Dit weekend werd rondom het Duitse Sulingen de ADAC Rallye ‘Rund um die Sulinger Bärenklaue’ verreden. Een wedstrijd die niet alleen telt voor het Duitse rally kampioenschap, maar ook voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Kevin deed hiervoor goede zaken en schreef de nodige punten op zijn naam. De tweede plaats in dat kampioenschap is behaald. Hiermee is de missie van Kevin en zijn navigator Hein Verschuuren geslaagd.
In het eindklassement eindigde het team van Deijne Autosport op een achtste plaats. “Er had nog wel meer ingezeten,” laat Kevin desondanks tevreden weten. “Met de gebeurtenissen van Ieper nog in ons achterhoofd zijn we voorzichtig van start gegaan,” kijkt Kevin terug. “Achteraf bezien misschien iets te voorzichtig maar we wilden geen onnodige risico’s nemen
Vrijdagavond begon het voor de start van de wedstrijd flink te regenen. Het team besloot om op regenbanden te gaan vertrekken. Geen slechte keuze bleek, aangezien er veel water op de proeven lag. “Na de eerste service hebben we die regenbanden ingeruild voor zachte slicks. We wisten dat er her en der nog wel wat natte plekken zouden zijn en dus konden we niet overal echt voluit gaan,” legt Kevin uit. “Desondanks bleek die band voor de twee resterende proeven van de avond de beste keus.”
De zaterdagochtend begon al vroeg met de klassementsproef met de beroemde jump. Vanuit een zandweg springen de deelnemers, soms wel tientallen meter ver, over een hoofdweg. Vele fans, waaronder ook talloze Nederlandse, hadden zich daar opgesteld om maar niets van dit spektakel te hoeven missen. Vervolgens trokken de deelnemers naar het IVG Gelände, een voormalig militair opslagterrein. Deze klassementsproef, met een lengte van bijna 25 kilometer, zit vol valkuilen. “Je moet daar echt goed uitkijken want anders lig je er zo af. Onder de bomen en uit de wind is het ’s ochtends nog nat en daardoor zijn de smalle wegen nog gladder dan dat ze normaliter al zijn. In onze tweede doorkomst zijn we daar bijna een minuut sneller geweest dan in de ochtend. Met de zesde tijd in de ochtend en een vijfde tijd bij de tweede doorkomst op die proef zijn we dan ook dik tevreden,” aldus Kevin.
In de latere middagproeven kregen Kevin en Hein nog met een tweetal situaties te maken. Terwijl ze klaarstaan voor de start van de tiende klassementsproef valt er opnieuw een flinke regenbui. “We stonden op droogweerbanden en hebben er toen voor gekozen geen risico’s te nemen en niet naar het klassement te kijken. De finish van die proef halen was het belangrijkste,” vertelt Kevin. Op de twaalfde klassementsproef besloot het rubber van één van de banden een eigen leven te gaan leiden en kwam van de velg af. Die twee proeven hebben ons flink wat tijd gekost,” legt Kevin uit.
De laatste klassementsproef ging over het industriegebied van Sulingen. De deelnemers werden opgesplitst in groepjes van drie of vier auto’s. Ieder groepje werd afzonderlijk gestart waarbij er 10 seconden tussen iedere deelnemer zat. De rijders hadden elkaar daardoor nagenoeg in het vizier en er een flinke strijd ontstond. Kevin wist in dit spektakel een zesde tijd neer te zetten
Ondanks de momenten op de zaterdagmiddag en ondanks de regen van de vrijdagavond kijkt het team tevreden terug op deze wedstrijd. “We hebben laten zien dat we goed mee kunnen komen en dat we ons ritme weer te pakken hebben. De auto bleek weer erg goed te zijn en het gehoopte resultaat voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap hebben we ook behaald. Daarnaast hebben we een keurige achtste plaats in de wacht gesleept.“ Met dat positieve gevoel keert het team terug naar Nederland