Na een zinderend slot hebben Jasper van den Heuvel en Lisette Bakker de 53e ELE Rally op hun naam geschreven. Het Mitsubishi-duo wist op de laatste klassementsproef lokaal favoriet Piet van Hoof en navigator Max Jacobs te verschalken. Aan de finish van de rally bedroeg het verschil slechts 0.3 seconde; het kleinste verschil in de geschiedenis van de ELE Rally. Hermen Kobus stuurde zijn Fabia R5 met Erik de Wild aan zijn zijde naar de derde plaats.
“Piet (Van Hoof, red) was degene die onder druk stond. Dat maakte het voor mij wel makkelijk”, lachtte Van den Heuvel aan de finish. De Barnevelder moest echter flink doortrappen om de sterk acterende thuisrijder te kunnen verslaan. “Op de laatste doortocht over Sint-Oedenrode was het elke bocht nét wel, nét niet. Dat waren wel spannende momenten. En toen de laatste proef.. Tijdens de eerste doortocht op KP PresTop maakte ik drie foutjes. Ik wist dat, als ik deze nu niet zou maken, ik kon winnen. Dat lukte voor helft, maar anderhalve fout bleek nipt voldoende”, vervolgde de opgeluchte winnaar, die niet alleen geschiedenis schreef door voor de eerste keer in zijn carrière de ELE Rally te winnen, maar ook door dit te doen met de kleinste marge die de klassieker uit de Nederlandse rallysport ooit gekend heeft.
Hoewel hij tijdens de tweede etappe de sterkste bleek, kwam Van Hoof aan de finish van de rally bedrogen uit. “We hebben gisterenavond een foutje gemaakt en dat breekt ons vandaag op. Nee, op drie tienden verliezen, daar had ik niet op gehoopt”, baalde Van Hoof aan de finish. “We hebben de hele dag hard gereden en onze achterstand goed kunnen maken, om vervolgens een klein gaatje te slaan. Uiteindelijk kwam Jasper (van den Heuvel, red) zijn specialiteit pas op het eind en dat heeft hij weten uit te buiten. Drie tienden is niks, maar wel voldoende om te winnen. Anderzijds hebben we wel genoten. En ik denk dat we het publiek goed vermaakt hebben, want er is écht ontzettend hard gereden.”
Hoewel hij de zege in de eerste ronde van de Eurol R5 Rally Challenge op zijn naam schreef, was Hermen Kobus aan de finish niet tevreden over zijn derde plaats in het algemeen eindklassement. “Om eerlijk te zijn ben ik teleurgesteld. Ik heb alles gegeven en de laatste ronde foutloos gereden, maar de verschillen zijn gigantisch. Desondanks mogen we wel een beetje trots op onszelf zijn. Voor het kampioenschap hebben we gewoon goede zaken gedaan.”
Timo van der Marel won voor het tweede jaar op rij bij de voorwiel aandrijvers. Thuisrijder Kevin van Deijne was het snelst, maar de door Hein Verschuuren genavigeerde Renault-rijder zag zijn kansen op de zege na technische problemen in rook op gaan. Snelste buitenlander was Steen Andersen. De Deen stuurde zijn Mitsubishi naar de zesde plaats in het algemeen eindklassement, achter nummer vier Bob de Jong (Citroën) en Piet-Hein van der Heijden (Ford). Steve Fernandes behaalde de volle mep punten voor het Championnat du Luxembourg des Rallyes, terwijl Bas Slob en Marieke Slob als hoogste finishten in de spectaculaire 325i Challenge.
Wouter Koenderink en navigator Kevin Wever wonnen de Historic ELE Rally. Diens BMW 3.0 CSL bleek met het imposante uiterlijk en spectaculaire geluid een ware publiekslieveling. De tweede editie van de ELE Shortrally werd een prooi voor Antoine Biesheuvel en Saskia Bleijenberg.
Jasper van den Heuvel en Lisette Bakker winnen spannendste ELE Rally
28 mei 2017