Vianen, 12 juni 2019 – Dunlop, het meest succesvolle bandenmerk in de historie van de 24 uur van Le Mans, treedt met ambitieuze doelen aan op het circuit van Sarthe. Niet alleen support het bandenmerk daar de teams die op Dunlops rijden, maar ondersteunt het ook het Jackie Chan DC Racing team bij het behalen van het FIA Wereldkampioenschap. Dunlop gaat daarnaast maximaal voor de 9e opeenvolgende overwinning in de LMP2-klasse, de enige raceklasse op Le Mans met een felle strijd tussen verschillende bandenfabrikanten.
Dunlop en de 24 uur van Le Mans delen een rijke en succesvolle historie. Al vele decennia behalen raceteams er hun grote successen dankzij de racebanden én expertise van Dunlop. De beroemde Dunlop-brug, net achter het rechte stuk, is door de jaren heen uitgegroeid tot een symbool voor deze legendarische race en is een van de meest iconische motorsportoriëntatiepunten ter wereld. Voor de 2019-editie van Le Mans heeft de iconische Dunlop-brug een nieuwe look gekregen. De opvallende boog, die al sinds 1923 deel uitmaakt van de skyline van Le Mans, heeft nu een zwart en geel gekleurd design dat het erfgoed en de ambitieuze groeiplannen van het merk nog beter weerspiegelt. De Dunlop-brug overspant de bekende Dunlop-bochten alweer sinds 1987.
LMP2
Het startveld van de LMP2-klasse bestaat uit een mix van teams uit het FIA World Endurance Championship (WEC) en de Aziatische en Europese Le Mans Series (ELMS). Negen teams in deze categorie, waarin wordt gereden met prototype-auto’s met een 600 pk sterke Gibson V8-motor, hebben gekozen voor de banden en expertise van Dunlop. Het Jackie Chan DC Racing team, twee auto’s sterk, is met auto #38 nog maar 4 punten verwijderd van de huidige leider in het kampioenschap. De 24 uur van Le Mans is de laatste ronde van het 2018/2019 WEC-seizoen. Dat betekent dat het rijderstrio Gabriel Aubry, Stéphane Richelmi en de Chinees-Nederlandse coureur Ho-Pin Tung met hun Oreca op Dunlop-banden niet alleen kans maken op de Le Mans-overwinning, maar ook de titel in het kampioenschap.
Dunlop-banden én expertise cruciaal voor succes
Dunlop biedt zijn racepartners meer dan alleen maar banden. Zo zijn er op Le Mans meer dan vijftig Dunlop-experts – voornamelijk trackside support engineers – aanwezig om de partnerteams te ondersteunen. Het is hun taak om de prestaties van de banden te monitoren en te ondersteunen bij bandenwissels.
De Le Mans-reglementen beperken onder meer het gebruik van wheelguns, waardoor een bandenwissel veel meer tijd in beslag neemt dan bijvoorbeeld bij de Formule 1. Dunlop heeft dan ook speciale banden ontwikkeld die nog minder snel slijten en ook bij hoge kilometrages dezelfde topprestaties blijven bieden. Een set Dunlop-banden legt in Le Mans een afstand af waarvoor tijdens een F1-race normaliter zes bandenwissels nodig zijn.
Bij droge omstandigheden zal Dunlop zich concentreren op twee typen LMP2-banden. De zachte A-spec band wordt gebruikt bij koelere nachtelijke omstandigheden. De C-spec band, die een iets sterkere en duurzamere compound heeft, geniet de voorkeur onder warmere omstandigheden. Bij natte condities biedt Dunlop’s befaamde intermediate band een optimale grip, of het nu licht of zwaar regent.
Dunlop-teams
De 24 uur van Le Mans start op zaterdag 15 juni om 15.00 uur lokale tijd. Dit zijn de teams die racen op Dunlop-banden:
# Team Auto Coureurs
20 High Class Racing Oreca Dennis Andersen/Mathias Beche/Anders Fjordbach
23 Panis Barthez Competition Ligier René Binder/Julien Canal/Will Stevens
25 Algarve Pro Racing Oreca John Falb/Andrea Pizzitola/David Zollinger
26 G-Drive Racing Aurus Roman Rusinov/Job van Uitert/Jean-Éric Vergne
28 TDS Racing Oreca Loïc Duval/François Perrodo/Matthieu Vaxiviere
37 Jackie Chan DC Racing Oreca David Heinemeier Hansson/Jordan King/Ricky Taylor
38 Jackie Chan DC Racing Oreca Gabriel Aubry/Stéphane Richelmi/Ho-Pin Tung
43 RLR M Sport/Tower Events Oreca John Farano/Arjun Maini/Norman Nato
49 Slovakia ARC Bratislava Ligier Henning Enqvist/Miro Konôpka/Konstantin Tereshchenko