Volgend weekend trekt de Fanatec GT2 European Series voor het eerst in het bestaan van het kampioenschap richting het Franse Circuit Dijon-Prenois. Voor Peter Guelinckx en Stienes Longin, met de Audi R8 LMS GT2 van PK Carsport derde in de tussenstand, wordt deze afsluiter van de eerste seizoenshelft heel belangrijk.
“We zouden toch één van de twee races moeten kunnen winnen”, valt Stienes Longin meteen met de deur in huis. De 31-jarige Longin heeft wel wat ervaring op het voormalige F1-circuit, maar dan vooral in endurancewedstrijden.
“Ik rijd daar wel graag”, stelt de Leuvenaar onomwonden. “Een kort baantje, met nogal wat lastwissels. Goed, er is ook het lange rechte stuk, maar het is toch een circuit dat onze Audi goed zou moeten liggen. Dat werd ook bevestigd tijdens de officiële testdagen die we er half maart afwerkten. De weersomstandigheden zullen nu wat droger en warmer zijn, maar toch: de kans op een goed resultaat is er. En dat komt zeker van pas. Want willen we onze kansen in de titelstrijd gaaf houden, dan hebben we inderdaad een overwinning nodig. Gebeurt dat niet, dan wordt het heel moeilijk – maar niet onmogelijk – om kampioen te worden.”
Geen geringe opdracht, want het startveld in de Pro-Am categorie van Guelinckx en Longin wordt dit weekend uitgebreid met een goed bemande Porsche. Vooral de Oostenrijker Marco Holzer (onder andere twee keer op het GT-podium in de 24 Uur van Le Mans) zal in de gaten moeten worden gehouden.
“Het zoveelste bewijs dat het niveau van dit kampioenschap niet min is”, besluit Longin. “Een race winnen is niet eenvoudig, de titel behalen evenmin. Maar moeilijk gaat ook.”
Peter Guelinckx racet voor het eerst op de 3,888 kilometer lange omloop, die vooral gekenmerkt wordt door zijn snelle bochten. “Ik heb welgeteld tien ronden ervaring in Dijon”, licht Guelinckx toe. “Meer was er op die doornatte testdag die we er in maart afwerkten niet mogelijk. Maar dat was wel voldoende om me duidelijk te maken dat dit een echt ‘old school’-circuit is, waar het moeilijk inhalen wordt, en dat bovendien ook over een kleine foutenmarge beschikt. We zullen ons dus goed moeten kwalificeren. Ik ben het met Stienes eens dat we minstens één race moeten winnen, maar eigenlijk moeten we de lat nog hoger leggen en ook in de andere race minstens op het podium staan. Daarvoor zullen we verstandig moeten racen, vooral om de bandenslijtage onder controle te houden. Want die snelle bochten in Dijon zullen de rubbers zeker zwaar op de proef stellen.”
Beide races in Boergondië worden op zaterdag afgewerkt, met starts om 12 uur en 17u25