Natuurlijk hebben de twee nieuwe auto’s van Rallysport Utrecht al wat Nederlandse kilometers onder de banden gehad. Tijdens de Zuiderzeerally reden de auto’s in dienst van de organisatie hun eerste kilometers. Tijdens de Visual Art Rally werd dan voor het eerst onder wedstrijdomstandigheden kennis gemaakt met de Opel Adam. Komend weekend reist het team af naar het Duitse Zwickau om daar voor het eerst in de Opel Rallye Cup deel te gaan nemen. Daarmee begint het seizoen voor het team pas echt.
Plaats van handeling is de AdV Sachsen Rallye. Daar wordt de derde wedstrijd van het Duits Rally Kampioenschap verreden. Het is tevens de tweede wedstrijd van de Opel Rallye Cup, waarin Rallysport Utrecht met twee auto’s staat ingeschreven. Het team krijgt daar 540,29 kilometer te verwerken, waarvan 166,35 kilometer op snelheid zal worden afgelegd. In twee dagen rijden de deelnemers 14 klassementsproeven. De wedstrijd geldt als een volledige asfalt rally.
Veel van de Nederlandse klassementsproeven zijn niet echt geschikt voor de Opel Adam. “De auto zit op die lange, veelal rechte stukken, constant in de toerenbegrenzer, even remmen en dan weer vol gas naar de volgende haaks links of rechts,” zegt Martin Menzing. In Duitsland hebben we dat soort proeven nauwelijks. Natuurlijk zit daar ook wel eens een wat langer recht toe recht aan stuk in, maar over het algemeen moet je daar toch echt wel werken in de auto, zeker in een auto als onze Opel Adam.”
Op de startlijst staan 98 deelnemers vermeld. Daarvan doen er 21 met de Opel Adam mee in de Opel Rallye Cup. Dat betekent voor de twee equipes van Rallysport Utrecht dat er geduchte concurrentie is. Een flink deel van de overige 19 deelnemers rijden naast de Opel Rallye Cup, ook nog (inter-)nationale wedstrijden in andere auto’s. Zij hebben daardoor veel meer routine. Veel van deze deelnemers hoopt deze Opel Rallye Cup als springplank naar een professionele rallysport carrière te kunnen gebruiken en zullen het onderste uit de kan willen halen om de top te bereiken.
“Wij doen voor de lol mee,” zegt Ernst Kranenburg. “Wij hebben overdag gewoon een baan en kunnen niet iedere dag, of zelfs ieder weekend, in een rallyauto zitten. Desondanks zijn we zeker wel ambitieus en willen toch een zo hoog mogelijke klassering behalen, willen we weten waar we staan ten opzichte van de jonge honden. In ons achterhoofd speelt echter wel dat we maandagmorgen toch weer gewoon op kantoor moeten zijn.”
Met startnummer 35 staat de equipe Martin Menzing en Peter van Teunenbroek op de startlijst, terwijl Ernst Kranenburg en Wout de Klerk met nummer 36 op de auto van start mogen gaan. De officiële start is om 16:45u, terwijl de eerste klassementsproef om 17:26u start. Om 22:08u wordt de eerste auto in het Parc Fermé verwacht. Op zaterdag zal de eerste auto om 7:30u uit het Parc Fermé rijden, om om 08:36u aan de eerste proef van de zaterdag te beginnen. De finish van de eerste deelnemer is dan om 18:35u