Max Verstappen is uitgevallen in de Grand Prix van Hongarije. Door technische problemen met zijn power unit moest de Nederlander in ronde zes zijn RB14 naast de baan parkeren vanaf de vijfde positie. Lewis Hamilton reed op de Hungaroring naar een dominante zege, ruim voor de beide Ferrari’s van Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen.
Op de vraag of hij baalt van zijn uitvalbeurt, antwoordt Max na de race: “Ja, natuurlijk. Ik pakte bij de start meteen twee posities, dus ik deed meteen alweer mee en dan houdt het op. Het is gewoon belachelijk voor Daniel en mij. Je betaalt als team miljoenen en daar hoop je een degelijke motor voor te krijgen, maar hij blijft kapot gaan. Bovendien zijn we ook het langzaamste. Op het moment is het moeilijk om te accepteren. Ik ben teleurgesteld, het team is teleurgesteld en de vele Nederlandse fans op de tribunes zijn teleurgesteld. Ze komen van ver om te kijken en je kunt maar vijf ronden rijden.”
Als hij niet was uitgevallen, lag er volgens Max minimaal een vijfde plek in het verschiet: “Ik lag 25 seconden voor Daniel en ik voelde mij goed in de auto. Het is achteraf altijd lastig om te zeggen. Uiteindelijk waren we makkelijk vijfde geworden als er voor ons niets zou zijn gebeurd, dus er zijn weer waardevolle punten weggegooid.”
Over de oorzaak van de uitvalbeurt kan Max nog geen uitspraken doen: “Dat weet ik niet. Het interesseert mij ook niet. Als je uitvalt, is het gewoon balen. We weten waar het aan ligt. Het is in ieder geval niet de schuld van het team, dus het is enorm zuur.” De uitvalbeurt in Hongarije zou ook gevolgen kunnen hebben voor de volgende race op Spa-Francorchamps. “Oh ja, dat kan best. Het is zo”, reageert Max gelaten. “Maar weet je wat het is. Als de auto zo snel kapot blijft gaan, is het voor de rest van het seizoen ook niet zo positief. Gelukkig is het volgend jaar anders.”
Tenslotte kijkt Max nog niet echt uit naar zijn welverdiende vakantie: “Ik zal er de eerste week nog niet erg van kunnen genieten, door het resultaat van deze race. Eigenlijk wil ik nu gewoon weer racen. Ik ben nog niet echt in een vakantiestemming.”
Door de regenachtige kwalificatie hebben de coureurs een vrije bandenkeuze om de race mee aan te vangen. Max start op de ultrasofts, terwijl Sebastian Vettel en Carlos Sainz de enigen uit de top tien zijn die op de zachte band beginnen.
Max komt goed weg van zijn zevende startplek en neemt bij de eerste bocht direct de voor hem gestarte Pierre Gasly en Carlos Sainz te grazen en ligt daarmee vijfde. Hamilton en Bottas behouden de eerste twee plekken, terwijl Vettel voorbij komt aan Kimi Raikkonen voor P3.
De als twaalfde gestarte Daniel Ricciardo wordt bij de eerste bocht geraakt door Marcus Ericsson en komt na de eerste ronde slechts als zestiende door. Charles Leclerc voltooit de eerste ronde niet door een touché met de beide Force India’s.
In ronde zes rijdt Max ineens langzaam over de baan. “No power, no power”, roept de Nederlander over zijn boordradio, alvorens hij de RB14 bij bocht vijf stilzet in het gras. Gedesillusioneerd moet Verstappen het strijdtoneel verlaten. Het is zijn vierde uitvalbeurt van het seizoen.
In de daaropvolgende ronden weet Ricciardo zijn weg naar voren te banen. In ronde vijftien ligt de Australiër al op de achtste positie. In dezelfde ronde maakt Raikkonen als eerste van top vier een stop. Een ronde later volgt Bottas. Hamilton wacht nog tot ronde 26 om zijn stop te maken. De Brit wisselt, net als Bottas en Raikkonen naar de zachte bandencompound en komt als tweede terug de baan op.
Raikkonen maakt in ronde 39 zijn tweede stop en gaat naar een nieuw setje van de zachte bandensoort. De Fin valt terug tot P5. Één rondje later stopt leider Vettel voor de eerste keer. De Duitser wisselt naar de ultrazachte band en komt als derde terug de baan op. Ricciardo komt in ronde 45 ook binnen voor zijn enige stop. De Australiër krijgt een setje ultrasofts onder zijn auto geschroefd en ligt vijfde na zijn stop.
Stoffel Vandoorne is in ronde 51 de derde uitvaller van de race als hij zijn McLaren met technische problemen naast de baan moet parkeren. Een grote teleurstelling voor de geplaagde Belg aangezien hij op de negende positie lag. In de slotfase voert Vettel de druk bij Bottas voor P2 op, terwijl ook Raikkonen aansluit achter Vettel. Vettel waagt in de 65e ronde een aanval op Bottas en weet er voorbij te geraken. Bottas rijdt bij het aanremmen van de tweede bocht achterop Vettel en beschadigt daarmee zijn voorvleugel. Raikkonen kan zijn landgenoot ook voorbij, waardoor de beide Ferrari’s op de tweede en derde plaats komen te liggen.
Ricciardo loopt vervolgens met rasse schreden in op Bottas en steekt hem voorbij in de eerste bocht. Bottas glijdt echter in de zijkant van de Australiër, waardoor Ricciardo weer achter hem komt te liggen. In de één-na-laatste ronde kan Ricciardo uiteindelijk toch de vierde plaatst afsnoepen van Bottas.
Hamilton wint de race op dominante wijze. Vettel en Raikkonen eindigen op plek twee en plek drie, terwijl Pierre Gasly een uitstekend weekend beloont met de zesde plaats. Kevin Magnussen, Fernando Alonso, Carlos Sainz en Romain Grosjean completeren de top tien