Paul Souman vecht met de regen en de auto in Belgisch kampioenschap

3 april 2023  

Afgelopen vrijdag ging de Rallye des Ardennes van start. Deze wedstrijd is onderdeel van het Belgisch rallykampioenschap. Op het servicepark in Anseremme waren een 85-tal deelnemers terug te vinden. Daaronder ook een aantal Nederlanders, waaronder Paul Souman en Arjen Alons met de Ford Fiesta Rally3. Zij gebruikten deze wedstrijd als voorbereiding op het Nederlands Rally Kampioenschap. Zij hebben zich tevens voor dit Kroon-Oil Belgian Rally Championship ingeschreven.

Ford’s fabrieksrijder Ott Tänak opende met zijn Ford Puma Rally1 als nul-rijder de dans. De alsmaar aanhoudende regen maakte het dansen zwaar. Zo zwaar dat van de 85 deelnemende equipes er 20 de eindstreep niet zouden halen. Ook Paul en Arjen hadden het zwaar in de Ford Fiesta Rally3. Na de technische problemen in de South Belgian Rally, waar ze door technische malheur helemaal niet konden starten, hadden ze wat goed te zetten in de Ardennen. Ze hebben uiteindelijk de finish wel weten te behalen.

“In de South Belgian Rally zijn we helaas niet van start kunnen gaan,“ legt Paul Souman uit. “We dachten dat alleen de koppeling stuk was. We zijn nog in alle haast naar Nederland gegaan om onderdelen op te halen. Uiteindelijk bleek er toch meer aan de hand te zijn.” De monteurs hebben tot de vroege uurtjes doorgewerkt op het probleem met de aandrijving opgelost te krijgen. “Rond vier uur ’s nachts kreeg ik echter het bericht dat het ze niet was gelukt en er niet gestart kon worden. Er waren nog extra onderdelen nodig, maar die waren niet voorhanden. We konden dus onverrichterzake terug naar huis.”

“Dat het in de Ardennen een zware wedstrijd zou gaan worden, zagen we wel aankomen. Het weer speelde niet mee en Belgische wedstrijden zijn sowieso erg listig als je ze niet gewend bent,” aldus Paul. “De proeven zijn dan weer erg technisch, dan weer glad en uitgereden en er is erg veel afwisseling. Dat maakt de uitdaging groot en het spelletje erg leuk. Maar als de auto niet echt mee werkt is dat een grote domper,” vult Paul verder aan.

Problemen met de turbo speelt het duo de gehele wedstrijd parten. Tijdens de eerste service leek het lek boven, maar het probleem bleef echter. “We zijn zeker 25% van ons vermogen kwijtgeraakt door problemen met de turbo. De afdichting tussen de turbo en de motor is niet goed geweest. Dat moeten we de komende tijd goed onderzoeken. Zoals het nu was, ging het erg grillig. Dan was er wel weer wat vermogen en het volgende moment was het weer helemaal weg. Er waren vier proeven uitgezet die we elk drie keer hebben gereden. De tijden van die proeven waren steeds erg verschillend, er was geen pijl op te trekken. We hebben op geen enkel moment over het volledige vermogen kunnen beschikken.”

Hoewel de eerste wedstijd van het Nederlands Rally Kampioenschap pas tijdens de ELE Rally in juni, komen Paul en Arjen in mei alweer in actie. Dan willen ze de Fiesta Rally3 in Sulingen de sporen gaan geven. “We hebben sinds de wedstrijd in Lloret de Mar steeds wel ‘iets’ met de auto,” legt Paul uit. “Er zijn nog een paar weken te gaan totdat de wedstrijd in het Duitse Sulingen van start gaat. In die tijd willen we de auto uitgebreid onder handen gaan nemen, zodat we niet meer voor verassingen komen te staan.”

De wedstrijd in Sulingen telt mee voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap en wordt op 5 en 6 mei verreden. De deelnemers krijgen ruim 138 kilometers op snelheid te verwerken. Daarvan worden er acht op onverharde ondergrond verreden. Daarmee vormt het een mooie gelegenheid om de Ford Fiesta Rally3 grondig aan de tand te voelen.

Tijdens de ELE Rally in juni barst de strijd in het Nederlands Rally Kampioenschap open. “Dan moeten we er helemaal klaar voor zijn,” zegt Paul. “We willen mikken op het Nederlands kampioenschap in de klasse RC3 en met deze auto moet dat kunnen gaan lukken,” voegt hij er aan toe.