Na een succesvolle eerste editie in november vorig jaar, keert de TUNISIA DESERT CHALLENGE in april terug naar het Noord-Afrikaanse land. Het recept blijft hetzelfde: geen lusjes rond Douz, maar een lineair parcours met 8 uitdagende woestijn-etappes, 2600km gechronometreerde kilometers zonder liaisons. Maar er is meer: de organisatie kreeg, vele jaren na de Optic2000 en de Rally de Tunisie, als eerste grote rally de toestemming om de legendarische duinen van El Borma op te nemen in het parcours.
Slechts 6 maanden na de vorige, vindt de tweede editie van de Tunisia Desert Challenge plaats van 21 tot 29 april 2022. Ze zal op alle vlakken de vorige overtreffen: met meer deelnemers, meer kilometers en vooral, nog meer duinen.
EL BORMA
“Na lang onderhandelen en een heel wat lobbywerk hebben we als eerste organisatie in meer dan een decennium de toestemming om de magische duinen van El Borma in het parcours op te nemen,” vertelt Gert Duson, organisator en bezieler van de Tunisia Desert Challenge (en de Morocco Desert Challenge). Die legendarische regio in het zuiden van Tunesië is militair gebied en staat bekend om de vele olie- en gasvelden. De regio vormde ooit het strijdtoneel van legendarische rally-raids als de Optic2000 en de Rallye de Tunisie maar was jarenlang volledig ontoegankelijk voor het publiek. Tot nu.
PITTIG PARCOURS
“Na de proloog in Djerba zal de eerste etappe de deelnemers naar het bivak in Matous brengen, in de buurt van Kambout. En dan kan de fun echt beginnen in de duinen van het extreme zuiden,” lacht Gert. Na nog een nacht in Matous verhuist de karavaan dan naar de oase van Ksar Ghilane, een locatie die de deelnemers van vorig jaar nog kennen. Vandaar gaat het verder naar Douz en eindigen doet de rally met nog eens twee nachten in het mythische Star Wars bivak, in de buurt van Nefta.
Gert Duson: “Voor de 2021-editie van de TDC hielden we vast aan het coast-to-coast-principe van de MDC en lag de finish na een redelijk korte 8ste etappe in de buurt van Monastir. De deelnemers moesten na de special echter nog een lange transfer rijden. Dat kon beter, vonden we. Daarom eindigen we nu met een pittige 300km-lange etappe in de prachtige setting van het Star Wars-bivak, waar ook de prijsuitreiking plaatsvindt op 29 april. Om iedereen, in alle comfort, terug te laten keren naar huis, hebben we 3 vliegtuigen gecharterd die vertrekken uit Tozeur, 30 km buiten het bivak.
TWEEDE GROOTSTE RALLY-RAID TER WERELD
Niet alleen het parcours zal uitdagender zijn, ook het deelnemersveld is er eentje om u tegen te zeggen. Aan de start in Djerba zullen meer dan 200 competitievoertuigen staan, waaronder 72 auto’s en buggy’s, 60 SSV’s, 16 vrachtwagens en 55 motoren en quads.
Bij de auto’s zal de strijd voorin waarschijnlijk gestreden worden tussen de 5 Optimus buggies van MD Rallye Sport, de 4 Zuid-Afrikaanse Red-Lined Nissan Navarra’s en de vele Toyota Overdrives. Tenzij natuurlijk team 4×4 Ermelo, met zijn impressionante Mitsubishi’s ASX, net zoals vorig jaar, met de overwinning gaat lopen. In het middenveld vinden we ongetwijfeld enkele van de 10 Bowlers terug, waarvan er 8 geserviced worden door het Belgische Desert Foxx.
Gert Duson: “Ook bij de SSV’s zal de competitie de moeite zijn. We hebben een aantal van de grote équipes aan de start zoals South Racing. Die zijn er niet alleen met een eigen team van vier T4 factory Can-Ams, maar daarnaast zijn er nog 6 door hen gebouwde private SSV’s. Ook Frankijk levert vele deelnemers in dit klassement, dankzij teams als XTreme+ (Polaris) en Pinch Racing. Ook de 3 mooie T3 proto’s van Arcane Factory Racing zijn erbij evenals natuurlijk het Nederlandse QFF dat de service verzorgt van niet minder dan 20 Can-Am X3’s.”
Ook bij de trucks is het aantal deelnemers meer dan verdubbeld. Niet minder dan 16 echte race trucks –dus geen snelle assistentie- gaan de strijd aan met elkaar en met de Tunesische Sahara. Onder hen ook Eimbert Timmermans, die met zijn impressionante DAF Torpedo de 2021-editie won. Dit jaar krijgt hij competitie uit Italië (3 trucks), Nederland (4), België (5), UK (1), Spanje (1) en Hongarije (1).
Bij de motoren wordt het een Frans feestje, met bijna 40% van de deelnemers van Franse nationaliteit, vooral vertegenwoordigd door Nomade Racing, RS Concept en enkele kleinere teams. Ook het Engelse Desert Rose Racing staat met 7 rijders aan de start.
Echter niet elke “motard” brengt een assistentieteam mee. Dit jaar telt de TDC niet minder dan 17 malle moto rijders, een absoluut record. Zij zijn de echte helden van de rally!
Tenslotte komt er binnenkort nog wat spectaculair nieuws aan bij de motoren, maar dat staat nog onder embargo tot midden april.
De hele rally-karavaan telt deze editie meer dan 930 personen van 30 verschillende nationaliteiten. Daarmee is de Tunisia Desert Challenge op dit moment het tweede grootste rally-raid event ter wereld, na de Dakar rally. “We hebben bijna 750 deelnemers in de competitie en assistentie. Om dat in goede banen te leiden hebben we een top crew van bijna 200 medewerkers mee, zowel uit Europa als uit gastland Tunesië. Zij zorgen er niet alleen voor dat de deelnemers in alle veiligheid kunnen racen, maar ook dat ze aan het eind van de dag kunnen genieten van de legendarische gezelligheid van onze bivaks” aldus Gert Duson.
De Tunisia Desert Challenge start met een technische keuring en proloog op het eiland Djerba en dit op 20-21-22 april. Iedereen is er welkom in ons rally-bivak!