WADI AD DAWASIR – Het was vandaag figuurlijk ‘maandag-wasdag’ in de Dakar Rally. De deelnemers bij de trucks werden allemaal de oren gewassen. Janus van Kasteren herstelde zich knap van de crash van zondag. Maar op de mannen van Kamaz stond vandaag geen maat
Ignacio Casale werd op de vijfde plaats de eerste niet Kamaz-rijder. De Chileen in de Tatra moest na 395 kilometer ruim 20 minuten toegeven.
Janus van Kasteren was vandaag op de achtste plaats de beste Nederlander. De Petronas Team De Rooy Iveco rijder had wel 34 minuten en 19 seconden achterstand op winnaar Dmitry Sotnikov. Voor Vick Versteijnen en Martin van den Brink was het een dag om snel te vergeten. Zij eindigden (op bijna 50 minuten) respectievelijk als elfde en twaalfde. Mitchel van den Brink reed een prima special en kwam als dertiende binnen. De snelle assistent van Petronas Team De Rooy Iveco wikkelde opnieuw een degelijke etappe af. Het constante optreden resulteert voorlopig in een twaalfde positie in het klassement.
De monster etappe telde in totaal ruim 800 kilometer. Naast 435 kilometer verbindingsroute lagen er 395 loodzware kilometers te wachten in het zuiden van Saoedi-Arabië. Voor Martin van den Brink was het verhaal voor vandaag al snel over en uit. “We gingen goed van start. Maar na 20 kilometer bleek het bandenaflaatsysteem kapot te zijn. Er zat een storing in het systeem en dan is het onbruikbaar.” Voor Van den Brink en zijn manschappen betekende dat werk aan de winkel. “We moesten steeds de truck uit om de bandenspanning handmatig te veranderen. Dat kost enorm veel tijd. In het restant zijn we op een spanning van 2 bar blijven rijden. Daar verlies je ook weer tijd mee. Daarmee is ons verlies van deze dag wel verklaard,” aldus de teleurgestelde rijder van Mammoet Rallysport Team De Rooy Iveco. “We hadden er goed zin in na de derde plaats van gisteren. Het was ook een prachtige proef met mooie duinen. Helaas ging het systeem, net als gisteren kapot. De serviceploeg heeft gisteravond het complete systeem nog vervangen. Maar helaas kwam het vandaag weer terug.”
Voor Van den Brink, Peter Willemsen en Bernard der Kinderen rest er niets anders dan te hopen dat de technische mensen van Team De Rooy het probleem vanavond kunnen tackelen. “We konden in het eerste deel goed mee met de Kamaz-rijders voor ons. We hopen morgen op een beter resultaat.”
Van den Brink is na de achtste etappe zevende in het algemeen klassement. De achterstand op titelverdediger Sotnikov liep op tot bijna 2 uur en 50 minuten.
Een plaatsje voor Martin van den Brink staat Janus van Kasteren. De Veldhovenaar herstelde zich prima van de vervelende crash van zondag. Een achtste plaats was echter het maximaal haalbare voor vandaag. “Het was echte Dakar-dag met veel zand en hoge duinen. Misschien komen we in dit terrein een paar PK’s tekort. We moesten vandaag ook verder naar achteren starten en dat maakt het ook niet makkelijker.”
Van Kasteren en zijn compagnons in de cabine, Marcel Snijders en Darek Rodewald moesten bovendien nog twee keer ongewild aan het werk. “We hebben twee banden moeten wisselen. Dat kost natuurlijk ook de nodige tijd. Op zich ging het verder wel. We hebben met onze trucks een probleem met het bandenaflaatsysteem. Dat is niet eenvoudig te verhelpen denk ik. We moeten nemen zoals het is,” aldus de nummer zes van het algemeen klassement voordat hij aan de lange weg naar het bivak kon beginnen
Vick Versteijnen keek met een dubbel gevoel terug op de dag van vandaag. “Het was een mooie proef. Veel afwisseling met snelle stukken, canyons en hoge duinen. De hoogste duinen tot nu toe. Helaas liet ook bij ons het bandenaflaatsysteem het afweten. Ondanks dat kwamen we er aardig doorheen. Helaas moesten we op een hoge duin, toen we achter Janus reden, keren. Dat was even lastig, maar daarna konden we het weer oppakken.”
Als rallyrijder had Vick genoten van de special. “Veel snelle stukken en canyons. Het ging eigenlijk super goed. We hebben twee keer vast gestaan in een rivierbedding, mede door het haperende bandensysteem. We hebben totaal 20 tot 25 minuten verloren. Zonder die problemen was het echt een perfecte dag geweest. We hebben genoten, maar het had beter kunnen zijn zonder de genoemde tegenslag. Hopelijk kunnen we vanavond een oplossing vinden,” aldus de enthousiaste rallyrijder uit Hilvarenbeek, die zijn formatie na de achtste etappe als achtste terugvindt in het algemeen klassement. Vick Versteijnen, Teun van Dal en Randy Smits hebben vier uur achterstand op de lijstaanvoerder.
De negende etappe telt 287 kilometer tegen de klok. Daarnaast is er een verbindingsroute van 204 kilometer. De start en finish is in Wadi Ad Dawasir. De deelnemers gaan de bergen in en krijgen rivierbeddingen te verstouwen. In het laatste deel speelt de navigatie een belangrijke rol.