Max Verstappen heeft een zinderende Grand Prix van de Verenigde Staten gewonnen. Na een uitstekende start vanaf P2 op de grid ging Max direct naar de leiding. Max was op koers om de race te winnen totdat een langzame tweede pitstop van 11 seconden bijna roet in het eten leek te gooien. De Nederlander knokte zich echter terug naar de leiding met geslaagde inhaalacties op Charles Leclerc en Lewis Hamilton, om uiteindelijk zijn dertiende race van het seizoen te winnen. Hamilton werd op vier seconden achterstand tweede met Charles Leclerc op P3 en Sergio Perez op de vierde stek. Door dit resultaat pakte het team van Oracle Red Bul Racing het Formule 1-constructeurskampioenschap, tijdens een emotioneel weekend waar Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz overleed.
Na afloop van de race draagt Max zijn zege op aan Dietrich Mateschitz: “We gaven alles vandaag. Het is natuurlijk een lastig weekend voor ons, dus deze overwinning draag ik zeker op aan Dietrich. Het betekent veel voor mij en voor het team. Het enige dat we vandaag konden doen, is winnen. De langzame pitstop hielp niet mee, dus ik deed alles wat nodig was en ik pushte tot de limiet om terug aan de leiding te komen. Ik weet zeker dat Dietrich dit een mooie race had gevonden. Hij was zo belangrijk voor het hele team en natuurlijk zullen we doorgaan, maar we wilden een goed resultaat halen vandaag en dit is natuurlijk geweldig. Het is super dat we ook de constructeurstitel veilig hebben kunnen stellen. We hadden een grote kans om hier het constructeurskampioenschap te winnen. We probeerden dat in stijl te doen en dat is vandaag gelukt.”
Het was geen gemakkelijke overwinning voor Verstappen, die door een langzame pitstop zich weer naar voren moest knokken. Max blikt terug op het verloop van zijn race: “Het was een zware race. We hadden een goede start. Het ging daarna ook best wel goed, ook al verloren we steeds onze voorsprong door de safety car’s. Maar, uiteindelijk hadden we wel de snelheid. Het zag er dus goed uit, maar de pitstop duurde langer dan we hadden gewild. De stop duurde elf seconden, bijna negen seconden langzamer dan normaal, dus dat is best wel pijnlijk als iedereen redelijk dichtbij zit. Ik was natuurlijk even boos, maar als je weer de baan op komt, geef je alles. Uiteindelijk kwamen we voorbij aan Charles Leclerc, alleen met die acties vraag je iets meer van de banden dan dat je wil. Toen ik tweede lag, had ik een paar ronden nodig om de temperatuur weer onder controle te krijgen. Toen kwamen we aan bij Lewis en konden we er voorbij.”
Nu Verstappen en Red Bull Racing beide titels in de wacht hebben gesleept, hoopt Max dat ze dit succes samen nog lang kunnen voortzetten: “Ik hoop dat we nog een paar jaar mogen genieten met veel overwinningen en nog meer kampioenschappen. Het is op dit moment moeilijk te voorspellen, maar we moeten gewoon hard blijven werken en proberen dingetjes te finetunen en dan weet ik zeker dat we volgend jaar er weer bij zitten.”
Voorafgaand aan de race op het Circuit of the Americas is er een indrukwekkend eerbetoon aan Dietrich Mateschitz, de oprichter van Red Bull die zaterdag op 78-jarige leeftijd is overleden. Een aangeslagen Max Verstappen liet na het trieste nieuws dan ook weten: “We gaan zondag proberen Dietrich trots te maken.”
De complete top twaalf start op de medium compound banden, terwijl Kevin Magnussen, Fernando Alonso, Mick Schumacher en Esteban Ocon de enige rijders zijn die op de harde banden van start gaan. Max komt uitstekend weg vanaf de tweede plek op de grid en hij gaat direct voorbij aan polesitter Carlos Sainz. De start van Sainz gaat van kwaad tot erger als hij bij bocht één geraakt wordt door George Russell. De Spanjaard spint en valt terug naar de laatste plaats. Hij kan nog terugrijden naar de pits maar zijn Ferrari is te zwaar beschadigd om zijn weg te vervolgen. Hamilton schuift op naar P2, met achter hem Lance Stroll. George Russell ligt vierde, maar ontvangt een tijdstraf van vijf seconden voor het incident met Sainz.
