Max Verstappen is als achtste gefinisht in de Grand Prix van Italië, die de Nederlander vanaf de laatste startrij aan moest vangen vanwege een motorwissel. Een extra pitstop vanwege schade aan zijn voorvleugel vlak na de start, zette de Aston Martin Red Bull Racing-coureur nog verder op achterstand. Charles Leclerc wist zijn pole positie om te zetten in een zege, tot grote vreugde van de tifosi in Ferrari-land. Lewis Hamilton moest na een stevig gevecht zijn meerdere erkennen in Leclerc en viel na een foutje nog terug tot achter Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas, die daardoor als tweede werd afgevlagd.
Max legt uit wat er in de beginfase gebeurde: “Na de start hoopte het veld zich opeens op. Ik stuurde naar links, maar raakte helaas nog net de achterband van Perez. Vandaar dat ik in de eerste ronde meteen naar binnen moest komen voor een pitstop.” Over zijn racesnelheid was de Limburger tevreden, zo laat hij weten: “Daarna ging het op zich goed. Ik kon me opwerken door het verkeer, maar kwam vast te zitten achter Perez. Het was ook ongelukkig dat na mijn pitstop meteen de virtual safety car kwam, daar hebben we twaalf seconden mee verloren, dat is jammer. Het zat ons de hele race niet mee. Maar qua racesnelheid waren we wel goed onderweg.”
“Dit was niet ons beste resultaat, maar als je achteraan start op dit circuit, waar andere teams juist sneller zijn, is het gewoon lastiger. Zeker als je vast komt te zitten achter een auto die enorm hard loopt op het rechte stuk.” Vooruitkijkend op de komende races, zegt Max: “Dan hoop ik weer fatsoenlijk vooraan te kunnen starten, zodat je ook niet in het gedrang komt.”
Max vangt de race op Monza aan op medium banden, terwijl de top elf op softs van start gaat. Als de rode lichten doven, kiest Max voor een behouden vaart tijdens zijn eerste meters, maar omdat het veld voor hem hard in de ankers gaat voor de eerste chicane, tikt Max de achterkant van Perez aan. Een kapotte voorvleugel noopt de Nederlander tot een pitstop, waarna hij zijn weg als laatste vervolgt, op 41 seconden van de leider.
Dat is polesitter Leclerc, die de leiding heeft behouden, voor Hamilton en Bottas. Nico Hulkenberg is het beste weg en pakt zowel Renault-teamgenoot Daniel Ricciardo als Sebastian Vettel. Maar Vettel pareert een ronde later door P4 weer van Hulkenberg over te nemen. Niet veel later passeert ook Ricciardo de Duitser. Alexander Albon is in gevecht met Carlos Sainz en haalt de Spanjaard in, maar wordt het grind op gedrongen en valt terug naar P11.
In de zesde ronde spint Vettel en keert hij onbesuisd de baan weer op, waarbij hij Lance Stroll raakt en zijn eigen vleugel kapot rijdt. Daardoor spint ook Stroll, die vervolgens bij het wegrijden Pierre Gasly hindert. Behalve een pitstop voor een nieuwe voorvleugel, is de consequentie voor Vettel ook een stop & go penalty van tien seconden. Stroll krijgt een drive through penalty.
De opmars van Max verloopt vanwege de in de eerste ronde opgelopen achterstand niet zo vlot als gehoopt. Na tien ronden passeert de Nederlander Robert Kubica voor P17. Vijf ronden later haalt hij Kimi Raikkonen in voor P15 en weer drie ronden later heeft Gasly het nakijken ligt Max dertiende.
Na twintig ronden is Hamilton de eerste uit de kop die een pitstop maakt. Hij wisselt naar mediums en dwingt tevens Leclerc om een ronde later te stoppen. De Monegask kiest echter voor de harde compound banden. Vervolgens ontspint zich een fraai duel tussen Hamilton en Leclerc, die stevig moet verdedigen, waarbij Hamilton rechtdoor schiet, en de Ferrari-coureur een waarschuwing ontvangt.
Het duo rijdt al strijdende voorbij aan beide Renault en als ook Bottas gestopt is, is de slagvolgorde: Leclerc, Hamilton, Bottas, Ricciardo en Hulkenberg. Max is in ronde 22 voorbij aan Lando Norris en ligt dan tiende. Zes ronden later maakt hij zijn tweede pitstop, gaat hij verder op mediums, en valt hij terug van P9 naar P13.
We zien Daniil Kvyat uitvallen met mechanische problemen en Max weer een positie winnen door Gasly voorbij te steken. Ook Norris moet eraan geloven en zo bereikt Max met nog twintig ronden te gaan de negende stek. Het gevecht om de leiding barst weer in alle hevigheid uit als Leclerc in ronde 36 rechtdoor schiet bij de eerste chicane. De Ferrari-coureur weet echter de aanval van Hamilton te pareren.
In ronde 41 passeert Verstappen de Alfa Romeo van Giovinazzi voor P8. Ook zien we Hamilton rechtdoor schieten bij de eerste chicane, waarbij de Brit terug valt tot de derde plaats achter Bottas. Daarmee is ook meteen de angel uit het gevecht voor de overwinning gehaald.
Max zit ondertussen al een flinke poos in het kielzog van Sergio Perez, maar de topsnelheid van de door Mercedes aangedreven Racing Point is te hoog om hem voorbij te komen. Met nog drie ronden te gaan, maakt Hamilton een vrije pitstop om zodoende nog op nieuwe softs de snelste ronde en het extra punt naar zich toe te kunnen trekken. Dat lukt.
Zo wint Leclerc de Italiaanse race voor Ferrari-thuispubliek, voorafgaand aan beide Mercedessen (Bottas en Hamilton). Renault doet met Ricciardo en Hulkenberg op P4 en P5 goede zaken. Albon rijdt in zijn Red Bull naar de zesde positie, voor Perez en Verstappen (P8).