Mats VD Brand (27) maakte afgelopen weekend zijn debuut in de Las Vegas Ypres Historic
Rally, mede dankzij de steun van Stoopen & Meeûs en Euromair. In de FIA-wedstrijd nam
hij het samen met navigator Eddy Smeets en in zijn geliefde M3 e30 op tegen lokale kleppers
als Paul Lietaer (Opel Manta 400) en Stefaan Stouf (Ford Sierra Cosworth 4×4). Met
de eerste scratch van de wedstrijd en de leidersplaats na dag 1 gaf de jonge Nederlander
nogmaals zijn visitekaartje af. Jammer genoeg kon het Nederlands-Belgische duo die leidersplaats
niet verzilveren tot een quasi zekere podiumplaats.
Mats VD Brand: Mijn debuut in Ieper begon op woensdag met de documentencontrole,
de verkenningen en ‘s avonds de shakedown in Boezinge… Wat een rallyfeest was dat:
zoveel publiek en gezelligheid, super leuk om te doen. Na drie runs op de shakedown was
ik tevreden over de afstelling van de M3 zodat we ons donderdag concentreerden op het
verkennen van de andere KP’s. Na de keuring vrijdagochtend was het afwachten tot we
aan de slag konden gaan. Op KP 1 Langemark vond ik dat het hier en daar nog wat sneller
gekund had, maar Eddy verzekerde me dat dit tempo zeker goed was. Iets wat ook bleek
toen we de scratch gereden hadden. Op de tweede passage van Langemark waren we 4
tienden trager dan Stouf en met de derde tijd op de moeilijke KP Dikkebus sloten we dag 1
af als… leider van de FIA-wedstrijd. We wisten heel goed dat Stefaan Stouf snel voorbij zou
komen, als zijn turboprobleem opgelost was. Met de levende legende Paul Lietaer wilden
we de strijd voor P2 wel aangaan. Helaas kwam daar op zaterdag snel een einde aan toen
we op KP 5 Zillebeke tegen hoge snelheid een slippertje maakten. We reden die proef nog
uit maar besloten dan om de handdoek te werpen om geen verdere onkosten te maken en
ook om veiligheidsredenen. Zonder uitlaat is het risico op een brandje namelijk wel reeël.
Ik baal nog meer van deze opgave dan van de mechanische pech in de ELE Rally. Wat had
ik graag op het podium gestaan naast Stefaan en/of Paul, twee super sympathieke kerels
waar ik echt een leuke tijd en strijd mee had in Ieper !
Eddy Smeets: Het is indrukwekkend wat Mats liet zien bij zijn Ieper-debuut met enkel de officiële
verkenningen gedaan te hebben. Ons notasysteem zit zeer goed in elkaar maar zo’n
moeilijk parcours maar twee keer zien, is misschien te weinig als we het tempo van de toppers
écht willen volgen. Even indrukwekkend is zijn reflex als het fout gaat. Ik ben er zeker
van dat 9 van de 10 piloten daar de auto compleet afschrijven. Petje af voor mijn rijder die
steeds blijft verbazen… en niet enkel zijn navigator.