Als nieuwkomers werkten Thewessen en zijn navigator Stijn Bastings een hele goede Dakar Rally af. Na een behouden eerste week ging het tempo in de tweede week iets meer in de hoogte met de zeventiende tijd in de negende etappe als hoogtepunt. “In de Dakar ben je er nooit bijna”, zei Dakar-legende Hubert Auriol ooit en dat gold ook voor Thewessen en Bastings. In de elfde etappe met start en finish in Bisha ging het halverwege helemaal mis.
“Het was ongelofelijk”, beschreef Thewessen het incident van donderdag. “We reden op een recht stuk met twintig meter naast ons een Hongaars duo. We reden ongeveer op topsnelheid en ik was iets sneller dan hij. Ik kwam er iets voor en hij gooide het stuur om zodat ze een waypoint konden pakken. Hij kwam snel op ons af en Stijn zei nog dat ik moest oppassen, maar toen was het al te laat.” De buggy van Thewessen sloeg drie keer over de kop en bleef op het dak liggen. “We zijn uit de auto gekropen en Stijn was gelijk al aan het kijken naar wat we konden repareren, ik moest eerst even tien minuten bijkomen. Stijn was al stangen aan het vervangen en we waren onze krik nog verloren. We hebben van het andere team de krik gevorderd omdat ze ons aangereden hadden.”
Samen met de snelle service van South Racing werd urenlang gesleuteld om de wagen weer rijklaar te maken. “Ze hebben ons met drie man geholpen en hebben met z’n allen de auto weer gemaakt. Drie uur later konden we weer rijden”, vervolgde Thewessen. De avond was op dat moment echter al gevallen en de Limburgse equipe moest nog ongeveer de helft van de afstand afleggen. Dat kon niet meer over het originele parcours, waardoor Thewessen en Bastings er maar het beste van gemaakt hebben. “We hebben tot de neutralisatie alle waypoints gepakt en hebben van het volgende deel ook het startpunt gepakt, maar we hebben bewust wel een heel aantal waypoints laten liggen. Acht minuten voordat de tijd verstreken was, kwamen we aan bij de finish waar we gestempeld hebben en de kaart ingeleverd hebben.”
Thewessen kreeg een starttijd voor de etappe van vrijdag, maar zijn lot over het al dan niet krijgen van een Dakar-medaille ligt in handen van de jury. De laatste 163 kilometer waren voor Thewessen een moment om revanche te nemen. Hij kwam met de 22ste tijd aan de finish. “Ook in het bivak moest er vannacht nog veel gebeuren aan de auto, maar we konden weer starten en hij staat er nu netjes bij”, vervolgde hij. We hebben deze laatste etappe heel goed gereden. Het is nu afwachten of we in Jeddah over het podium mogen.” Desondanks is Thewessen blij met wat hij in de Dakar heeft laten zien. “We hebben zeker een goede Dakar gereden, we hebben onszelf en Limburg wel een beetje op de kaart gezet. Het is lang geleden dat een Limburger in de Dakar goed meegedaan heeft.”
Na de proef stond er voor Thewessen en Bastings nog een verbinding van 270 kilometer op het programma richting Jeddah