AL DUWADIMI – ,,Het was echt een dagje dat het niet zo lekker liep.’’ Dat zei Mitchel van den Brink direct na de tweede etappe in de Dakar Rally. Ook Martin had het lastig vandaag. ,,Tot nu toe verloopt het nog niet vlekkeloos.’’
De special in de tweede etappe van Al Henakiyah naar Al Duwadimi ging over 463 kilometer. Vanochtend stonden er 47 trucks aan de start. ,,Op zich was het een mooie proef,’’ zo kijkt Mitchel terug.
,,We begonnen ook wel goed. We hadden al snel meerdere auto’s en buggy’s ingehaald. De eerste duinen waren prachtig en wij hadden een goed ritme.’’ Dat prettige ritme werd echter na ruim 40 kilometer verstoord en speelde de equipe van Eurol Rally Sport de hele dag parten. ,,Het begon met een kapotte stuurpomp. Die hebben we gemaakt. Daarna kregen we te maken met luchtlekkage en gingen de remmen kapot. Die hebben we ook gerepareerd en toen we net weer lekker reden bleek er een kist aan de rechterkant losgeraakt. Die hebben we met spanbanden vastgemaakt.’’
‘Vooral de duinen was echt gaaf’
Wie denkt dat daarmee alle technische ellende van deze dag genoemd is, komt bedrogen uit. ,,We zaten na alle reparaties weer in een lekker ritme, maar toen begon de versnellingsbak te haperen. Daar zat een storing in. Het was voor ons echt een dagje dat het allemaal niet zo lekker liep. De proef was mooi. Vooral de duinen waren echt gaaf. Verder waren het vooral veel paden met stenen. De auto heeft het best zwaar gehad. Het is jammer dat we veel tijd hebben verloren. Nu moeten we de truck goed na laten kijken door de monteurs in het bivak. Hopelijk kunnen we dan morgen een etappe rijden met minder of geen problemen,’’ aldus Mitchel vanuit de cabine van de Iveco Powerstar op weg naar het bivak in Al Duwadimi.
Achtste in klassement
Mitchel, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol eindigden vandaag als vijftiende. De achterstand op ritwinnaar Janus van Kasteren bedroeg net geen uur (59m10s). Ales Loprais had 6 seconden meer nodig en werd tweede. Martin Macik gaf vandaag 2m22s toe en deze drie vormen ook de top drie in het algemeen klassement. Na de tweede etappe staat Mitchel achtste. De achterstand op Van Kasteren bedraagt 1 uur 16 minuten en 52 seconden. ,,Jammer dat we veel tijd hebben verloren. Maar er komen nog meer zware dagen en dan is er nog van alles mogelijk,’’ aldus de 21-jarige rallyrijder uit Harskamp.
Op de kant in een duinpan
Van den Brink junior was overigens geruime tijd eerder bij de finish en bij de serviceploeg in het bivak dan vader Martin. De ervaren coureur kende de nodige tegenslag. Al vroeg in de proef moesten Martin, Jan van der Vaet en Richard Mouw een flinke tegenslag incasseren. ,,We reden vanochtend in de duinen en kwamen in een duinpan terecht. We konden niet meer naar rechts. Ik probeerde linksaf te sturen, maar dat lukte niet in het zware zand. Toen lagen we op onze kant in de pan. Het was ook nog eens een lastige plek waar we lagen.’’
De mannen van Eurol Rally Sport waren vervolgens overgeleverd aan de collegialiteit van de overige truck-equipes. ,,We zijn uiteindelijk geholpen door Dave Ingels. Daar zijn we hem erg dankbaar voor. Het duurde best wel een tijdje voor we werden geholpen. Ik denk dat we een uur verspeeld hebben.’’ De schade aan de truck viel mee en de formatie van Martin van den Brink kon op goede snelheid de etappe vervolgen. ,,We hebben in het tweede deel alleen nog een lekke band gehad. De schade aan de truck valt mee. Het zijruitje aan de linkerkant is gesneuveld, maar ook dat kan vanavond net als de rest in het bivak allemaal gerepareerd worden.Het was voor ons best een pittige dag. Het verloopt nog niet vlekkeloos, maar we zitten nog in de race.’’
Martin en zijn manschappen beëindigden de lange en zware dag als 25e. De schade viel met 2 uur en 14 seconden nog enigszins mee. Dat had gezien de avonturen die het trio in de Iveco T-Way meemaakte ook nog veel vervelender kunnen eindigen.In het algemeen klassement is Martin nu 21e. ,,Voor ons geen probleem. Wij rijden vooral om Mitchel te helpen
Uitdaging voor de monteurs
Morgen gaat de derde etappe op weg naar Al Salamiya over een totale lengte van 733 kilometer. De klassementsproef telt 438 kilometer. Om de zware dag voor de rijders en het materiaal nog meer accent te geven wacht ook de monteurs een flinke uitdaging. Na afloop van de proef mogen de trucks twee uur onderhanden worden genomen. In die tijd moet het onderhoud en eventuele reparaties worden uitgevoerd. Na twee uur sleutelen worden de voertuigen in een parc fermé gestald. In afwachting van de vierde etappe.