Steile bergpassen en dikke stenen liggen de Arcane Racing Auto’s wel

11 januari 2022  

De etappe van vandaag had hele andere elementen en uitdagingen voor de vier Arcane coureurs dan de dagen ervoor. Waren toen de hoge duinen nog prominent aanwezig, nu waren dat grote stenen en diepe afgronden. Maar “trial”-rijden ligt de Arcane T3 en ook Michiel en Hans erg goed, want beide teams kijken positief terug op deze dag.

Michiel Becx (driver) en zijn co-driver Edwin Kuijpers hadden al snel een lekke band te pakken. Dit had tot gevolg dat ze wel wat snelheid moesten minderen, want met nog één nieuwe band aan boord neem je toch minder risico. De omgevingstemperatuur loopt met de dag verder op, en ook dat had zijn weerslag op de maximum snelheid die men (met gezond verstand) uit de auto kan persen. De mannen van de zilvergrijze Arcane auto zijn dat echter wel gewend en wisten toch het maximaal haalbare eruit te halen. Ze zijn weer netjes op tijd gefinisht en dat stemt Michiel en Edwin tot tevredenheid. Men leert enorm veel van deze eerste rally met dit spiksplinternieuwe prototype auto en daarmee is ook zeker een belangrijke doelstelling bereikt: ervaring opdoen en data verzamelen zodat ze de wagen nog beter kunnen maken.

Voor hun collega’s Hans Weijs en Tim Rietveld verliep alles lekker soepel. Ze hadden geen lekke banden of andere tegenslag en de auto presteerde wederom erg goed. Ze ondervonden wel wat hinder van hun voorgangers waardoor ze veel in het stof moesten rijden. Maar daar lieten die twee zich niet door uit het veld slaan, en vol optimisme begonnen ze aan een enorme inhaalrace. Hans en Tim hebben enorm genoten van het trial-rijden langs de steile bergpassen met hun dikke stenen.

De monteurs van de fluorgele Arcane hadden voor aanvang van de etappe nog een nieuw raam moeten monteren. Dit raam zat vast met ruitenkit en die was nog niet volledig uitgehard waardoor er af en toe wat klodders op hun overalls terecht kwamen. Een kleinigheidje blijf je houden. De inhaalrace werd succesvol afgerond met een 12e plaats in het dagklassement en daar mogen Hans en Tim trots op zijn.

Op de 12e gaan onze mannen een etappe rijden van Wadi Ad-Dawasir naar Bisha. De route bevat een special van 375 kilometer waarvan de organisatie verwacht dat het één van de snelste van dit jaar zal gaan worden. De navigatoren moeten bovendien weer op het toppen van hun kunnen presteren want de route bestaat uit een doolhof aan paden en wegen en het zal niet meevallen om steeds de juiste ”afslag” te kiezen.