ALCAÑIZ (11 juli 2021) – Tom Coronel is als derde geëindigd in de eerste van de twee races van de FIA WTCR – World Touring Car Cup op Motorland Aragón in het Spaanse Alcañiz. Daarmee zorgde de Nederlandse coureur voor de eerste podiumplaats voor de nieuwe Audi RS 3 LMS, die dit jaar voor het eerst in de mondiale toerwagencompetitie wordt ingezet. Tevens was Coronel met zijn Audi in DHL-kleuren, ingezet door het Belgische Comtoyou DHL Team Audi Sport, de best geklasseerde privérijder, waarmee hij het klassement van de WTCR Trophy won. In de tweede race viel hij voortijdig uit als gevolg van een technisch defect
De eerste twee raceweekeinden van het seizoen hadden al laten zien dat de organisatie bij de inschaling van de nieuwe Audi voor de ‘balance of performance’ wellicht wat te voorzichtig was geweest, want de Audi-rijders konden niet op eigen kracht meestrijden om de podiumplaatsen. “Ik heb er alle vertrouwen in dat ze dat professioneel aanpakken”, had Tom Coronel bij die gelegenheid al gezegd, en dat vertrouwen werd beloond, want inderdaad kregen de Audi’s voor het derde evenement een vermindering van het minimumgewicht met 30 kilogram en een reductie van de minimale bodemvrijheid met 10 millimeter. Die aanpassingen wierpen hun vruchten af.
In de eerste vrije training eindigde Coronel gelijk bovenaan en in de tweede sessie zat hij ook op maar net iets meer dan een seconde van de snelste tijd. “We konden meestrijden, dat was van het begin af aan duidelijk en dat gaf een heel goed gevoel”, gaf hij te kennen. “De kwalificatie ging ook erg goed: in Q1 had ik de tweede tijd, als snelste Audi-rijder. In Q2 heb ik net niet het uiterste eruit gehaald, dus zo eindigde ik als zevende, op anderhalf tiende van de top vijf. Dat was wel jammer, want anders had ik nog Q3 kunnen halen, maar nu startte ik dus vanwege de ‘reversed grid’ als vierde voor de eerste race en als zevende voor de tweede race
Tijdens de eerste wedstrijd van het weekeinde kwam Coronel goed weg. Hij verloor kortstondig een plek aan zijn Franse teamgenoot Berthon, maar kon die positie snel weer heroveren en passeerde vervolgens ook de Fransman Ehrlacher, die korte tijd later ook Berthon voor zich moest dulden. Uit tactische overwegingen wisselden Coronel en Berthon in de loop van de race nog twee keer van plek, maar uiteindelijk was het Coronel die achter routinier Gabriele Tarquini en de Spanjaard Mikel Azcona als derde werd afgevlagd en zo voor de eerste podiumplaats met de nieuwe Audi zorgde. “Dat was mooi, die staat in de boeken”, aldus Coronel
In race twee begon Coronel opnieuw voortvarend: “Een heel goede start, waarbij ik gelijk zesde lag en al kon aanvallen voor P5, maar uiteindelijk staakte de elektronica. Alles was uit, het dashboard op zwart… Ik kon ook niet meer resetten of opnieuw starten, het was gewoon over en uit, alsof iemand de schakelaar had omgezet. Echt jammer! Maar goed, technisch probleem, kan gebeuren. Als geheel ben ik blij dat we er met de Audi’s goed bij zitten, mijn teamgenoot Vervisch heeft de tweede race gewonnen, dus in het wereldkampioenschap doen we nu ook weer lekker mee, en ik heb in ieder geval de eerste beker binnen.”
De volgende races van de FIA WTCR worden op 1 augustus verreden op Adria Raceway in Italië. Datzelfde weekeinde staan ook races voor de TCR Europe Series op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen op het programma, het is de bedoeling dat Coronel beide evenementen combineert: “Ik rijd in ieder geval de eerste race in Spa op vrijdag en vlieg dan naar Venetië, zodat ik daar de WTCR-races kan rijden”, aldus Coronel
Tom Coronel wordt gesteund door: DHL, Eurol Lubricants, Tricorp Workwear, ERU Prestige Kaas voor Kerels, Ireckonu, Business Data Challengers, Bouwgroep Dijkstra Draisma, Intrax Suspension Technology, 4.Brands, ASC Group, P1 Advanced Racewear, FEBO, CM and Copernica.