AL DUWADIMI – Na de vreugdevolle vrijdag was het voor Eurol Team De Rooy Iveco vandaag opnieuw een dag om met gepaste trots op terug te kijken. Martin en Mitchel van den Brink namen geen risico’s, spaarden het materiaal en eindigden respectievelijk als derde en vierde.
De zevende etappe is een veredelde marathon-etappe geworden. Vandaag is er beperkte service toegestaan en morgen keert het circus terug naar Riyadh. Maandag is daar de rustdag.
De Rooy teamgenoot Janus van Kasteren won de etappe over 333 kilometer van Riyadh naar Al Duwadimi. Ales Loprais werd tweede op 3m42s. De derde plaats was aanvankelijk voor de verrassend snelle Jaroslav Valtr (op 4.51). Mitchel werd als vierde geklasseerd op 5.44 en 35 seconden daarachter eindigde Martin als vijfde. Na afloop kregen zowel Mitchel (1 minuut) als Valtr (2 minuten) een kleine tijdstraf en dat veranderde de uitslag van de etappe.
Tijdstraf ongedaan gemaakt
Na de sensationele triomf van Mitchel in de zesde etappe en de koppositie voor vader Martin volgde er later op de vrijdagavond een kleine domper. Martin van den Brink kreeg een tijdstraf van 1 minuut. De 37 seconden voorsprong veranderden daarmee in 23 seconden achterstand en de tweede plaats. Voor Martin was de tijdstraf een raadsel en het team tekende protest aan bij de organisatie. ,,Volgens de wedstrijdleiding hebben we op een duin de top niet gehaald. Op onze GPS werd het punt wel geregistreerd, maar bij binnenkomst stond de melding er niet in. Navigator Erik Kofman heeft de situatie uitgelegd. Een definitief besluit duurt meestal een paar dagen.’’
Het antwoord kwam sneller dan verwacht. Vanmiddag liet organisator ASO weten dat de straf van 1 minuut van het toneel is verdwenen.
‘Richard kon de band steeds bijpompen’
Martin van den Brink, Erik Kofman en Richard Mouw trokken zich vanochtend verder niet veel aan van het vonnis. De geringe achterstand op koploper Loprais biedt namelijk nog volop perspectief voor de komende week. ,,Vandaag hebben we twee keer een duin niet gehaald. Daar hebben we een paar minuten verloren, dat is wel jammer. Verder hadden we een lekke band. Het laatste stuk moest ik voorzichtig rijden. Richard kon de band gelukkig steeds bijpompen. We hoefden de band niet op de proef te wisselen. Dat hebben we gedaan na de finish.’’
De equipe van Van den Brink kon na de finish de truck in handen geven van de serviceploeg van Eurol Rally Sport en Team De Rooy. ,,Ze mogen maximaal twee uur aan de truck sleutelen. Daarna moet de truck naar het parc-fermé. Wij krijgen een tentje mee en na het eten gaan wij slapen en voorbereiden op de dag van morgen.’’
Volgens Martin is er vandaag bewust gekozen voor een behoudende tactiek. ,,We hebben een paar kleine dingen, maar we hebben de truck geen zeer gedaan. We hebben hard gereden, maar zeker niet maximaal. Het is soms kiezen of delen. Vandaag hebben we gekozen om het materiaal te sparen waar mogelijk was. Morgen is er weer een belangrijke etappe. Er komen nog kansen genoeg.’’
De equipe van Van den Brink senior staat na de zevende etappe in de monsterrally in het Midden-Oosten tweede. De achterstand op leider Ales Loprais is twee minuten. De organisatie heeft vanmiddag de straf van 1 minuut ongedaan gemaakt.
De derde plaats is voor Janus van Kasteren van Boss Machinery Team De Rooy Iveco. Hij heeft 22 minuten en 11 seconden achterstand op de Tsjech in de Praga. Martin Macik is vierde op 42.24 en Jaroslav Valtr staat als vijfde (op 1u52m19s) één plaatsje voor Mitchel van den Brink. (1.54.26).
‘We moesten omrijden’
Ook Mitchel stapte tevreden uit de Iveco Powerstar. De jonge rijder van Eurol Team De Rooy Iveco is na alle euforie rond de etappezege de rust zelve gebleven en heeft met nog één etappe voor de rustdag ook nog volop kansen op een hoge eindklassering. ,,Wij zijn als eerste gestart. Na 100 kilometer kwamen Janus en Macik, die met elkaar in gevecht waren, ons voorbij. Ik haakte een tijdje aan, maar op een duin kwam ik net niet boven en zij wel. Wij moesten omrijden en verloren de aansluiting. Verder heb ik niets meegemaakt vandaag,’’ aldus de coureur, die wordt genavigeerd door de ervaren Spanjaard Moi Torrallardona (56) en de 23-jarige monteur Jarno van de Pol.
‘We gaan de as vervangen’
Net als vader Martin besloot ook Mitchel om, met het oog op de beperkte servicetijd, niet alles te vragen van de Iveco. ,,Wij hebben onze truck zeker niet gesloopt. Net na de finish bleek bij een check dat er een scheurtje in de aandrijfas van de versnellingsbak naar de tussenbak zit. Die as gaan we in de twee uur dat de monteurs aan de truck mogen werken vervangen. We gaan morgen vol vertrouwen weer verder,’’ aldus de 20-jarige rallyrijder uit Harskamp.
De achtste etappe telt naast weer een lange verbindingsroute (476 kilometer) een klassementsproef van 346 kilometer. Het laatste deel in de open vlakte van de woestijn in Saoedi-Arabië geeft de rijders de kans om een beetje op adem te komen. In het bivak van Riyadh is er vervolgens kans om te herstellen van de inspanningen van de eerste week. Maandag is er een rustdag