Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) is in de rally van Duitsland als 25e geëindigd. De jonge West-Vlaming kan terugblikken op een foutloze wedstrijd. Minder goed verging het de Fransmans Stéphane Lefebvre (VW Polo R5). De Fransman reed zaterdagochtend aan de leiding in WRC 2 maar moest na een foutje opgeven. Eerder had ook al de Duitser Sebastian Schwinn (VW Polo R5) de strijd moeten staken.
Pieter-Jan Michiel Cracco stond donderdagavond voor de derde keer aan de start van de rally van Duitsland. Bij zijn twee vorige deelnames in 2013 en 2014 moest de 24 jarige West-Vlaming telkens opgeven. Daar wou Cracco nu verandering in brengen. De ambitie was om uit te rijden en ervaring op te doen. Pieter-Jan Michiel Cracco slaagde met glans in zijn opzet. “Dit was de mooiste maar ook meteen moeilijkste wedstrijd uit mijn carrière. De klassementsritten waren pareltjes, de sfeer fantastisch. Het opzet was om te finishen en ervaring op te doen. Opdracht volbracht! Ik ben heel tevreden. Omdat we maar twee keer mochten verkennen moest ik volledig op nota’s rijden. Dat was een heel goede leerschool. Tijdens een lange klassementsrit zoals die van Panzerplatte komt het erop aan om de focus te houden en alert te blijven. Mijn corijder Jasper moedigde mij aan en voor je het weet sta je aan de finish. Onze volgende wedstrijd komt er snel aan. Over twee weken rijden wij de Omloop van Vlaanderen.”
De ervaren Stéphane Lefebvre, voormalig officieel Citroen rijder, was op weg naar een geweldige prestatie tot hij zaterdagochtend in de fout ging en daarbij de radiator van zijn Polo beschadigde. De Fransman, die voor het eerst met de Polo reed, voelde zich meteen comfortabel in wagen en kende niet de minste aanpassingsproblemen. Zaterdagochtend kwam hij na de tweede klassementsrit aan de leiding in WRC 2. In de stand klom de Fransman op naar de elfde plaats algemeen. “Bij de tweede doortocht lag er, in vergelijking met de eerste doortocht, meer grind op de weg. De wagen brak achteraan uit waarna we van de baan gingen en daarbij het rechtervoorwiel beschadigden” zegt Stéphane Lefebvre. “Afgelopen maandag maakten we tijdens de testsessie kennis met de VW Polo R5 van BMA. We hebben toen zo’n 80 km getest, meer niet. Ik had meteen een goed gevoel in de wagen en was vol vertrouwen. Dat vertrouwen is héél belangrijk en maakt het verschil. Je moet weten dat ik dit jaar nog niet veel wedstrijden gereden heb. Het enige wat dus ontbrak was competitieritme. Ik probeer nu partners te vinden om met de BMA Polo aan de start te komen van de WK rally van Spanje.”
“Gisteren zag het er voor Stéphane Lefebvre met de leidersplaats in WRC 2 heel even fantastisch uit. Tot hij een klein foutje met grote gevolgen maakte. De schade aan de wagen was vrij beperkt maar omdat de radiator geraakt was kon hij onmogelijk verder rijden. Dat is bijzonder jammer voor Stéphane maar ook voor BMA. zegt BMA teammanager Bernard Munster. “Pieter-Jan Michiel Cracco kan dan weer terugblikken op een goede wedstrijd. Hij was hier om te leren en hij heeft dat met verve geaan! Over de vier dagen heen maakte hij geen enkele fout. Straks trekt hij huiswaarts met flink wat ervaring in de rugzak. Hij zet zijn leerproces verder. Ik ben blij dat wij met ons team daaraan kunnen bijdragen.”
Zo komt een einde aan een zeer drukke maand voor BMA. Volgend weekend start het Belgische team in de rally terre de Lozère in Frankrijk. Eén week later volgt dan de Omloop van Vlaanderen, de zevende van in totaal negen wedstrijden van het Jobfixers Belgian Rally Championship.