Op de ovaal van het Franse Tours werd dit weekend de laatste manche voor de play-offs van de Nascar Whelen Euro Series afgewerkt. Het werd een bewogen meeting voor het PK Carsport-team, met een vernielde wagen, onterecht gemiste podiumplaatsen… en een overwinning, with a little help from our friends.
Voor PK Carsport begon het weekend in Tours op de slechtst mogelijke manier. Op de Chevrolet #11 bleef tijdens de vrije trainingen het gaspedaal hangen, waardoor Bert Longin in de muur niet kon vermijden. “Ik kwam er met de schrik vanaf, maar de wagen was rechtsvoor helemaal vernield,” stelde de Leuvenaar. Grote zorgen bij PK Carsport meteen, want de #11 is ook de bolide die Stienes Longin bestuurt in zijn titelstrijd in Elite 2.
Gelukkig kwam er de hulp van Brass Racing van Jerry De Weerdt. Die leenden hun reservewagen aan PK Carsport, zodat Bert en Stienes Longin dit weekend toch in actie konden komen. “Ik kan die jongens niet genoeg bedanken”, stelt de leider in Elite 2. “Bovendien bleek hun auto nog heel competitief ook. In de kwalificaties had ik – met verstand op nul, want ik had weinig kunnen trainen – tot mijn eigen grote verbazing de pole gereden, maar in de eerste race wou ik niet te veel risico’s nemen, ook al omdat de wagen nogal wat onderstuurde. Toch haalde ik nog een derde plaats. Nadat we voor zondag de set-up van de wagen hadden aangepast, ging die als een raket en kon niemand me bedreigen. Ik ben heel blij met deze zesde seizoensoverwinning, zeker na zo een bewogen weekend.”
De andere PK Carsport-bolide in Elite 2, bestuurd door Gabriele Gardel, wist twee meer dan degelijke vijfde plaatsen te behalen. De Zwitser voelt zich steeds meer in zijn sas in de NWES.
Ook Bert Longin maakte goed gebruik van de #11, en legde beslag op een tiende en zevende plaats. “Ik ben heel blij dat we niet hebben opgegeven”, stelde een opgewekte Leuvenaar. “Na de klapper zaten we in zak en as, we waren bijna terug naar huis gereden. Maar dankzij de steun van mensen met een passie voor autosport, dankzij het doorzettingsvermogen van onze jongens en omdat we op onze tanden hebben gebeten, hebben we toch nog goede resultaten bijeen gereden. Zo zie je maar dat je nooit mag opgeven. Net daarom staan we nu met de #11 op kop in de teamrangschikking. Dat is meer dan motivatie genoeg om onze wagen in de zomermaanden helemaal opnieuw op punt te zetten.”
Anthony Kumpen gaf toe al betere weekends te hebben beleefd. “Nochtans begon het goed, met een baanrecord tijdens de vrije trainingen”, aldus de Hasselaar. “Maar voor de kwalificaties had ik te weinig bandendruk laten steken. Volledig mijn eigen schuld, en ik geraakte niet hoger dan een zesde plaats. Op een kleine ovaal als deze moet je op niet te veel meer hopen. Toch finishte ik nog als vierde en zette ik de tweede kwalificatietijd voor zondag neer. Dat betekende echter dat ik aan de buitenkant moest vertrekken, waardoor je bijna sowieso wat plaatsen verliest. Ik viel terug naar vier, vocht terug naar drie, maar toen kwam er een yellow en besloot de wedstrijdleiding me terug te zetten naar vier. Volledig onterecht en bovendien verloor ik bij de herstart nog een plaats. Na de race kwam men tot de vaststelling dat het terugzetten naar vier onterecht was en dat wordt nu nog verder onderzocht. Samen met het feit dat racewinnaar Gabillon een zwart-oranje vlag had genegeerd. De beslissing zou deze week vallen. Ik verwacht niet dat er iets verandert aan de uitslag, maar misschien komen er sancties bij de volgende race in Adria. Dat zou me goed uitkomen, want daar zijn dubbele punten te verdienen. Tot slot wil ik Jerry De Weerdt, Marc Goossens en het hele team van Brass Racing heel erg bedanken voor wat ze gedaan hebben. Tenslotte zijn het ook concurrenten, maar ze hebben ons wel uit de nood geholpen. Heel fijn was dat.”
De Nascar Whelen Euro Series neemt nu een welverdiende zomerpauze en is er terug met de halve finales op de Adria Raceway, op 17 en 18 september. Een circuit dat Anthony Kumpen en Bert Longin goed kennen uit hun FIA GT1-dagen. Dat belooft!