De klassementsambities van André Thewessen in de Tunisia Desert Challenge kunnen voorlopig opgeborgen worden. Een grote steen zorgde voor flinke schade en tijdverlies in de tweede etappe naar Matous.
“Na een kwartiertje in de proef waren we allemaal aan het zoeken, daar hebben we zeker tien tot vijftien minuten verloren”, zegt Thewessen. “Toen ging het weer goed en zaten we in het stof achter de auto’s aan.” Het werd een flinke inhaalrace, die behoorlijk voortvarend ging. “Op een gegeven moment kwamen we weer achter wat motoren en die gingen niet aan de kant. We hadden al een aantal keer met de sentinel aangegeven dat we erlangs wilden. Opeens gingen ze helemaal links rijden zodat ik er door een paadje langs kon. Ik reed met het rechterwiel net op de rand van het pad, er was nog aardig wat stof en ineens was het over en uit. Daar reed ik vol op een steen van een halve meter hoog.”
Zo stonden Thewessen en navigator Eugene Kesselaar op zo’n acht kilometer van de traditionele lunch met een kapotte wielophanging. “We hadden een apparaatje meegekregen waar we de snelle service mee konden oproepen, maar dat kregen we niet aan de praat. Ik had gelukkig wel een satelliettelefoon bij waarmee ik het team kon bereiken. Uiteindelijk kwam Sander Derikx van de snelle service langs, maar toen hadden wij al ruim twee uur stilgestaan. Ik had het hele wiel al gedemonteerd en alles klaargemaakt voor zover dat mogelijk was. Een half uur na de komst van Sander konden wij weer rijden.”
Na een welverdiend broodje op de lunchstop kon Thewessen weer door. “Daarna hebben we wel een tijdje goed kunnen rijden met vrij zicht, maar het navigeren was toch wel pittig. Kort voor de finish hebben we nog een waypoint laten liggen, maar ik vond het goed. We hebben de auto weer netjes binnengebracht, maar we hebben nog zeven dagen te gaan en morgen krijgen we hele mooie duinen.”
Zondag staan de duinen van El Borma op het programma, een groot duinengebied in het westen van Tunesië. Thewessen start dan als 48ste van de SSV’s