familie Blerot om de maat aan te geven?
De grote nieuwigheid van deze uitgave is de categorie voor de wagens van de bijlage J FIA, gebouwd tussen 1991 en 2000, waar we ook de wagens vinden die normaal in ‘Legend’ uitkomen, doch echter te veel wijzigingen hebben ondergaan. Deze categorie ‘Youngtimers’ vormt het nieuwe doel van de familie Blerot, waarvan de BMW 325i E30 de mechaniek van de M3 hebben meegekregen! Charles en Nicolas Blerot zouden dus wel eens de maat kunnen aangeven… maar ze moeten zeker rekening houden met Stéphane Hubin, die met zijn indrukwekkende Opel Omega 3000 in de buurt van Bastogne ook zijn ding zal kunnen doen. We denken echter ook aan de Subaru Impreza 555 van Didier Cawez als het om de favorieten gaat.
Er zijn ook twee auto’s waarvan de decoratie doet denken aan de auto’s die een belangrijke rol hebben gespeeld in de carrière van een zekere Grégoire de Mévius, met een Opel Astra GSI 16V voor Thibault Leloup en een Nissan Sunny GTi-R voor David Delvigne.
De Renault Clio 2.0 16V van Aaron Duville en de Peugeot 106 Rallye van Gauthier Piret vertegenwoordigen een type van kleine auto dat in de toekomst vaker zou moeten
voorkomen…
Classic 60: stevige strijd in het vooruitzicht!
Het is zeker een van de zaken waar de R.A.C. Spa trots op mag zijn: de Legend Boucles @ Bastogne is een van de belangrijkste evenementen op de regularity scene voor oudere auto’s! Een discipline die in ons land ontstaan is, op initiatief van een zekere Pascal Collard… die uiteraard ook met Pierre Delettre samenwerkt!
Dat betekent dat tijdens elke editie van de Legend Boucles de categorie Classic 60 goed is voor een stevige strijd tussen de beste regelmatigheidsspecialisten op het Belgische front… maar niet alleen zij spelen mee vooraan! De tweevoudige winnaars van 2018 en 2019, Marc Van Dalen en Julien Minguet zijn dit jaar afwezig vanwege professionele verplichtingen, maar Patrick Lambert (BMW 2002 Ti), winnaar in 2020 met zijn vader Joseph, zal zijn titel wel verdedigen. Het is echter de ervaren Yannick Albert die in de rechterstoel zal zitten! Hiermee kennen we meteen al één van de topfavorieten.
Yves Deflandre, ook een ex-winnaar (2016), zal met een Porsche 944 proberen opnieuw te winnen en dat samen met Yves Noelanders. De winnaars van 2017, Eric Piraux en Catherine Monard (Renault 5 Alpine) zijn ook weer van de partij, ondanks hun drukke professionele leven. Ook de Fransman Christophe Berteloot, die de Belgen in 2015 op eigen bodem verraste, zal aan de race deelnemen en dat in een Porsche 924, met Baptise Gengoux aan zijn zijde!
En de lijst van favorieten is zo lang als een winternacht in de Ardennen, met namen als die van de Fransen Christophe Baillet en Pierre Colliard (Ford Escort MK2), alsmede Jérôme Ambrosini en Montgomery Abel (Audi 80 GT), maar ook de Belgen Alexandre Delhez en Benoît Deflandre (Ford Escort MK1), Johan en Joppe Gitsels (Porsche 911 SC), Gaëtan Monseur en David Hanquet (BMW 325i), Michel Decremer en Patrick Lienne (Opel Ascona 2000), Patrice Simon en Christian Bernard (Porsche 924), Michaël Weiller en Anne Meunier (BMW 1602), Gaëtan Schoonbroodt en François Gehlen (Ford Escort MK1), Claude Ninane en Christophe Simon (Opel Kadett C), Stéphane en Nicolas Blaise (VW Golf GTi), Tony Kevers en Baudouin Halleux (VW Golf GTi) Eric Gengou en Didier Gathy (Volvo 142), Etienne Baugnée en Benoit Remion (Ford Escort MK1), Michel Gillard en Jennifer Hugo (Toyota MR), Benoît en Denis Regnier (BMW 323i), Jonathan Feller en Pascal Demar che (BMW 1602), Boris Vinette en Philippe Servais (BMW 2002 Tii), enz.
Julie Kenis, de dochter van Guino, zal in Bastogne haar rallydebuut maken en dat aan het stuur van een BMW 325i, met Bjorn Clauw als co… Welkom