Het Molenaar Racing Team heeft tijdens de Pirelli Dutch Round van het World Superbike kampioenschap in Assen weer een stap voorwaarts gemaakt. Zonder punten maar met nieuwe PR’s en op slechts enkele seconden van de winnaar kunnen Thom Molenaar en Sven Doornenbal terugkijken op een geslaagd World Supersport 300 weekend.
Van 21 tot en met 23 april kwamen bijna 55.000 motorsportliefhebbers naar het TT circuit van Assen voor de Pirelli Dutch Round van het World Superbike kampioenschap. Molenaar Racing Team coureurs Thom Molenaar en Sven Doornenbal kregen net zoals voorgaande jaren een wildcard toegewezen voor de World Supersport 300 klasse, en maakten zich na een aantal trainingen in Spanje en een laatste voorjaarstraining op het TT circuit begin april op voor het prestigieuze evenement. Voor de ogen van vele sponsors en supporters begonnen ze op vrijdag aan de vrije trainingen op hun Arie Molenaar Motors/Nutec Kawasaki Ninja 400’s. De vrije trainingen werden onder prima weersomstandigheden verreden, maar na veel regen in de nacht was tijdens de Superpole op de vroege zaterdagochtend de baan nog nat. De coureurs van de World Supersport 300 begonnen aan hun 20 minuten durende Superpole-sessie op regenbanden maar al snel ontstond er een droog spoor. Net zoals de meeste andere coureurs besloten Molenaar en Doornenbal de regenbanden om te wisselen voor slicks. Door uitstekend teamwork konden Doornenbal en Molenaar nog een drietal getimede ronden rijden en daarin wisten ze de rondetijden flink aan te scherpen. Dat resulteerde in een vijftiende startpositie voor Doornenbal terwijl Molenaar zich in de allerlaatste ronde de top tien binnen reed met een fraaie achtste plaats, waarmee hij tevens de snelste Nederlander was. Met een startpositie op de derde en vijfde startrij hadden de coureurs een prima uitgangspositie voor de race die later op de middag verreden zou worden.
Race 1
Beide rijders waren goed weg bij de start van race 1. Molenaar behield de aansluiting bij de top tien, maar helaas zou dat niet lang duren. Bij het insturen van de Stekkenwal ging Molenaar net iets te gretig op het gas waardoor hij onderuit schoof. Meer rijders gingen in de beginfase onderuit maar Doornenbal reed een solide race. Hij vond aansluiting in een grote groep die vocht om de twaalfde plaats. Na een aantal positiewisselingen werd Doornenbal na 14 ronden uiteindelijk als twintigste afgevlagd, op slechts 13 seconden van winnaar Svoboda.
Race 2
Op zondagochtend wisten zowel Molenaar als Doornenbal hun PR verder aan te scherpen in de slechts 5 ronden durende warm up. Met vertrouwen verschenen ze op zondagmiddag dan ook op de startgrid voor de volgepakte tribunes. Molenaar had opnieuw een goede start en kwam na de eerste ronde als negende door. Helaas eiste de nasleep van de crash op zaterdag zijn tol en kon Molenaar zijn rechterarm niet optimaal gebruiken. Hij eindigde uiteindelijk als twintigste maar slechts binnen vijf seconden van winnaar Svoboda, en met wederom een verdere aanscherping van zijn PR. Doornenbal had een matige start waardoor hij de aansluiting met de grote kopgroep verloor. Hij vocht een spannende strijd uit in de achtervolgende groep van vier man, waarbij ook hij erin slaagde zijn PR verder aan te scherpen. In de laatste ronde zette hij alles op alles en kwam als eerste van de groep onder de zwart-wit geblokte vlag door. Hij eiste daarmee de eenentwintigste plaats op.
Het Molenaar Racing Team ging naar Assen met als ultiem doel WK punten te veroveren. Na de tweede race bleek dat die punten binnen 3,5 seconden van de winnaar zouden liggen. Met beide rijders niet ver daarbuiten en een nieuw PR kan het Molenaar Racing Team met een tevreden gevoel huiswaarts.
Thom Molenaar
“Vorig jaar kwam ik op 35 seconden van de winnaar over de finish, nu op 4 seconden. De kopgroep bestond uit de beste 20 rijders van de wereld en ik kon me hierin mengen, iets waar ik uiteraard tevreden over ben. Uiteindelijk ben ik ondanks het niet behalen van punten vooral erg trots op het resultaat dat we als team neer hebben gezet.”
Sven Doornenbal
“Het was vooral jammer van mijn matige start in race 2, want als de eerste ronde beter was geweest had ik mee kunnen strijden in de kopgroep. Desondanks lukte het om rondetijden te noteren die ik hier niet eerder gereden heb. Ook al had er meer ingezeten, ik heb mezelf toch weer weten te verbeteren, uiteraard met dank aan het team