Max Verstappen is negende geworden in de Grand Prix van Monaco. De Nederlander, die van achteraan moest beginnen na een crash in de derde vrije training, was de hele race aan het jagen en plaatste enkele knappe inhaalacties in de krappe straten van Monte Carlo. Desondanks zat er niet meer in dan een negende plaats. Aston Martin Red Bull Racing-teamgenoot Daniel Ricciardo won de race op formidabele wijze. Ondanks een probleem waardoor de Australiër vermogen verloor, wist hij Sebastian Vettel en Lewis Hamilton van zich af te houden.
“Ik heb plezier gehad en ik denk dat dit het maximaal haalbare resultaat was”, laat Max na de race weten. “Na als laatste te zijn gestart, won ik al meteen twee plekken bij de start. Het kwam goed uit en gelukkig reageerden ze niet. Ik kon netjes aanremmen voor de eerste bocht. Ik zag mensen tegen elkaar aanrijden en vleugels vlogen er van af, dus ik hield wat afstand. In ieder geval had ik twee man bij de start, dus dat hielp gewoon.”
“Daarna probeerde ik nog meer auto’s in te halen. Natuurlijk is dat bij sommige coureurs wat makkelijker dan bij anderen, maar toch slaagde ik er in om een paar man voorbij te steken, dus dat is altijd goed. Ik denk dat we ook de juiste strategie hadden om buiten te blijven en de eerste stint zoveel mogelijk te rekken, ook al was de ultrazachte band niet zo’n goede band in Monaco. Ik denk dat de hypersoft een veel constantere band was dan de ultrazachte band. De linker voorband had veel ‘graining’, het rubber was eraf gesleten, en de achterbanden hadden dat ook. Dus met drie wielen was ik enorm aan het glijden.”
Tijdens de race meldde Max over de boordradio een ander probleem, namelijk met zijn versnellingsbak: “Het probleem had ik met terugschakelen waarbij de achterwielen blokkeerden met het schakelen van drie naar twee, wat niet zo heel fijn is op dit circuit”, legt de Nederlander uit. “Ik denk dat dat ook een beetje door de banden kwam, want toen ik nieuwe banden erop had, was dat weg.”
Eenmaal gewisseld naar hypersofts, had Verstappen de snelheid weer te pakken en zette hij zelfs de snelste raceronde neer: “Na de stop liep het gewoon goed. De snelheid is ook nooit het probleem geweest dit weekend. Als je achteraan start, moet je zorgen dat je het gat zo snel mogelijk dicht, zodat je in ieder geval kans hebt om mensen weer in te halen. Met Sainz kon dat, want hij had enorme problemen met zijn banden. We gaven elkaar net genoeg ruimte en het ging allemaal goed. Aan het einde was er een treintje van de vierde tot de negende positie, dus ik denk dat we niet meer hadden kunnen doen.”
Na zijn crash in de derde vrije training, deed Max het vandaag bewust wat voorzichtiger aan: “Vandaag probeerde ik niet teveel risico te nemen, want ik kan niet weer in dezelfde situatie belanden. Ik deed alles met een marge en ik denk dat als ik meer risico had genomen dat ik dan ook niet voorbij de mannen voor mij was geraakt. We probeerden er het beste van te maken en nu moet je zorgen dat dit niet meer gebeurt. Dit zijn erg pijnlijke momenten, maar ik denk dat je dat soms ook nodig hebt om beter te worden. Natuurlijk is het dit jaar sowieso nog niet helemaal goed verlopen. Het zou nog erger zijn als je niet snel genoeg bent en dat is niet het probleem. Nu is het op naar de volgende wedstrijd en dan proberen we natuurlijk gewoon vooraan te starten”, besluit Max, die uiteraard zijn teamgenoot feliciteert met de overwinning: “Daniel heeft het fantastisch gedaan vandaag.”
Voor aanvang van de race in het prinsendom vallen er enkele regendruppels, maar de baan blijft geheel droog. Max kon door een crash in de derde vrije training niet deelnemen aan de kwalificatie en moet daardoor achteraan starten. Op de ultrazachte banden komt Verstappen uitstekend weg van zijn plek en neemt meteen de twee auto’s van Haas te grazen. Als achttiende komt Verstappen door na de eerste ronde. Teamgenoot Ricciardo weet vanaf pole de leiding te behouden, op de voet gevolgd door Vettel en Hamilton.
Max zet zijn opmars voort door Marcus Ericsson in ronde vijf voorbij te steken bij Mirabeau. In ronde zeven worden Lance Stroll en Brendon Hartley ook een plekje terug verwezen door de Nederlander. Sergey Sirotkin moet op dat moment een tien seconden stop-go penalty inlossen, waardoor Max zelfs opschuift naar P14. Het team van Williams krijgt nog een klap te verwerken als in ronde tien Lance Stroll de pits opzoekt met een lekke band.
Lewis Hamilton is in de twaalfde omloop de eerste van de koplopers die zijn pitstop maakt. Vettel en Ricciardo volgen enkele ronden later. Er vinden geen positiewisselingen plaats, waardoor de Australiër weer aan de leiding komt te liggen. Door pitstops van Stoffel Vandoorne en Sergio Perez schuift Max op tot de tiende stek en ligt hij weer in de punten.
Toch verloopt niet alles soepel bij de Limburger. Over de boordradio laat hij weten moeite te hebben met het terugschakelen van de derde naar de tweede versnelling. Ook bij zijn teamgenoot zijn er problemen. Ricciardo meldt in ronde 28 over de boordradio een verlies aan vermogen aan zijn RB14. Achtervolger Vettel komt met rasse schreden dichterbij, maar wacht wijselijk zijn kans af.
In de daaropvolgende ronden sluit Hamilton ook aan bij het tweetal, waardoor de top drie binnen drie tellen van elkaar zit. Verstappen meldt over de boordradio dat zijn ultrazachte banden steeds meer beginnen te slijten. In de 48e ronde maakt de Nederlander dan ook zijn stop. Op nieuw setje hypersofts komt de Nederlander als elfde weer terug op de baan en kan hij jacht gaan maken op Sainz die tiende ligt.
Verstappen schuift op naar de tiende stek als Fernando Alonso in ronde 54 met versnellingsbakproblemen zijn auto naast de baan moet parkeren vanaf P7. Twee ronden later plaatst Verstappen een aanval op Sainz bij de chicane na de tunnel. De eerste poging slaagt niet. Een ronde later lukt het Verstappen wel om voorbij te steken aan Sainz en ligt hij negende. Op een vrije baan rijdt Max direct de snelste raceronde met een 1:14.260, zo’n vier seconden sneller dan de koplopers. Verstappen is al snel aangesloten achter Pierre Gasly en Hulkenberg, maar weet er niet voorbij te raken.
In ronde 72 knalt Charles Leclerc met falende remmen vol achterop Brendon Hartley in de chicane na de tunnel. Beide heren zijn in orde, maar moeten wel het strijdtoneel verlaten. Er komt een kortstondige virtual safetycar-periode om de rotzooi van de baan te halen. Bij het vrijgeven van de baan trekt Ricciardo meteen een gat naar de achtervolgende Vettel. In de laatste ronden vinden er geen wijzigingen meer plaats, waardoor de Australiër zijn tweede zege van het seizoen binnensleept. Vettel finisht als tweede, gevolgd door Hamilton, Kimi Raikkonen en Valtteri Bottas. Esteban Ocon sleept een knappe zesde plek uit het vuur voor Force India. Als aan een treintje komen Pierre Gasly, Nico Hulkenberg en Max Verstappen op de plekken zeven, acht en negen over de finish