Igor Bouwens en zijn Iveco T-Way zijn klaar voor een nieuw avontuur. Zondag staan ze in Agadir aan de start van de Morocco Desert Challenge, de grootste rallyraid na de Dakar. “Ik zou heel graag op het podium eindigen”, zegt de trucker van Gregoor Racing.
Igor Bouwens, Syndiely Wade en Ulrich Boerboom kregen het startnummer 1 op hun portieren geplakt. Een erkenning van hun overwinning van vorig jaar in de Tunisia Desert Challenge, een zusterorganisatie van deze Morocco Desert Challenge. De wedstrijd van onze landgenoot Gert Duson is qua aantal deelnemers de grootste rallyraid geworden na de Dakar. 1.300 deelnemers uit 31 starten zondag in Agadir voor een tocht van acht dagen, die eindigt in de duinen van Merzouga. In die karavaan zitten enkele grote namen als Stéphane Peterhansel (recordhouder in de Dakar, voor de gelegenheid nog eens op twee wielen) en Janus van Kasteren, de winnaar van de jongste Dakar bij de trucks.
“De MDC is een heel mooie wedstrijd, die zeker voor de mekaniekers heel gezellig is. Maar de rally is groot aan het worden, de plaats is beperkt hier in Agadir. Vroeger was dit vooral een plezante rally, met een toog in het bivak waar het ’s avonds heel plezant was. Maar nu ligt het niveau hoog en wordt er heel hard gereden. We zullen karakter moeten hebben om ’s avonds op tijd te gaan slapen”, grijnst Igor.
Sterk startveld
Het startveld oogt vooral bij de trucks erg imposant. Team De Rooy vaardigt drie Iveco’s af. Igor Bouwens: “Janus van Kasteren en Vick Versteijnen zullen moeilijk te kloppen zijn. De derde Powerstar wordt voor het eerst bestuurd door Anja van Loon. Zij gaat met een volledig vrouwelijk team naar de volgende Dakar en komt zich hier voorbereiden. Ze kan rijden, maar meedoen voor de overwinning zou bij haar debuut heel straf zijn. Daarnaast zijn er nog drie Iveco’s van het team van Martin Macik. De tegenstand is dus sterk, maar ik zou toch graag op het podium finishen.”
De wedstrijd in Morocco ging drie jaar niet door, mede door corona, maar ze is vergelijkbaar met de Tunisia Desert Challenge. “Alles is hetzelfde, alleen de duinen zijn anders. In Tunesië zijn ze kleiner en met zachter zand, hier zijn ze hoger maar harder. Dat maakt een groot verschil. De eerste twee of drie dagen krijgen we veel stenen voor de wielen. Daarna komt het zand met een aankomst aan de beroemde duinen van Merzouga. Ze voorspellen dat het 36 graden wordt. In dat geval wordt het een uitputtingsslag.”
De wedstrijd start zondag met een proloog van 50 kilometer. De eindwinnaar kennen we na 2.300 wedstrijdkilometers op zondag 30 april.