- De splinternieuwe Porsche 911 GT3 Cup Type 992 treedt aan in de Porsche Endurance Trophy Benelux
- De nieuwe Cup is nog krachtiger en ideaal voor uithoudingsraces
- Dankzij Prospeed Competition een volwaardige technische ondersteuning
De Porsche Endurance Trophy Benelux is in 2021 aan zijn vierde editie als deel van het Belcar Endurance Championship toe. Voor deze nieuwe jaargang hebben de promotoren een mooie verrassing in petto: vanaf dit jaar kan ook de nagelnieuwe Porsche 911 GT3 Cup Type 992 in de voor hen voorbehouden klasse van het kampioenschap aantreden, tot grote tevredenheid van de fans van het Duitse merk!
Met een krachtbron die maar liefst 510 pk ontwikkelt is de nieuwe 911 GT3 Cup de krachtigste ooit… uiteraard met behoud van alle kwaliteiten die Porsche Motorsport een uitstekende reputatie hebben bezorgd, zeker in wedstrijden van lange adem. “Het Type 992 wordt het ideale wapen in de strijd om de zege in de GTa-categorie van de Belcar”, bevestigt Olivier Aerts, Series Manager van de Porsche Endurance Trophy Benelux. “De motor onderging een merkbare evolutie, en ook de wegligging werd aangepakt . Door een vooras met dubbele driehoeksdraagarm krijgt de auto een efficiënter en makkelijker te beheersen rijgedrag. Omdat het chassis zo stabieler wordt, wordt ook de bandenslijtage gereduceerd. De vierliter krachtbron is niet alleen 30 pk krachtiger, maar ook efficiënter, wat het brandstofverbruik doet dalen. Voor de endurancewedstrijden zijn ABS en Traction Control beschikbaar in optie, wat niet alleen de veiligheid verhoogt, maar – opnieuw – ook de banden te goede komt. Minder brandstofverbruik en lagere bandenslijtage: twee belangrijke factoren in succesvol enduranceracen!”
Zoals iedereen ondertussen wel gewoon is van Porsche Motorsport werden alle details van de auto tot in de puntjes verzorgd. Een uithoudingswedstrijd wordt immers niet alleen op het circuit gewonnen, maar ook in de pitbox. Daarom zijn de remklauwen zodanig ontworpen dat een snelle wissel van de schijven kan worden uitgevoerd. De rijder kan ook ondertussen ook beschikken over een dashboard met nachtverlichting en een automatisch dranksysteem (een knop op het stuur activeert een pomp), twee niet te verwaarlozen details. En wie het comfort helemaal ten top wil drijven: op de nieuwe 911 GT3 Cup is er voor de rijder ook een koelsysteem mogelijk
In de wetenschap dat de promotoren van het Belcar Endurance Championship al hebben aangekondigd dat er vanaf het seizoen 2022 geen prototypes meer mogen starten is het nu al duidelijk dat de Porsches vanaf volgend seizoen om de algemene zege zullen kunnen strijden. Onnodig nog langer te wachten, en minstens drie teams hebben voor dit jaar al hun deelname met een 911 GT3 Cup Type 992 bevestigd: RedAnt Racing, Belgium Racing en Speedlover.
Naast de introductie van een categorie die is voorbehouden aan de nieuwe 911 GT3 Cup behoudt de Porsche Endurance Trophy Benelux zijn gekende basis: de twee categorieën gewijd aan de Porsche 911 GT3 Cup Type 991 en de Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport blijven uiteraard behouden en vormen elk een race-in-de-race van de GT-klasse van de Belcar. Ook een andere vaste waarde, het partnership met bandenleverancier Michelin, werd voor dit seizoen doorgetrokken. Het prestatie- en kwaliteitsniveau van de Franse rubbers is ondertussen genoegzaam gekend en vormt voor alle Porschisten een grote troef!
De Porsche-rijders zullen door de promotoren van de Porsche Endurance Trophy Benelux bovendien extra in de watten worden gelegd. Hoogstaande technische partner Prospeed Competition verzorgt bij elke wedstrijd de technische ondersteuning en beschikt daarenboven ook over een uitgebreide stock aan reserve-onderdelen. Zo wordt vermeden dat de teams zelf in een volledige waaier aan onderdelen moeten investeren. “Ons doel is om alle teams die de kleuren van Porsche verdedigen de best mogelijke service aan te bieden”, bevestigt Rudi Penders, CEO van Prospeed Competition. “We hebben ook hard aan het reglement gewerkt, zodat iedereen met gelijke wapens aan de start kan komen. Zo zullen we zowel voor als na de races doorgedreven technische controles uitvoeren. Ons doel blijft onveranderd: ervoor zorgen dat alle teams die in de verschillende Porsche-klassen aan de slag gaan in de meest veilige omstandigheden en met gelijke kansen kunnen racen.”
Met deze mooie mix van vaste waarden en nieuwigheden ziet het seizoen 2021 van de Porsche Endurance Trophy Benelux er alvast veelbelovend uit. De eerste afspraak staat over een maand in de agenda gepend: op 8 en 9 mei start het seizoen op Circuit Zolder, in het kader van het New Race Festival.