MONTE CARLO, 29 mei 2022 – Vorig jaar werd Larry ten Voorde de vierde Nederlandse winnaar in de Porsche Mobil 1 Supercup in Monaco. Dit jaar werd de rijder van Team GP Elite de eerste Nederlandse coureur die voor het tweede jaar op rij de Porsche-race in de straten van Monte Carlo, traditioneel het hoogtepunt van het seizoen, op zijn naam schrijft. De Twentse rijder maakte er een galavoorstelling van: pole-position, een onbedreigde start-finishzege en de snelste raceronde. Daarmee neemt hij ook de leiding in het rijdersklassement over. Een andere Nederlandse Porsche Supercup-racewinnaar in Monaco, Jaap van Lagen, eindigde in de top tien: de rijder van het Franse team Martinet by Alméras eindigde als tiende. Ook de beide Huber Racing-teamgenoten Rudy van Buren (elfde) en Morris Schuring (13e) en Loek Hartog (15e), uitkomend voor het Italiaanse team Ombra SRL, eindigden in de punten.
De Grand Prix van Monaco, een van de weinige stratencircuits op de kalender van de Formule 1, betekent voor rijders en teams veel improviseren in vergelijking met permanente circuits, waar alle infrastructuur voor het raceweekeinde aanwezig is. De Porsche Mobil 1 Supercup vormt daarop geen uitzondering. Zo zijn de teams wanneer de auto’s niet op de baan zijn, ondergebracht in een circustent, wat iedere keer een flinke wandeling voor en na de sessies betekent. Ook het tijdschema is anders: de vrije training vond al op donderdag plaats, de kwalificatie werd op vrijdag verreden, terwijl de zaterdag voor wat betreft de Porsche Mobil 1 Supercup volledig vrij was.
Een typisch verschijnsel in Monaco zijn ook de rode vlaggen in de trainingssessies wanneer er een rijder in de vangrails is beland, wat op een stratencircuit snel kan gebeuren. Dat bleek al in de vrije training, toen Aaron Mason al na twee minuten in de vangrails eindigde en de training onderbroken moest worden. Nadat de sessie weer was hervat, begonnen met Larry ten Voorde als tweede, Loek Hartog als zevende en Max van Splunteren (Team GP Elite) als tiende drie Nederlandse rijders aan het weekeinde met top tien-klasseringen in de vrije training. Lucas Groeneveld (GP Elite, 13e), Rudy van Buren (16e) en Jesse van Kuijk ( Team GP Elite, 17e) waren in het middenveld te vinden, iets verder naar achteren eindigden Morris Schuring (20e) en Daan van Kuijk (GP Elite, 22e), terwijl Jaap van Lagen vanwege een olielek in de versnellingsbak geen geklokte ronde kon afleggen en werkloos vanuit de pits moest toekijken.
rry ten Voorde met de beste uitgangspositie
Ook in de kwalificatie op vrijdag was er een rode vlag na een crash van Laurin Heinrich met nog zeven minuten te gaan. Dat bracht voor meerdere rijders hun strategie in de war, maar Larry ten Voorde reed na de hervatting een tijd van 1:34,500 minuten en behaalde daarmee de beste startpositie. Met drie minuten te gaan werd de sessie opnieuw gestaakt en ook niet meer hervat na een crash van de Brit Harry King. Rudy van Buren kwalificeerde zich als tiende en voerde daarmee een kwartet Nederlanders aan: achter hem volgden Morris Schuring, Jaap van Lagen en Loek Hartog op de plaatsen elf tot en met 13. Lucas Groeneveld en Jesse van Kuijk startten respectievelijk als 16e en 17e, Max van Splunteren behaalde de 21e startplaats, Daan van Kuijk werd als 23e geklasseerd.
Hoewel er voor de racedag regen voorspeld was, kon de wedstrijd op zondag rond het middaguur toch bij droge omstandigheden verreden worden. Bij het uitdoven van het startlicht nam Larry ten Voorde direct de leiding, voor Dorian Boccolacci en Laurin Heinrich. Verderop in het veld ging het mis: de Fransman Stéphane Denoual verloor in de bocht voor het ingaan van de tunnel de controle over zijn auto en belandde in de afgrenzing. Daarop stuurde de wedstrijdleiding de safety-car de baan op, die het veld vier ronden lang aanvoerde. Bij de herstart in de vijfde ronde gaf Larry ten Voor de aan de leiding gelijk flink gas en sloeg zo een klein gaatje, dat hij in de loop van de wedstrijd steeds verder uitbouwde. Voor Lucas Groeneveld was de wedstrijd op dat moment al ten einde: al in de beginfase werd hij aan de achterkant van zijn auto geraakt door teamgenoot Jesse van Kuijk, nadat laatstgenoemde door Jukka Honkavuori in de muur geduwd was.
Prijsuitreiking in de prinselijke loge, op zoek naar donker kostuum
Ten Voorde reed onbedreigd zijn eerste overwinning van het seizoen en zijn tweede opeenvolgende zege in Monaco naar huis. Boccolacci en Heinrich vergezelden de Nederlander bij de huldiging, traditioneel in de prinselijke loge. Jaap van Lagen, die al vroeg in de race de tiende plaats had veroverd van Rudy van Buren, bracht die klassering aan de finish. Van Buren werd elfde, Morris Schuring eindigde twee plaatsen daarachter en Loek Hartog nog eens twee plaatsen verder. Jesse van Kuijk werd als 18e geklasseerd, Max van Splunteren en Daan van Kuijk respectievelijk op de plaatsen 20 en 21.
“Het zag er misschien gemakkelijk uit, maar dat was het niet: ik moest de hele tijd vol geconcentreerd blijven en ik heb geprobeerd om een zuivere lijn te blijven rijden”, zei Larry ten Voorde naderhand. Net als vorig jaar moet hij, wellicht samen met iemand van het team, nog wel even improviseren: “Voor het officiële diner met de prins vanavond moet ik nog ergens een donker kostuum vandaan halen. Dat heb ik namelijk niet ingepakt, omdat dat misschien ongeluk had kunnen brengen…” Een klein probleem dat iedere andere coureur waarschijnlijk graag zou hebben! De volgende wedstrijd van de Porsche Mobil 1 Supercup wordt op 3 juli verreden op het circuit van Silverstone in Groot-Brittannië.