Dit weekend werd rondom het Duitse Zwickau de AvD Sachsen Rallye verreden. Deze derde wedstrijd van het Duits Rally Kampioenschap was de tweede wedstrijd in de ADAC Opel Rallye Cup. In deze cup wordt met de kleine maar zeer potente Opel Adam om de titel gestreden. Het team van Rallysport Utrecht was met twee auto’s naar deze wedstrijd afgereisd.
“Het ging eigenlijk vanaf het begin best goed,” begint Martin Menzing. “Het is een serieus moeilijke wedstrijd met de nodige hoogteverschillen en veel blinde bochten. In één klassementsproef hier zitten meer bochten, dan in alle proeven van één Nederlandse wedstrijd bij elkaar. Je moet dan echt volledig op de notes vertrouwen en het stemmetje in je hoofd, dat zegt dat je wat rustiger die blinde bocht moet ingaan, volledig negeren. Dat is best lastig, vooral als alles nieuw is voor je. De auto is nieuw en aan deze wedstrijd hebben we ook nog nooit deelgenomen. Mijn navigator Peter van Teunenbroek en ik hebben dan ook besloten ons eigen tempo te rijden en dan gaandeweg het tempo te blijven opvoeren. Het eindresultaat is dan ook van ondergeschikt belang geraakt. We hebben de wedstrijd zonder technische problemen uitgereden en ook weer meer over de Opel Adam geleerd.
“Het tempo vooraan is echt moordend,” vervolgt Martin. De toprijders wegen echt alles af. Zij wegen zichzelf en rekenen daarmee dan het totaalgewicht uit. Daaruit berekenen ze dan weer hoeveelheid brandstof ze moeten meenemen. Zij komen dan met amper één liter terug op de service. Dit alleen om zo licht mogelijk te zijn. Die jongens kennen de auto inmiddels door en door. Wij moeten er nog veel van leren.”
De equipe met rijder Ernst Kranenburg en navigator Wout de Klerk begon erg goed aan deze wedstrijd. Op de vrijdagavond wisten ze zelfs de twee publieksproeven op hun naam te zetten. Op de landelijke proeven wisten ze zich midden in het veld uitstekend te handhaven. Liggend op een tiende positie na zeven klassementsproeven, raakte de Opel Adam in de achtste proef in een greppeltje en bij het tegensturen hapte de Adam in de grond, waardoor deze ging rollen. “Op die plek hadden meerdere auto’s wel een momentje, maar ze kwamen er allemaal goed mee weg. Bij ons ging het net even anders en voor we het wisten rolden we. Wout en ik zijn allebei ongedeerd uit de toch wel flink beschadigde auto gekomen. Er is een wiel afgebroken en veel van het plaatwerk is gebutst.”
Hoe groot de schade in werkelijkheid is, zal de komende dagen bekeken gaan worden. “Onze sponsor, Truckrestauratie Onderwater, komt deze week de schade inventariseren en stelt een herstelplan op,” zegt Martin Menzing. “De rolkooi is gelukkig onbeschadigd gebleven en afgezien van het afgebroken wiel, lijkt er technisch niet zoveel beschadigd te zijn. Hopelijk blijft de schade alleen tot voornamelijk het plaatwerk beperkt.”
Op 15 en 16 juni staat de ADAC Rallye Stemweder Berg op de kalender van de Opel Rallye Cup. Gezien de hoeveelheid schade aan de Adam van Ernst, zal hij niet aan deze wedstrijd deel kunnen nemen. Martin zal daar echter wel aan de start verschijnen. De volgende wedstrijd voor het team is de ADAC Rallye Deutschland, de negende ronde van het WRC, het wereldkampioenschap rally.