HA’IL – Martin van den Brink is vandaag strijdend ten onder gegaan. In de jacht op dagsucces in de Dakar Rally kwam de rijder van Eurol Team De Rooy Iveco 16 tellen tekort. ,,Jammer, we hebben echt voor de overwinning gereden.’’
Mitchel van den Brink leek een groot deel van de etappe op weg naar weer een plaatsje bij de beste drie. De jongste coureur uit het team van De Rooy moest in de slotfase buigen voor het geweld van Ales Loprais, Janus van Kasteren en zijn vader. ,,We reden lekker en lagen op koers. In de slotfase hebben we tijd verspeeld op een duin waar we de top net niet haalden.’’
De stemming in het Iveco team van Gerard de Rooy werd vandaag nog beter door de derde plaats van Janus van Kasteren. De Brabander van Boss Machinery Team De Rooy Iveco revancheerde zich daarmee na de teleurstellende vierde etappe. Martin en Mitchel werden woensdag ook tweede en vierde. Maar toen was de volgorde tussen vader en zoon omgekeerd.
‘Mitchel kwam net niet boven’
In de vijfde etappe stond er opnieuw een ‘rondje’ in de omgeving van Ha’il op het programma. De proef telde 3773 kilometer en bestond vooral uit veel zand en verschillende soorten duinen. Martin van den Brink voelt zich in dit soort omstandigheden als een vis in het water. Zo ook vandaag. Voor de ervaren rallyrijder, die dus net niet de etappewinst aan de haak wist te slaan, het enige smetje op de dag. ,,Ik heb een prima dag gehad. Bij de neutralisatie, op zo’n 200 kilometer, stonden we 2 minuten achter Mitchel. We zijn er vervolgens eens goed voor gaan zitten en op één van de lastige duinen passeerden we Mitchel. Hij kwam net niet boven en wij wel. Ook Loprais was betrokken in het gevecht van vandaag. We hebben alles gegeven om te winnen, maar Loprais was net iets sneller.’’
Misschien iets te gretig’
Martin, met de 49-jarige navigator Erik Kofman en de ervaren monteur Richard Mouw als copiloten, stak wat betreft het mislopen van de etappewinst de hand ook deels in eigen boezem. ,,We hebben drie keer een bult niet gehaald. Misschien was ik iets te gretig. We hebben echt voor de overwinning gereden en volop gestreden.’’
Heel veel woorden wilde Van den Brink senior er verder niet aan vuil maken. ,,We rijden goed. We staan tweede in het algemeen klassement en de achterstand op koploper Loprais is gering. Er komen nog voldoende etappes waar de verschillen groter zullen zijn en er kan iedere dag wel iets gebeuren.’’ Martin staat na de vijfde etappe nog steviger op de tweede plaats. De achterstand op Loprais is 15 minuten en 22 seconden.
In dat algemeen klassement is Mitchel van den Brink ook na vijfde etappe zesde. De 20-jarige rallyrijder uit Harskamp stuurde de Iveco Powerstar met een achterstand van 5.41 op Ales Loprais over de streep. ,,We openden erg sterk. We haalden Macik al na 80 kilometer in. We reden ook voor Loprais en het had onze dag kunnen worden. Maar op zo’n 50 km voor de finish haalde ik een duintop niet. Loprais en m’n vader haalden ons in. We zagen ze zo gaan. We hebben vervolgens ons eigen tempo gereden en zijn net drie seconden voor Pascal de Baar geëindigd. De vierde plaats stemt ons toch tevreden.’’
Koploper in het vizier
Van den Brink junior heeft 2 uur 18 minuten en 4 seconden achterstand. In de tweede etappe verloor de equipe, met ook navigator Moi Torrallardona en monteur Jarno van de Pol aan boord, maar liefst 2 uur en 24 minuten op de dagwinnaar (Janus van Kasteren). ,,We zijn tevreden en zullen zien wat er nog gaat nog gebeuren,’’ aldus Mitchel. In het klassement is Jaroslav Valtr op 1.06.18 de nummer vijf. Martin Macik (op 54 minuten) is vierde en Janus van Kasteren heeft met een achterstand van 51m58s de derde plaats in handen. Martin van den Brink (op 15.22 van de koploper) heeft zodoende een buffertje aan de achterkant en aan de voorkant heeft hij zijn concurrent in het vizier. De komende drie dagen zal er meer duidelijk worden.
Dat begint morgen al met de langste etappe van de Dakar Rally 2023. Een verbindingstraject van 409 kilometer gekoppeld aan een special van 467 (de langste in deze editie) zorgt voor een aanslag op de rijders en het materiaal. De proef bestaat uit snelle paden, smalle paden op plateaus, verschillende duinen en secties met veel stenen. De variatie vraagt veel van de rijders.
Snelle assistentie doet zijn werk
De equipe in de snelle assistentie truck is ook in de vijfde etappe op weg naar de finish. Nico Stijnen, Joël Ebbers en Christiaan van der Haar doen dagelijks wat ze moeten doen: op tijd de finish halen. Dat de equipe in de kleuren van Eurol Rally Sport meestal halverwege de avond in het bivak arriveert en veel in het donker moet rijden maakt de prestatie van debutant Nico Stijnen en zijn manschappen alleen maar groter