De MAN werd fors onder handen genomen, er werd uitvoerig getest in de Breslau Rally in Polen en de Rally du Maroc. In theorie staat niets het Rainbow Truck Team in de weg om een succesvolle Dakar 2023 te rijden. “We gaan onszelf geen druk opleggen”, stelt teammanager Simon Koetsier aan de vooravond van de 45ste Dakar Rally, die zaterdagochtend begint vanuit het Sea Camp aan de Rode Zee in Saoedi Arabië.
Gerrit Zuurmond, Tjeerd van Ballegooij en Klaas Kwakkel maakten de eerste kilometers in het Saoedische zand op een speciaal daarvoor uitgezet parcours in de buurt van het startbivak. Daar konden zijzelf weer even wennen aan de woestijn en de truck nog een keer aan de tand voelen voor de proloog op zaterdagochtend.
In de afgelopen Dakar waren er wat problemen geweest met de ophanging en de aandrijflijnen, vertelt teammanager Simon Koetsier. “Daarom hebben we de truck onder handen genomen, deels in eigen beheer, deels in samenwerking met Veka, deels in samenwerking met Reiger. Met een nieuwe aandrijfas en ophanglager hopen we de problemen te hebben getackeld. Grote ambities hebben wij niet. Ons enige doel is finishen, liefst zonder al te veel problemen.”
Wat verder in de voorbereiding tijd en aandacht opeiste, waren de nieuwe regels die gelden nu de Dakar Rally onderdeel is van het wereldkampioenschap van de wereldautosportfederatie FIA. Dat betekent dat de rallyvoertuigen nu onder het FIA-reglement vallen en dat luistert hier en daar nogal nauw. “Veiligheid is altijd een lastig issue”, weet Koetsier, die zelf een aantal Dakars in de truck zat als navigator. “Als het nodig is, ben je dolblij met die strenge regels, maar het kan ook zo pietluttig lijken. We moesten bijvoorbeeld al onze kleding nieuw kopen. Dat zijn forse kosten. Het was pas drie jaar oud. Ik zou niet weten wat daar onveilig aan is.”
Helemaal in het nieuw gestoken staat Rainbow dus zaterdagochtend aan de start van de proloog van 11 kilometer, die de startvolgorde bepaalt voor de etappe van 1 januari. Er wordt in de eerste week al veel gevraagd van deelnemers. “Het zijn toch dagen van gemiddeld 425 kilometer special. Dat is behoorlijk”, vindt Koetsier. “In de tweede week krijgen we vijf dagen duinen. Dat zijn kortere specials, maar de gemiddelde snelheid zal flink dalen en dagen zullen er zeker niet korter op worden. Ik vind dat wel mooi. Zeker als ze elke dag weer binnen komen, liefst voor het donker