Voor heel wat mensen begint volgend weekend een verdiende zomerpauze, maar bij PK Carsport staat de laatste dag van juni en de eerste van juli al een hele tijd met een rode stift aangeduid. De renstal is immers op twee fronten actief: in Zolder voor het Belcar Endurance Championship en in Tours voor de NASCAR Whelen Euro Series. Het wordt een heet weekend, zowel letterlijk als figuurlijk…
Zo een dubbele opdracht brengt uiteraard nogal wat extra logistieke vereisten met zich mee. PK Carsport heeft echter voldoende ervaring om dat grondig aan te pakken. “Het is echt alle hens aan dek, we schakelen dit weekend vijf extra mensen in”, legt Anthony Kumpen. “Allemaal mensen die in het verleden al voor PK Carsport aan de slag gingen, en dus vertrouwd zijn met onze manier van werken. Toch zijn dit stressrijke dagen, ook al omdat we de afgelopen weken nogal wat extra werk op de plank kregen.”
Eén en ander was het gevolg van een incidentrijk weekend in Brands Hatch, waarbij Stienes Longin een lichte blessure opliep. “Dat weekend is helemaal uit mijn lijf, zowel fysiek als mentaal”, glimlacht de Leuvenaar. “Een week na Brands hadden we testsessie op het ovaal van het Nederlandse Venray, en daar heb ik nogal wat kunnen rijden. Ook mijn been is helemaal hersteld, maar van mijn auto kan niet hetzelfde gezegd worden. Daarom rijd ik dit weekend met de reserve-auto van de organisatie. Een geluk bij een ongeluk: dat is een ex-chassis van Anthony. Toch wordt het geen evident weekend. Ik hoop vooral dat de pechduivel me deze keer met rust laat.”
Een gevoel dat gedeeld wordt door Anthony Kumpen. “Door de motorpanne in Brands heb ik mijn joker inderdaad al verspeeld”, aldus de Hasselaar. “Met het schrapresultaat in rekening gebracht sta ik nog tweede in de tussenstand, op elf punten van de leider, maar dit weekend in Tours moet ik twee keer scoren. Goed, ik moet ook niet wegsteken dat ik van alle rijders aan de start het meeste ervaring op oval heb – met uitzondering van Bobby Labonte uiteraard. Dus dan is het logisch dat er goede resultaten worden verwacht. Een overwinning en podiumplaatsen zijn zowat een must.”
Guillaume Dumarey maakt in Elite 2 zijn debuut in Tours. “Vorig jaar stond Tours niet op de kalender en reden we in Venray”, legt de Oost-Vlaming uit. “Dat beviel me wel, ik reed daar ook het meeste ronden aan de leiding, zonder te winnen echter. Dat mag dit weekend anders, maar gezien mijn gebrek aan ervaring wil ik me niet aan pronostiekje wagen. Het zal zo al lastig genoeg zijn. De weersverwachtingen spreken van meer dan 30 graden en geen zuchtje wind, en zo een NASCAR-auto is in gewone omstandigheden al een sauna. Daar kan je maar beter op voorbereid zijn.”
Heet, dat wordt het ook in Zolder. Daar gaat Bert Longin aan de slag met de Porsche van het team. Longin deelt er de bolide met de Nederlander Roger Grouwels, want ook Tom Boonen is in Tours actief, met de NASCAR-bolide van Braxx Racing.
“Roger is een echte Porschist”, legt Longin uit. “Zo is hij dit jaar ook actief in de Benelux Challenge. Hij wordt een grote troef. Dat komt goed uit, want ik heb mijn zinnen op een zege in onze klasse gezet. Na Spa moet dat ook in Zolder lukken. Verder bereiden we de 24 Uur van Zolder ook al wat voor. Tijdens de eerste seizoensmeeting moesten we vaststellen dat onze originele set-up niet echt competitief was, daarom gaan we nu voor een minder agressieve aanpak. Maar wat er ook van zij, de hitte zal in de wedstrijd over drie uur zeker een belangrijke rol spelen