Hans Weijs heeft dinsdag de vijfde etappe van de Tunisia Desert Challenge gewonnen in de SSV-klasse. Het weer een dagsucces van de nieuwe Arcane-wagen, die eerder dit jaar in de Dakar Rally debuteerde.
SSV’s
In de SSV-klasse was Weijs de Spaanse klassementsleider Fernando Alvarez te snel af. Alvarez kwam op iets meer dan vijf minuten aan de finish, maar kreeg aan de meet nog een tijdstraf van drie minuten. Hij eindigde daardoor op acht minuten achterstand. Gert Huzink pakte de derde plaats, maar gaf al ruim achttien minuten toe op de dagwinnaar. Daarachter eindigden nog meer Nederlanders: Pelle Moens op de vierde plek voor Kees Box en Martin van den Brink. Die laatste was er weer bij nadat hij maandag kort voor het eind van de proef crashte.
In het klassement staat Alvarez ruim aan de leiding. De voorsprong op Renaud Niveau uit Frankrijk is ruim twee uur, hij kende dinsdag een moeilijke dag en kwam op een uur achterstand aan de finish. Sylvain Mautret staat derde in het klassement bij de SSV’s.
Erik van Loon verloor dinsdag veel tijd. Hij verkeert in de achterhoede.
Motoren
Bij de tweewielers staat er voorlopig absoluut geen maat op Mathieu Doveze. Hij pakte dinsdag opnieuw de overwinning. De voorsprong was opnieuw riant. Aan de finish was de Fransman precies zeven minuten sneller dan Jerome Martiny, Alessandro Botturi eindigde op de derde plaats. Hij blijft de klassementsleider na vijf etappes. Neels Theric werd dinsdag vierde terwijl Mitchel van den Brink zijn beste rallydag van de week afwerkte. Hij werd vijfde op een kleine 39 minuten achterstand.
De Franse motorrijder David Mulot heeft de strijd moeten staken. Hij viel tijdens de etappe stil met een kapotte motor en is door de sweepertruck opgepikt. Zijn wedstrijd is voorbij.
Auto’s en Buggy’s
Voor de tweede dag op rij heeft Simon Vitse de etappe bij de auto’s geownnen. De Fransman van MD Rallye was een minuutje rapper dan zijn teamgenoot Jerome Pelichet. Mike van Eikeren heeft zijn ritme gevonden na een moeizame start. Samen met navigator Wouter de Graaf eindigde hij op de derde plaats. De achterstand op Vitse was iets meer dan vier minuten. Hugues Moilet eindigde op de vierde plek voor de Land Rover van Cedric Rivet. Vincent Thijs kende een van zijn betere dagen deze rally. De Vlaming kwam op de zesde plek aan de finish, al moest hij daar nog wel een tijdstraf van drie minuten incasseren.
Ghilene Baazis en Selim Kanzari hebben twee dagen geworsteld in het duinengebied El Borma. Nu pas hebben ze opgegeven. Ze worden door de sweepertruck opgepikt. Zij kwamen met een Land Cruiser uit voor het GB Team.
Trucks
Eimbert Timmermans en zijn team kenden dinsdag opnieuw tegenslag in de TDC. Niet lang na de start moest Timmermans stoppen omdat zijn navigator niet fit was. Hij heeft de proef daardoor niet kunnen volbrengen. Steven Rotsaert en Miklos Kovacs waren de eerste trucks aan de finish in de vijfde etappe, maar de overwinning was voor Rotsaert.
Igor Bouwens lag lang op koers voor de overwinning, maar kreeg in de slotfase pech. Hij kwam op ruim anderhalf uur als zevende aan de finish. Kovacs is de nieuwe leider in het klassement.
#103 Mathieu Doveze
Vandaag opende ik de etappe en alles ging heel goed. Het was vandaag erg zwaar in de duinen, maar ik heb geen grote navigatiefouten gemaakt. Door de etappe te winnen met 7 minuten voorsprong op Jerome Martiny, die voor mij ligt in het klassement, heb ik vandaag een goed operatie gedaan en tijd gewonnen in het algemeen klassement.
