Na één jaar afwezigheid trok het Belgisch kampioenschap Rallycross opnieuw tijdens het Paasweekend richting “the home of rallycross”. Op het Britse Lydden Hill Race Circuit namen onze piloten strijdend voor het BK het op tegen hun Britse collega’s die er eveneens hun tweede kampioenschapsmanche afwerkten. Daar er meer dan 100 piloten in de verschillende RX-klassen aan de start kwamen mag deze samenwerking zeker een succes genoemd worden. Ook het Supercar deelnemersveld was niet alleen kwalitatief maar met 17 toppers ook kwantitatief een voltreffer. Om de strijd bij de Supercars nog wat mooier en spannender te maken werden zowel de kwalificatie reeksen als de finales gemengd verreden en kon iedere piloot enkel punten scoren voor zijn kampioenschap.
Op Paasdag stonden de vrije trainingen en de eerste heat reeds op het programma. Gedurende deze vrije training liet onze drukker de beste tijd onder de Belgische Supercar piloten optekenen. Tijdens de kwalificatie manches werd er tevens gestart volgens Engels model ( 3-2-3 ). Na de loting stond Jos voor de eerste heat op de derde en laatste startrij. Met kleppers als Hill, Procter, Mad Mark, Flaherty en Grint voor hem op de grid. Wanneer het licht op groen sprong was er meteen contact tussen Grint en Mad Mark wat voor deze laatste met een klapper in de bandenmuur eindigde en er opnieuw moest gestart worden. Bij de herstart was er weeral gedrum voor de posities en kon onze man uit Hoeselt als vierde en met een gehavende voorbumper aansluiten. Uiteindelijk werd hij ook als vierde afgevlagd wat hem een 10de tijd opleverde.
Na een nacht met hevige regenval en wind kwamen de opklaringen er gedurende de tweede reeks meer en meer door maar lag het circuit, vooral het onverhard er bijzonder nat en modderig bij. In deze heat werd er van start gegaan samen met Grant, Coox, Hill, Flaherty en Harris. Vanop de tweede startrij dook Jos achter Steve Hill de jokerlap in maar eens op het onverhard kreeg hij al de opspattende modder op de voorruit en was het zicht wel heel beperkt. Mede door ook nog eens een verstopte ruitensproeier bleef de modder op de voorruit plakken en kon Jos niet op volle snelheid zijn race afwerken. In de laatste ronde maakte hij nog een kleine spin en werd hij als laatste afgevlagd met slechts een 15de tijd als gevolg. In de laatste kwalificatie heat stond onze Hoeseltse drukker op de derde startpositie. Samen met hem stonden ook Flaherty en Verkuringen aan de start. Jos maakte een knappe kopstart en nam meteen in de eerste ronde de jokerlap. In de daarop volgende rondes wist hij de voorsprong van leider Verkuringen stelselmatig te verkleinen. Wanneer ook deze zijn verplichte jokerlap afwerkte was het Jos die de leiding onbedreigd kon overnemen. Met deze knappe heat overwinning wist hij eveneens een schitterende 5de tijd algemeen te realiseren.
Voor de Semi-finale stond onze man uit Hoeselt op de vijfde startpositie, de polepositie was voor Procter, verder zagen we ook Rooke, Grint, Harris en Verkuringen op de startgrid en moesten Godfrey (te laat op de startgrid)en Coox(motorproblemen) forfait geven. Na een goede start dook Jos meteen achter Rooke de jokerlap in. Dit leek de juiste strategie te zijn want Jos was op weg naar de grote finale. Maar op het wel erg hobbelige onverhard van “Chessons Drift” blokkeerde de versnellingsbak in vierde versnelling en was het onmogelijk om de Semi-finale nog verder af te werken. Desondanks nam onze drukker alsnog de punten van de tweede plaats voor het Belgisch kampioenschap mee richting Hoeselt.
Reactie Jos: Het afgelopen weekend verliep wat wisselvallig qua prestaties. Na de eerste reeks was ik toch wat teleurgesteld. Onze nieuwe motor die we nu pas echt in droge omstandigheden konden testen gaf niet echt wat ik er van verwachte. Nadat Julian Godfrey de data had bekeken, bleek dat ik veel te vroeg schakelde. De start van de tweede reeks op zondag verliep goed tot de hele voorruit onder de modder kwam te zitten en bleek dat het sproeisysteem niet werkte. Het zicht was echt miniem waardoor ik deze reeks niet op volle snelheid kon afwerken. De derde reeks verliep eindelijk perfect en wist ik een mooie 5e tijd te realiseren. Ook in de halve finale ging het heel goed tot de versnellingsbak stuk ging. We willen nu nog een aantal zaken aanpassen en testen, hierdoor zullen we op 10 april aan de start komen in Valkenswaard.
De volgende wedstrijd op de JJ Racing kalender is deze op 10 april op het Eurocircuit in Valkenswaard. Één week later op 16 en 17 april zal onze drukker trouwens met zijn Porsche 911 GT3 ook deelnemen aan de Supercar Challenge. Dit tijdens het New Race Festival op Circuit Zolder.
Foto’s Johan Hendrickx