In de BMW Z4 GT3 van Walkenhorst Motorsport heeft Jaap van Lagen met zijn drie teamgenoten een prestatie van formaat neergezet tijdens een loodzware editie van de 24U van de Nürburgring. De oudere BMW weerde zich kranig een veld van ruim 30 GT3-racewagens door als 17e algemeen te eindigen en in de SP9LG-klasse zelfs de tweede plaats te pakken. “Ik heb moeten bikkelen, want ik reed lange tijd op twee auto’s.”
De ervaren coureur uit Ede werd op het laatste moment ook toegevoegd aan de line-up van een andere BMW van Walkenhorst Motorsport; de door Playstation gesponsorde BMW M6 GT3 met startnummer 101. Zo draaide Jaap letterlijk overuren in de zwaarste 24 uurs race ter wereld, die dit jaar door 205.000 mensen werd bezocht.
Al een uur na de start nam hij het stuur over van de BMW Z4 voor een dubbele stint. Dat betekent in Nürburgring termen 2,5 uur non-stop zo hard mogelijk racen over het 24,4 km lange circuit met z’n meer dan 80 bochten, waaronder veel blinde, hoogteverschil en meerdere soorten asfalt. Daarbij is het dubbel oppassen, want er zijn in totaal bijna 200 auto’s in de baan, waaronder veel langzamere exemplaren.
“Die eerste stint was loodzwaar. De Z4 heeft geen airco. Omdat het buiten zo warm was, liep de temperatuur in de auto op tot wel 65 graden. M’n hoofd was zo ongeveer aan de kook.” Niettemin hield Jaap de Z4 in de top 30; een prima positie in de 24uurs slijtageslag. Tussendoor nam de Edenaar een paar korte stints voor zijn rekening, totdat de nacht inviel.
Rond half vier ’s nachts moest Jaap de Playstation M6 naar voren zien te rijden, na technische problemen. In zijn rijbeurt van 2,5 uur bracht hij de BMW van de 60ste naar de 39ste positie. “Ik heb genoten. Het was een superstint. Een geweldige combinatie deze M6 en de banden van Dunlop. Ik reed 5 ronden binnen 1,5 seconde. Volgens het team deed ik qua tempo niet onder voor de auto’s aan kop.”
Helaas ging enkele uren later de versnellingsbak van de BMW M6 kapot, zodat de race erop zat voor Henry Walkenhorst Henry, Jordan Tresson, La Montage Villers en David Schiwietz. Jaap bleef wel in de strijd, want de BMW Z4 GT3 op Pirelli banden hield de slijtageslag dapper vol. Uiteindelijk volgde een prachtige beloning voor Jaap en zijn collega’s Peter Posavac, Alex Lambertz en Tobias Schulze met een zeer knappe 17e plaats algemeen en een 2e plaats in de SP9LG-klasse voor oudere GT3 auto’s.
“Gewoon een super prestatie. We hebben maximaal gepresteerd met de Z4. Ik heb alles gegeven zonder een krasje te rijden en was de snelste coureur van het team”, analyseerde Jaap. “Als coureur is dit ook gewoon een supergave race: deze baan, zo’n groot startveld en heel veel racegekke Nederlanders langs de baan. Ik heb genoten met hoofdletters. Ik verheug me nu al op volgend jaar!”