Fantastisch eerste podium voor Van den Hoven op de Sachsenring
Senna van den Hoven heeft op de Sachsenring zijn eerste podium in de IDM Supersport 300 behaald. In de race op zondag die onder wisselende weersomstandigheden werd verreden maakte het Molenaar Racing Team de juiste bandenkeuze en reed Van den Hoven zijn Kawasaki naar een geweldige tweede plaats.
Het IDM seizoen werd in het eerste weekend van mei afgetrapt op de Sachsenring. Senna van den Hoven reed vorig seizoen voor het eerst op het uitdagende circuit met zijn enorme hoogteverschillen en hij benutte de vrijdag om goed in zijn ritme te komen. Met een achtste tijd sloot hij de vrije trainingen af. Op zaterdag wist hij zich in de kwalificaties nog verder te verbeteren en hij zou de eerste race vanaf een zevende startpositie mogen beginnen
Race 1
De eerste race werd op zaterdagmiddag verreden. Van den Hoven kende een matige start en moest in de eerste bocht een positie toegeven. Er ontstond een kopgroep van zes man die zich losreed van de rest van het veld. Van den Hoven slaagde er al snel in de koppositie van de achtervolgende groep in te nemen maar kon geen aansluiting meer vinden bij de leidende groep. Na 13 ronden kwam Van den Hoven als zevende over de finish. Oliver Svendsen won de race.
Race 2
De zondag werd door Van den Hoven goed gestart met een nieuw PR tijdens de warm up. Kort daarna werden de weersomstandigheden wisselvallig. Het was voor de teams een gok om op slicks of op regenbanden aan de verkenningsronde te beginnen. Ondanks dat de wedstrijdleiding de race tot ‘wet race’ had uitgeroepen stond een aantal coureurs op de eerste startrijen op slicks. Kort daarna bleek die keuze de verkeerde te zijn. De regen zette door en de coureurs op slicks wisselden in de pitstraat hun banden. Zij sloten tijdens de opwarmronde weer aan. De wedstrijdleiding had besloten twee opwarmronden te laten rijden en de race in te korten naar 12 ronden. In de eerste ronde ging het al mis toen Jeffrey Buis, Philip Tonn en Ruben Bijman onderuit gingen. Van den Hoven kon ze ternauwernood ontwijken maar bleef in het zadel en lag daarna op de derde plaats achter Loris Veneman en Oliver Svendsen. Kort daarna kwam de melding dat een aantal coureurs die vanuit de pitstraat aan de opwarmronde waren begonnen hun eigen positie op de startgrid hadden ingenomen, waaronder Veneman en Svendsen. Zij hadden achter het veld aan moeten sluiten en werden bestraft met een ride-through penalty. Nadat Veneman en Svendsen hun straf hadden ingelost voerde Van den Hoven het veld aan met Dylan Czarkowski aan zijn achterwiel. Czarkowski zette kort daarna de aanval op Van den Hoven in en nam de leiding over, maar Van den Hoven counterde direct. Tot de finish was de spanning om te snijden en werd er nog een paar keer van positie gewisseld, maar het was Czarkowski die in de laatste bocht de aanval op Van den Hoven nogmaals inzette. Van den Hoven kwam op de finishlijn minder dan een tiende van een seconde tekort voor de overwinning maar zijn eerste podium met een geweldige tweede plaats was een feit
Senna van den Hoven: “Wat er te vertellen valt over de race op zondag? Eigenlijk maar één ding, het was fantastisch! Samen met mijn team hebben we de goede bandenkeuze gemaakt en tijdens de race was het aan mij: gas geven en het hoofd erbij houden. Na bijna alle ronden aan kop gereden te hebben ben ik uiteindelijk als tweede over de finish gekomen. Een weekend om nooit te vergeten!”