Tien seizoenen Porsche merkencup in de Benelux

2 maart 2022  

Op 1 mei 2013 trokken de teams van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux de paddock van Spa-Francorchamps binnen. Onder hen Speedlover, DVB RACING en andere NGT, teams die mee zouden schrijven aan het eerste hoofdstuk van een kampioenschap dat nu aan zijn tiende uitgave toe is. De Porsche GT3 Cup Challenge Benelux werd ondertussen de Porsche Carrera Cup Benelux en van de Porsche 997 MK I en II is uiteraard ook geen sprake meer, dat is vandaag de Porsche 992 GT3 Cup. Maar de spanning en het spektakel zijn gebleven, zowel voor de jonge wolven als de gepassioneerde gentlemen drivers. Op 6 mei start het tiende seizoen, daar waar het allemaal begonnen is: op het circuit van Francorchamps in het kader van het FIA WEC.

Sinds 2013 is er in de Benelux een merkencup met de legendarische Porsche 911. Wat startte als de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, werd in 2019 de Porsche Carrera Cup Benelux. In de loop van de eerste zes jaar van zijn bestaan wist de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux gestaag te groeien. Met perfect georganiseerde wedstrijden, die werden opgenomen in prestigieuze meetings en met startgrids die groeiden, verwierf de Challenge ook internationaal een degelijke reputatie. “Een mijlpaal die voor grotere startvelden zorgde, was de organisatie van “joined events” met de Porsche Carrera Cup France in 2016 en de introductie van de nieuwe 991”, legt Rudi Penders, een van de drijvende krachten achter de merkencompetitie uit. “Door deze drie jaar durende samenwerking, was snel duidelijk dat met gelijk materiaal de Porsche Carrera Cup Benelux zich kon meten met de Porsche competities in de ons omringende landen.

De verantwoordelijken van Porsche AG waren onder de indruk en besloten de competitie vanaf 2019 van het label Porsche Carrera Cup Benelux te voorzien. Uiteraard spreken we in 2022 ook nog steeds van de Porsche Carrera Cup Benelux.

Het is de vrucht van hard werken, met heel wat sterke partners, professionele teams en uiteraard ook de gedreven rijders”, gaat Rudi Penders verder. “Ondertussen werken wij al aan de toekomst, 2023 en verder, want 2022 is uiteraard wel het tiende seizoen, maar niet het laatste. In de loop der jaren is het kampioenschap inderdaad sterker en sterker geworden. Wij mikken daarbij niet enkel op de beslagen en ervaren rijders die we vooraan vinden en voor de zege vechten, maar ook op de echte liefhebbers die in Pro/Am of Am uitkomen en daar hun strijd uitvechten. Last but not least is er ons talentenprogramma waarmee we als springplank willen dienen voor jonge rijders die hogerop willen. Naast de piste hebben wij altijd in een sterke VIP-structuur geïnvesteerd, niet enkel voor onze partners, maar ook om een echte Porsche-sfeer te creëeren

Die Porsche-sfeer is tijdens dit jubileumseizoen uiteraard erg belangrijk. “Daarom duiken we in het verleden en brengen we iedere maand een terugblik op één welbepaald seizoen en één kampioen. We starten in 2013 met Jeffrey van Hooydonk en eindigen eind dit jaar met de kampioen 2022”, vervolgt Rudi Penders. “We brengen daarin het verhaal van de competitie zelf, de kampioen en uiteraard de evolutie van de wagens, van de eerste Porsche 997 GT3 Cup over de beide generaties Porsche 991 GT3 Cup tot de huidige Porsche 992 GT3 Cup en dat zowel in woord als in beeld