Russell gaat in ronde vijf voorbij aan Stroll en één ronde later vindt ook de als negende gestarte Sergio Perez zijn weg voorbij aan de Aston Martin-coureur. Op hetzelfde moment spint Nicholas Latifi bij bocht vier, maar de Canadees kan zonder problemen zijn weg vervolgen.
Hamilton is in ronde dertien de eerste van de koplopers die een pitstop maakt. De Brit wisselt de medium compound banden in voor een setje harde banden en komt als zevende terug de baan op. Verstappen gaat één ronde later naar de pits en ook hij wisselt van mediums naar de harde banden. Na een snelle stop van 2,6 seconden komt Max als tweede terug op het asfalt, achter teamgenoot Perez. De Mexicaan stopt ook een ronde later, waardoor Verstappen weer aan de leiding van de race komt te liggen.
Valtteri Bottas spint in ronde achttien en hij komt met zijn Alfa Romeo vast te zitten in het grind bij het uitkomen van bocht negentien. Daarmee is de Fin de tweede uitvaller van de race. Als gevolg komt de safety car de baan op. In ronde 22 wordt het veld weer vrijgelaten, waarbij Max een goede herstart heeft en de leiding behoudt, vóór Hamilton en Perez. In het middenveld rijdt Fernando Alonso op het lange rechte stuk achterop Lance Stroll, die op het laatste moment naar links beweegt. Alonso vliegt enkele tientallen meters met zijn voorwielen de lucht in, schampt de muur en kan met veel geluk zijn weg vervolgen. Stroll is minder fortuinlijk en glijdt stuurloos de vangrail in. De Canadees kan ongedeerd zijn Aston Martin verlaten, terwijl Alonso naar de pits rijdt voor een nieuwe voorvleugel. Opnieuw komt de safety car naar buiten. In ronde 26 wordt de groene vlag weer gezwaaid en opnieuw kan Max zonder problemen de leiding behouden.
Leclerc voert de druk op bij Perez voor P3. Waar in ronde 29 zijn eerste inhaalpoging bij bocht twaalf faalt, lukt het de Monegask één ronde later wel om voorbij te gaan aan Perez. Hamilton stopt in ronde 35 voor de tweede maal. De Brit wisselt naar een nieuw setje harde banden, terwijl Max wederom één rondje later zijn pitstop maakt. De wielgun linksvoor werkt echter niet mee, waardoor de stop van Verstappen maar liefst elf seconden duurt. Hierdoor valt Max terug tot achter Hamilton en Leclerc op P6 met een setje van de medium compound banden onder zijn RB18.
Max begint direct te jagen op Leclerc, en nadat de Ferrari-coureur in ronde 39 de eerste aanval van Max bij bocht één weet te counteren, slaagt Verstappen er op het lange rechte stuk in om met behulp van DRS voorbij te gaan aan Leclerc voor P2. Op dat moment ligt Max nog ruim vier seconden achter Hamilton. Max loopt vervolgens snel in op Hamilton. In ronde 50 zit Verstappen binnen DRS-afstand en bij de eerste kans haalt Max direct Hamilton in bij bocht twaalf. Hamilton probeert nog even aan te haken, maar moet uiteindelijk toch zijn verlies nemen. Hierdoor wint Max zijn dertiende Grand Prix van het seizoen, een evenaring van het recordaantal overwinningen in één seizoen, neergezet door Michael Schumacher in 2004 en Sebastian Vettel in 2013. Ook wint het team van Red Bull Racing voor het eerst sinds 2013 het constructeurskampioenschap.
Achter Verstappen eindigt Lewis Hamilton als tweede, met Charles Leclerc op P3. Sergio Perez wordt vierde, met George Russell op P5. Lando Norris eindigt als ‘best of the rest’ op P6, terwijl Alonso wonderbaarlijk genoeg, na zijn incident met Stroll, zich nog naar voren weet te knokken tot plek zeven. Sebastian Vettel haalt in de laatste ronde na een intens gevecht Kevin Magnussen in voor plek acht, terwijl Yuki Tsunoda het laatste puntje voor zich opeist.