Buiten zijn schuld werd Livio Loi al na 39 seconden in de Moto3-race van de Grote Prijs van Duitsland in een kansloze positie gebracht. Vanaf de 31ste – allerlaatste – plaats knokte de Belgische RW Racing GP-coureur zich een weg naar voren om uiteindelijk als 14de te finishen, met twee punten in de tas.
De omstandigheden op de Sachsenring waren verschrikkelijk. Zware regenbuien hadden het circuit onder water gezet en er was geen zicht op enige verbetering. Bij de start van de Moto3-race kwam het nog altijd met bakken uit de lucht. Loi, die begon vanaf plaats 16, had een redelijke start maar viel ineens terug naar 31 nadat Joan Mir de eerste was die crashte.
De vooruitzichten waren verre van goed voor Loi, als allerlaatste op een doornatte baan. Maar terwijl een handvol andere coureurs crashte, lukte het Loi om overeind te blijven en zich een weg door het veld te wurmen. In de vijfde ronde was hij al tot plaats 22 opgeklommen en omstreeks ronde 10 (met 16 ronden te gaan) lag hij achttiende.
Loi kwam terecht in een groepje van zes dat streed om plaats 14, met Bendsneyder (die in de openingsfase aan de leiding had gereden maar was teruggevallen naar de veertiende plaats), Bulega, Rodrigo, Canet en Oettl. Eenmaal in die groep, met zicht op punten en al meer dan 7 seconden op de groep ervoor, legde Loi zich min of meer neer bij zijn positie.
Doordat er nog een paar rijders uitvielen, brak de groep in stukjes, met Bendsneyder en Rodrigo op 12 en 13, Loi als veertiende en Canet als vijftiende op 8 seconden achterstand. Slechts 23 rijders haalden de finish, waarbij Quartararo werd gedubbeld door racewinnaar Pawi.
Livio Loi – 14 (+48,073)
“De omstandigheden waren extreem moeilijk. Het zicht was vrijwel nul en er stond zo veel water op de baan, terwijl het maar bleef regenen. In de eerste ronde werd ik in de grindbak gedwongen toen Mir crashte en ik moest achteraan aansluiten. Ik wist dat het daardoor alleen maar nog moeilijker werd.
Gisteren zeiden we al dat de finish halen cruciaal zou worden, en ik besefte dat ik nog een kans had als ik zou proberen naar voren te komen. Ik had weinig meer te verliezen vanaf die positie. Het ging best goed en ik kon stukje bij beetje opklimmen tot ik in die groep kwam. Ik kon er niet doorheen komen en het gat naar de groep ervoor was al flink.
Misschien heb ik me daar iets te makkelijk bij neergelegd, achteraf gezien. Toen Bo (Bendsneyder) de snelheid opvoerde in de laatste ronden miste ik het momentum om nog te kunnen meedoen voor de twaalfde plaats. In elk geval ben ik best tevreden met de race en het resultaat, gezien de positie waarin ik buiten mijn schuld terecht was gekomen. In deze omstandigheden was crashen zo gebeurd en ik was er ook een paar keer dichtbij, maar ik kon overeind blijven. Ik heb me van 31 naar 14 geknokt en heb twee punten als beloning, wat meer is dan ik na die eerste ronde had durven hopen