Afgelopen weekend werd rondom Eindhoven de 53e ELE Rally verreden. Vanaf het serviceterrein bij SchippersStop in Veldhoven vertrokken rond de 90 deelnemers naar de 17 klassementsproeven die, verdeeld over de vrijdag en de zaterdag, moesten worden afgelegd. Ook Roald Leemans en Christiaan Paul van Waardenburg waren, uiteraard, van de partij. Tijdens de vorige editie van deze wedstrijd reden ze nog in de ELE Shortrally en schreven zich later in voor de resterende proeven van de rally. Dit om de zoveel mogelijk ervaring op te doen.
De wedstrijd is voor de jonge Brabander dus niet helemaal vreemd. Wel is het de eerste keer dat hij deel zal gaan nemen in de DS3 R3T. Tijdens de verkenningen bleek dat Roald het wel zag zitten. “Ik keek er naar uit om me te kunnen gaan meten met bijvoorbeeld Kevin van Deijne, die ook in een wagen uit de klasse R3T rijdt.” Een aantal proeven, zoals Wintelre hadden Roald’s speciale aandacht. “In die proef zit veel onverhard verwerkt. Nu het zo droog en warm is, ligt dat er erg los bij. Ik was benieuwd hoe mijn auto zich daar zou houden.”
Zover heeft het echter nooit kunnen komen. Het bleek Roald en Christiaan Paul deze editie niet mee te zitten. Op de vrijdagavond ging het op de klassementsproef Stiphout, de eerste van in totaal 17 klassementsproeven, al gelijk mis. “Op het industrieterrein raakte ik een stoeprand waardoor de auto erg moeilijk bestuurbaar werd. We dachten dat het probleem aan de voorkant zat en kregen het die avond tijdens de service niet echt opgelost. We hebben de avond zo goed en zo kwaad als het ging maar uitgereden. Het was alsof de duvel er mee speelde. Tijdens de verkenningen hadden Christiaan Paul en ik het er nog over dat we moesten oppassen voor de stoepranden.”
Op de zaterdagmorgen konden de monteurs dan eindelijk aan de slag. Het probleem bleek toch aan de achterkant van de auto te zitten. De hele achteras stond scheef onder de fraaie DS3 R3T. Een andere was niet voorhanden en zo goed en zo kwaad als het ging zijn Roald en Christiaan Paul weer van start gegaan.
Lang heeft het echter niet geduurd. De eerste proef was het militair terrein Strijpse Kampen. Deze klassementsproef was ruim negen kilometer lang en kende diverse hairpins. De wagen was instabiel en nauwelijks te besturen. Desondanks wist Roald de DS3 aan de finish te brengen. Op klassementsproef acht, de proef bij Spoordonk, ging het dan helemaal mis. “De auto brak uit en ik beschadigde de radiator. Die sloeg lek, waardoor ik alle koelvloeistof verloor. Dat betekende een definitief einde van de wedstrijd.”, zei een zwaar teleurgestelde Roald Leemans.
De auto zal in de werkplaats weer helemaal worden nagekeken en klaargemaakt voor de volgende wedstrijd. Dat zal de Vechtdalrally rondom Hardenberg zijn. Deze ééndaagse wedstrijd wordt op zaterdag 17 juni verreden