Max Verstappen is tweede geworden in de Grand Prix van Miami. De drievoudig Formule 1-wereldkampioen pakte bij de start direct de leiding vanaf pole positie en leek lange tijd op weg naar een probleemloze overwinning. Een safety car als gevolg van een crash van Logan Sargeant gooide echter roet in het eten. Leider Lando Norris kon door de safety car een ‘gratis’ pitstop maken, waarmee hij de leiding behield. Op zijn nieuwere banden liep Norris na de herstart alsmaar uit op Verstappen. Uiteindelijk pakte Norris met zeven seconden voorsprong op Verstappen zijn eerste Grand Prix-overwinning en de eerste voor McLaren sinds de Grand Prix van Italië in 2021. Verstappen moest genoegen nemen met de tweede plek, gevolgd door Charles Leclerc.Max reageert gelaten over zijn tweede plek: “Je wint en je verliest, daar ben je aan gewend in het racen. Vanuit onze kant is het teleurstellend, maar aan de andere kant moet je realistisch zijn en hadden we de snelheid gewoon niet. Vandaag was het lastig. Op de medium compound banden voelde het niet fantastisch. We liepen wel weg, maar niet zoals het zou moeten. Toen we eenmaal een pitstop hadden gemaakt en ik hoorde welke rondetijden de McLaren’s konden rijden, dacht ik al dat het erg snel was. Toen de McLaren’s ook op de harde banden stonden, hadden ze meer snelheid. Vooral Lando, hij vloog echt. Het was erg lastig voor ons in de laatste stint, maar als een slechte dag betekent dat je tweede wordt, dan neem ik het zoals het is.”
Bij de start kwam Verstappen met de schrik vrij toen teamgenoot Sergio Perez zich verremde en bijna Verstappen van de baan torpedeerde. Hierover zegt Max: “Het scheelde echt heel weinig. Ik had volgens mij ook een kras op mijn diffuser zitten van hem. Gelukkig is er niks gebeurd, maar dat had heel slecht kunnen aflopen.”
Op de vraag of Max verwacht dat McLaren nu elke race zo sterk voor de dag zal komen, antwoordt hij: “Ik hoop het niet. Ze kwamen met een upgrade en het lijkt erop dat het werkt, dus we moeten aan onze kant aan de slag. Als er geen safety car was geweest, was het denk ik een gevecht geweest tot het einde, dus dat helpt niet mee, maar ze waren gewoon sneller dan ons. Het was niet ons sterkste weekend op het gebied van racesnelheid. Ik had onderstuur, overstuur en had gewoon erg weinig grip en dat is iets wat we moeten gaan begrijpen. We zullen alles gaan analyseren en we proberen sterker terug te komen.”
Tenslotte heeft Max lovende woorden voor zijn maatje Lando Norris: “Ik ben erg blij voor Lando. Als iemand mij moet verslaan, dan gun ik het Lando. Het zal er al een tijdje aan te komen en het zal ook zeker niet zijn laatste overwinning zijn. Hij verdient het vandaag.”
Het is zonnig en warm met een buitentemperatuur van 28 graden Celsius bij aanvang van de 57 ronden tellende Grand Prix van Miami. De top zeven start op de medium compound banden, terwijl Lewis Hamilton vanaf P8 de eerste coureur is die op de harde banden begint aan de race. Valtteri Bottas is de enige coureur die de race start op het zachte rubber.
Max Verstappen komt uitstekend weg vanaf pole positie en behoudt de leiding bij het ingaan van de eerste bocht. Teamgenoot Perez verremt zich bij de eerste bocht en weet ternauwernood Verstappen te ontwijken. Leclerc neemt de tweede plek in, gevolgd door Oscar Piastri die zich opwerkt van P6 naar P3 bij de start. Achter de Australiër sluit Carlos Sainz aan op P4, met Perez op plek vijf. In ronde vier gaat Piastri voorbij aan Leclerc voor de tweede plaats. Op dat moment leidt Verstappen met twee seconden voorsprong op de McLaren-coureur. Max wordt door zijn team opgedragen niet te veel van zijn banden te vragen en vandaar bouwt Max zijn voorsprong uit tot niet meer dan drie seconden.
Max mist de chicane in ronde 22 en hij rijdt daarbij een kunststof paaltje uit de grond. Er is geen schade aan de voorvleugel van de RB20 en Max kan zonder problemen zijn weg vervolgen. Er is wel een korstondige virtual safety car zodat het paaltje van de baan gehaald kan worden door de marshalls. Vlak nadat de virtual safety car geëindigd is, maakt Max zijn eerste pitstop. De medium compound banden worden ingewisseld voor een vers setje harde banden en de Nederlander komt als vierde terug het asfalt op.
Verstappen schuift door naar P2 als Piastri en Sainz in ronde 28 hun pitstops maken. Vlak daarna komen Kevin Magnussen en Logan Sargeant met elkaar in aanraking. Sargeant spint achterwaarts de baanafzetting in bij bocht drie en de achterkant van de Williams is zwaar beschadigd. De thuisrijder is ongedeerd maar is wel de eerste uitvaller van de race, terwijl Magnussen zijn race kan vervolgen maar een tijdstraf van tien seconden ontvangt voor het incident.
De safety car komt naar buiten, maar pikt, in plaats van leider Norris, de achtervolgende Verstappen op. Dit geeft Norris een uitgelezen kans om een ‘gratis’ pitstop te maken waarmee hij aan de leiding van de race blijft, met Verstappen daarachter op P2 en Leclerc op P3. Het veld wordt in ronde 33 weer vrijgelaten, waarbij Norris in de eerste bocht succesvol een aanval van Verstappen afslaat. Norris weet al snel uit te lopen op Verstappen zodat de Nederlander niet binnen DRS-bereik van de Brit weet te komen.
Piastri en Sainz zijn in een hevig gevecht verwikkeld voor plek vier. De Spanjaard gaat in ronde 41 uiteindelijk voorbij aan de McLaren-coureur, maar raakt daarbij de voorvleugel van Piastri. De Australiër moet naar binnen om zijn voorvleugel te verwisselen en valt terug tot de laatste plaats. Aan kop loopt Norris op zijn nieuwere banden stukje bij beetje weg bij Verstappen. Uiteindelijk pakt de Brit met zeven seconden voorsprong op Verstappen zijn allereerste Grand Prix-zege. In zijn 110e Grand Prix en met zijn zestiende podiumfinish is het eindelijk raak voor Norris, die het record voor meeste podiums zonder Grand Prix-zege weer afstaat aan Nick Heidfeld. Max Verstappen pakt met een tweede plek zijn vijfde podium van het seizoen en hij bereidt tevens zijn voorsprong in het kampioenschap op naaste achtervolger Perez uit tot 35 punten. De Ferrari’s van Leclerc en Sainz eindigen op P3 en P4, met Perez op plek vijf. Hamilton wordt zesde, met Tsunoda op een knappe zevende plaats. George Russell eindigt op P8, met Fernando Alonso op P9, terwijl Esteban Ocon tiende wordt en daarmee het eerste punt van het seizoen pakt voor het team van Alpine