P2: #112 Jerome Martiny
Tweede plaats, dus het is een goede dag. Ik zag meteen dat ik de baan vandaag leuk zou gaan vinden. Het was sneller, meer open pistes, dus bij km 12 had ik Botturi al ingehaald. Dus ik dacht dat het goed was, en bij km 40 haalde ik de vierde in en wat later stond ik op de tweede plaats. Daarna probeerde ik Botturi te lossen, maar dat lukte niet, hij volgde me de hele dag. Net aan het einde was er meer zand en ben ik gaan aanvallen omdat ik op mijn roadbook zag dat de navigatie vrij eenvoudig was, dus ik lag op het einde 40 seconden voor op Botturi. Al met al een goede dag alhoewel Mathieu Doveze nog eens 7 minuten voorsprong heeft genomen. Maar ik denk dat er morgen iets gaat gebeuren.
P3: #101 Alessandro Botturi
Vandaag was een goede dag. Het was een zeer moeilijke etappe, opnieuw met lastige zandduinen en ook veel rotsen. Ik ben zelfs gevallen, maar ik ben in orde, alleen een paar blauwe plekken. De motorfiets presteerde weer uitstekend, natuurlijk niet gemakkelijk in het zand omdat hij behoorlijk zwaar is, maar het extra vermogen helpt. We zijn hier niet om te winnen, maar om de motor te testen en te ontwikkelen, dus om op een uitzondering na in elke etappe consequent op het podium te staan is een fantastisch resultaat. Morgen is een zeer moeilijke en lange etappe, dus het wordt een nieuwe uitdaging voor de motor, maar tot nu toe gaat het goed en voel ik me gelukkig en zelfverzekerd.
SSV
P1: #216 Hans Weijs & Tim Rietveld
Onze race is vandaag heel goed verlopen. We hebben de hele tijd met Janus samen gereden maar 30 km voor het einde kwam hij met pech stil te staan en zijn wij doorgegaan. Het gaat steeds beter. We maken progressie en de auto doet het perfect, we zijn dus heel tevreden,
We leren elke dag bij en we hebben het gevoel dat er nog meer in zit.
P2: #210 Fernando Alvarez & Xavier Panseri
Mijn dag was echt goed vandaag. De navigatie van Xavier was perfect, de auto was perfect. De etappe was veel beter en we hebben echt genoten van de race. Als alles zoals vandaag perfect verloopt, zijn we heel blij.
Auto & Buggy
P1: #319 Simon Vitse & Frédéric Lefebvre
Het was een mooie etappe vandaag. We hadden in het begin een kleine navigatiefout gemaakt, maar verder geen fouten meer. We hadden zestig kilometer voor de finish een lekke band die we vlug vervangen hebben, maar we hebben goed gereden. We hebben de auto ontzien en we hebben een perfect parcours gereden.
P2: #304 Jerome Pelichet & Pascal Larroque
Vandaag vertrokken we met het idee om aan te vallen aangezien we heel ver achteruit stonden op de startlijn. We hebben heel goed gereden tot de komst van de duinen en daarbij al heel wat concurrenten voorbij gestoken. De doorsteek van de duinen ging dit maal heel goed in tegenstelling tot gisteren toen we een klein probleem hadden, maar vandaag helemaal geen problemen. We kwamen heel goed aan bij het rustpunt. De rest van de klassementsproef bleven we in de verdediging omdat we een brandlucht in de auto hadden die trouwens niet verhinderde dat de auto goed bleef rijden, maar die ons aan het twijfelen bracht. We wilden dus liever zeker zijn en de auto niet te oververhitten of in de problemen te komen, om zo onze aankomst niet in gevaar te brengen en goed geplaatst te blijven in het klassement.
P3 : #302 Mike van Eikeren & Wouter de Graaff
Vandaag liep alles lekker, en ik ben blij met hoe Wouter navigeert. Drie kilometer voor het einde zagen we Janus van Kasteren met pech langs de kant staan en dan hebben we die op sleeptouw genomen. Ik weet niet wat er met zijn truck aan de hand was. Hij heeft zijn voertuig vast gehaakt aan die van mij en ik heb hem dan over de finishlijn gesleept.