Het voorwerk zit erop. Na te zijn onderworpen aan een strenge technische keuring mocht Leeuw Rallysport de racetruck en de servicevoertuigen achterlaten in de haven van Le Havre. Daarvandaan vertrekt volgende week de boot met alle Europese voertuigen richting Peru, waar op 6 januari de veertigste editie van de Dakar Rally van start gaat.
De afgelopen weken is er door een groep van twaalf man dag en nacht gewerkt om de racetruck van Marc Leeuw gereed te krijgen. Het waren de zware laatste loodjes van een voorbereiding van anderhalf jaar. “Nadat we in het voorjaar hadden meegedaan aan de Tuareg Rally – en die hadden gewonnen – ontstond het plan om weer mee te doen aan de Dakar”, vertelt Marc Leeuw in Le Havre, wachtend op de laatste stempeltjes. “Wat is er dan mooier dan de jubileumeditie? Dat het de veertigste Dakar is, maakt het extra speciaal.”
Een plan maken in één ding, het uitvoeren is een heel ander verhaal. De truck moest worden klaargemaakt, er moest een Dakarbestendig team worden samengesteld en daar zijn sponsors voor nodig. “Wij zijn maar een klein team en dus zijn we afhankelijk van sponsors”, zegt Leeuw. “Sponsoring is meer dan wat stickers op de auto plakken: het moet een meerwaarde hebben. Zo zijn we op het idee gekomen om samen met onze sponsor TeamFlex een challenge uit te schrijven waarmee we op zoek zijn gegaan naar een chauffeur voor de assistentietruck. Rob Reijmer is uit meer dan tweehonderd inzendingen – van een erg hoog niveau – geselecteerd.”
Voor Marc Leeuw wordt het de derde keer dat hij aan de start van de Dakar staat, na 2007 en 2012. Bij die laatste keer haalde hij de finish, die toen in Lima lag, en dat is nu ook weer de bedoeling. “We starten nu in Lima, dus het terrein in bekend voor mij: veel zand en veel duinen. Ik heb persoonlijk liever gravel, maar ik verwacht wel een mooie race. We hebben ons goed laten informeren over de omstandigheden in Bolivia, op grote hoogte. Vorig jaar vielen de etappes daar letterlijk in het water, maar de verwachting is dat we dit jaar veel minder last van El Niño zullen hebben. Dat is goed nieuws.”
Met een nieuwe crew aan boord, heeft Leeuw hoge verwachtingen van de komende Dakar. Monteur Bart Gloudemans zat eerder in de racetruck bij Peter van den Bosch en Eimbert Timmermans en kent dus het klappen van de zweep. Navigator in de racetruck is Maurice Geraards. De Limburger deed veel ervaring op met navigeren op de quad en in de ssv in de Morocco Desert Challenge, en kan ook technisch zijn mannetje staan. “Dat waren wel voorwaarden voor mij, want ik heb zelf twee linkerhanden”, grinnikt Leeuw. “Met Bart en Maurice heb ik ervaren jongens aan boord en dat is zeker in de komende Dakar, die er qua route heel spannend uitziet, erg belangrijk. We staan er goed voor: de truck is in orde, het team is in orde. Ik heb er een goed gevoel over.”
Op 2 en 3 januari kunnen de voertuigen die nu op de boot zijn gegaan weer worden opgehaald in de haven van Lima. Het team van Leeuw Rallysport neemt de tussenliggende weken te baat om de laatste fysieke en mentale voorbereidingen te treffen. Leeuw: “Even rust is wel goed voor iedereen, na de laatste paar extreem drukke weken. Dat heeft iedereen meer dan verdiend.”