Rainbow omgevallen in de duinen

6 januari 2023  

Gerrit Zuurmond had zich voorgenomen dat het niet meer zou gebeuren: op de kant gaan in de duinen. Het is niet gelukt. In de zesde etappe viel de Rainbow-truck om. Zonder noemenswaardige schade en met als troost dat ze zeker niet de enigen waren. Ver nadat het donker was geworden bereikten Zuurmond, zijn navigator Tjeerd van Ballegooij en monteur Klaas Kwakkel de finish. Vanaf daar lag er nog 300 kilometer naar het bivak in Riyadh voor de boeg.

Tot en met een neutralisatie van 60 kilometer over het asfalt ging het heel goed met Rainbow. Zuurmond en zijn mannen reden rond de veertiende tijd en leken op weg om voor het donker werd de finish te halen.

Na de neutralisatie ging het echter mis. “Ongeveer 20 kilometer voor de finish, vlakbij een stempelpost, zijn we omgevallen met de truck”, vertelt Tjeerd van Ballegooij. “We zijn rechtgezet door Egbert Wingens. Die reed weg, maar viel 5 minuten later zelf om. Toen hebben wij hem geholpen en zijn we samen verder gereden.” Een kilometer of 4 verderop hielpen beide trucks nog een Tatra recht te zetten, die ook op de zij lag.

Voor de 357 kilometer wedstrijdproef had Rainbow zodoende 6 uur en 44 minuten nodig. “Het was een heel lange dag, van in totaal bijna 1000 kilometer”, zegt Van Ballegooij. “Als ze dan in één keer het licht uitdoen in de woestijn, gaat de snelheid er meteen uit en wordt het een stuk moeilijker. Nu op naar het eten en een lekkere douche.”

De zevende etappe is vanwege de slechte weersomstandigheden niet voor de motoren. De auto’s en trucks starten daarom eerder dan gebruikelijk. Ze moeten wel eerst 288 kilometer terug rijden vanuit Riyadh voor de start van de proef. Na de finish krijgen ze maximaal twee uur service en daarna moeten de monteurs terug naar Riyadh en de deelnemers naar Al Duwadiwi, met alleen een tent en een klein tasje persoonlijke spullen