Voor zijspancoureur Kees Endeveld uit Grolloo begint het seizoen, wanneer alles normaal verloopt, eind maart met trainingen op het Franse circuit Val de Vienne. Wanneer het covid-19 virus geen roet in het eten gooit is dat de eerste test dit seizoen met zijn bakkenist Hendrik Crome uit Duitsland. Het duo bereidt zich voor op een racejaar waarin deelname aan het wereldkampioenschap centraal zal komen te staan. Daarnaast zullen enkele andere wedstrijden gereden worden, zoals de Nederlandse ronde in de serie van het IDM (Duits kampioenschap) en de Internationale zijspan trofee in Rijeka Kroatie.
“Maar alles valt en staat met de maatregelen rond het corona-virus. Het zou heel jammer zijn wanneer er weinig races doorgaan. Bij de race op het TT Circuit Assen, wil ik al mijn sponsors uitnodigen, maar ook van die race, eind augustus, is het niet zeker of die door kan gaan en ook of dat er publiek bij aanwezig mag zijn”, aldus Kees Endeveld, die voor zijn Team Drugsadvies Sidecarshop weer kan rekenen op de steun van alle sponsors die hem verleden jaar ook ondersteunden.
Het materiaal waarmee Endeveld en Crome gaan rijden is hetzelfde als in 2020, een Yamaha 600cc motor, gemonteerd in een LCR-frame, gebouwd door de Zwitser Louis Christen. “Dat gaan we op het circuit Val de Vienne testen. Vooral wat nieuwe onderdelen inrijden, zoals kettingen, remmen en natuurlijk de krachtbron. Maar in principe heb ik het materiaal in orde voor het komende seizoen”, laat Kees Endeveld weten. Verleden jaar behaalde de coureur uit Grolloo de zesde plaats in het WK.
Afgelopen seizoen reed Endeveld voor het eerst met Crome als bakkenist en de acht races die toen nog wel werden verreden verliepen uitstekend. “Aan het eind van het seizoen reden we op alle circuits sneller dan voorheen. Daardoor vertrouw ik er op dat we dit komende racejaar ook goed gaan presteren”, blikt Endeveld vooruit.
Overigens zal de man uit Grolloo niet alleen druk zijn met het racen zelf, ook zijn webwinkel in zijspanonderdelen vraagt de nodige aandacht. “De Sidecarshop loopt goed en daarnaast heb ik afgelopen jaar een eigen administratiekantoor opgestart. Ik verzorg de jaarrekeningen voor bedrijven, ZZP’ers en particulieren en ook doe ik via mijn administratiekantoor de belastingaangiftes voor mijn cliënten. Maar ik hoop natuurlijk dat de races dit jaar weer op normale wijze worden gehouden, want die tot een goed eind brengen is natuurlijk wel het doel dat wij als team hebben.”
Inmiddels is bekend geworden dat de openingsraces voor het WK in het weekend van 15 tot 17 april op het circuit van Le Mans wordt gehouden, echter achter gesloten deuren.
De voorlopige kalender ziet er als volgt uit:
15-17 april, Le Mans-Bugatti, Frankrijk, 2 races;
23-25 april, (nog aan te wijzen), 2 races;
26-27 juni, Pannoniaring, Hongarije 2 races;
02-04 juli Donington, Engeland, 2 races;
20-22 augustus, Gravedigger, Rijeka, Kroatië, 2 races;
16-18 september, Le Castellet, Paul Ricard, Frankrijk, 2 races;
01-03 oktober, Oschersleben, Duitsland, 2 races;
15-17 oktober, Brands Hatch, Engeland, 2 races;
29-31 oktober, Estoril, Portugal, 2 races.