Vier Nederlandse coureurs van vier verschillende teams in de top tien: dat was het resultaat van de eerste van in totaal acht races van de Porsche Mobil 1 Supercup 2022. In de regenrace op het circuit van Imola in Italië eindigde Larry ten Voorde, de kopman van Team GP Elite, achter de Luxemburgse winnaar Dylan Pereira op de tweede plaats. Rudy van Buren, oorspronkelijk afkomstig uit het simracen en na de nodige goede resultaten in de Duitse Porsche Carrera Cup nu voor het eerst in de Porsche Mobil 1 Supercup, eindigde voor het Duitse Huber Racing op de zevende plaats. Loek Hartog, uitkomend voor het Italiaanse team Ombra, sloot de wedstrijd als negende af, een plaats voor routinier Jaap van Lagen van de Franse renstal Martinet by Alméras.
> UPDATE 18.00 uur: Zo’n vijf uur na de finish van de wedstrijd kwam er een gewijzigde uitslag, waarin Jaap van Lagen, aanvankelijk als tiende geëindigd, met een tijdstraf van vijf seconden is teruggezet naar de 13e plaats. Daardoor klimt Max van Splunteren, oorspronkelijk elfde, op naar de tiende plaats in de uitslag. Van Lagen kreeg zijn tijdstraf voor een inhaalactie bij het begin van een safety-car-fase. “Ik zat naast de andere auto, dus kon dat bord niet zien”, luidde Van Lagens commentaar. <<<
Al gelijk bij de start van het jubileumseizoen, waarin de Porsche Mobil 1 Supercup het 30-jarig bestaan viert, werd er een beroep gedaan op het improvisatievermogen van teams en rijders. Op vrijdag was er sprake van flinke regenbuien in de regio Emilia-Romagna, wat het met name voor de rijders in de formulewagenklassen erg lastig maakte. Daardoor werd het tijdschema aangepast, wat voor de deelnemers van de Porsche Mobil 1 Supercup betekende dat de voor vrijdag in de vroege avonduren geplande vrije training werd verschoven naar de vroege zaterdagochtend. Daardoor restte er maar weinig tijd tot aan de kwalificatie, die op het reguliere tijdstip van 14.00 uur verreden werd.
In de vrije training opende Larry ten Voorde goed met de snelste tijd, terwijl ook Loek Hartog als zevende en Rudy van Buren als negende in de top tien reden. Max van Splunteren (Team GP Elite, 12e), Jesse van Kuijk (Team GP Elite, 16e), Morris Schuring (Huber Racing, 18e ) en Daan van Kuijk (GP Elite, 19e) volgden wat verder naar achteren. Bij Jaap van Lagen was er sprake van een technisch probleem, waardoor hij niet verder kwam dan de 25e tijd, Lucas Groeneveld (GP Elite) sloot de vrije training als 32e af.
Beste Nederlander in kwalificatie
Titelverdediger Larry ten Voorde was met de tweede tijd de beste Nederlander in de kwalificatie, bepalend voor de posities op de startopstelling. Hij moest 0,249 seconden toegeven op pole-sitter Dylan Pereira. “Met mijn eerste set banden ging het perfect, maar bij mijn tweede poging heb ik niet helemaal een perfecte ronde kunnen treffen, maar de tweede plaats is ook een prima uitgangspositie”, zei Ten Voorde. De beide Nederlandse coureurs van Huber Racing, Rudy van Buren en Morris Schuring, kwalificeerden zich respectievelijk als achtste en elfde. Daarachter stond Loek Hartog op de twaalfde plaats. “Ik was zelfs op weg naar een plek op de tweede startrij, maar maakte in de laatste bocht een foutje. Dat wordt in de Supercup onmiddellijk zwaar afgestraft”, zei Hartog. Max van Splunteren en Jaap van Lagen startten op de plaatsen 15 en 16 en Jesse van Kuijk, Daan van Kuijk en Lucas Groeneveld, alle drie binnen twee tienden van een seconde, op respectievelijk de 21e, 23e en 24e plaats, nadat ze wat tijd verloren in het verkeer in het forse startveld.
Fikse bui
De training en de kwalificatie vonden op een droge baan plaats, maar net voor de start van de race op zondag kwam er weer een fikse bui naar beneden, waarop de wedstrijdleiding besloot, de wedstrijd achter de safety car te laten beginnen, om de rijders aan de natte omstandigheden te laten wennen. In de vierde ronde werd de race officieel vrijgegeven. Daarbij behield Ten Voorde de tweede plaats achter pole-sitter Pereira, ondanks een kleine excursie in de Variante Alta, waaruit bleek hoe lastig de omstandigheden waren. Ook Morris Schuring raakte kort naast de baan. In de zevende ronde kwam de safety-car opnieuw in actie nadat de Italiaan Leonardo Caglioni bij de bocht Piratello in de grindbak was beland. In de tiende ronde werd de race weer vrijgegeven. Ten Voorde behield de tweede plaats, terwijl ook Van Buren en Hartog in de top tien reden, met Jaap van Lagen en Max van Splunteren kort daarachter.
‘Met de tweede plaats als begin ben ik best tevreden’
Uiteindelijk reed Pereira relatief onbedreigd de eerste overwinning van het seizoen naar huis, gevolgd door Ten Voorde, die zijn positie met verve verdedigde. “Ik had niet helemaal de snelheid die ik had verwacht”, gaf hij toe. “Ik werd zelfs twee keer geraakt, maar zag ze gelukkig in de spiegel aankomen. Met de tweede plaats als begin ben ik best tevreden.” Rudy van Buren begon zijn eerste volledige Supercup-seizoen sterk met de zevende plaats, terwijl Loek Hartog in een Nederlands onderonsje met Jaap van Lagen in de laatste ronde nog de negende plaats veroverde en zo als derde ‘rookie’ geklasseerd werd. Van Lagen zag een goed gereden inhaalrace beloond met de tiende positie, één plaats voor Max van Splunteren. De klasseringen van de overige Nederlanders: Morris Schuring 14e, Jesse van Kuijk 18e, Lucas Groeneveld 19e en Daan van Kuijk 21e.
De volgende race van de Porsche Mobil 1 Supercup is een absolute klassieker: de wedstrijd op het stratencircuit van Monte Carlo wordt op 29 mei verreden.