Craig Breen (VW Polo R5) heeft de rally van Ieper gewonnen. De Ier kwam vrijdag in de vooravond aan de leiding, bouwde stapsgewijs een voorsprong uit en kon vanaf zaterdagnamiddag de wedstrijd beginnen controleren. Kris Princen (VW Polo R5) eindigde als derde en zorgde zo voor een dubbel BMA podium. De Limburger komt na zes wedstrijden “alleen aan de leiding van het Jobfixers BRC. Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) leek goed op weg om zijn ambitie om in de top 10 te eindigen waar te maken tot hij in de 13e klassementsrit lek reed en vervolgens van de baan ging. Ieper is en blijft onverbiddelijk. Kurt Dujardyn parkeerde zijn BMA Skoda Fabia R5 als 34e in het gesloten wagenpark. Vincent Prégardien eindigde als 55e.
Veel ogen waren voor de wedstrijd gericht op Craig Breen. Hij was één van de favorieten op eindwinst en heeft die favorietenrol volledig waargemaakt. “Ik ben heel tevreden dat ik een wedstrijd met zo’n rijke geschiedenis heb kunnen winnen. Voor mij persoonlijk is dit een heel belangrijke zege. De VW Polo is een heel sterke wagen. Wanneer ik wou aanvallen kon ik dat ook. Ik kan terugblikken op een perfect weekend. Zowel met de wagen, met BMA als met Paul mijn corijder. Ik had het mij niet beter kunnen voorstellen.”
Dankzij de steun van de Belgian VW Club kon Kris Princen de rally van Ieper rijden. “Ik ben hen daar zeer dankbaar voor” zegt Kris Princen. “Craig Breen was het ganse weekend outstanding. Kevin Abbring konden we mogelijk wel aan. Ik heb hem vandaag lang onder druk proberen te zetten maar ik kon hem niet in de fout dwingen en dus verdient hij die tweede plaats. Ik ben zeer tevreden met onze derde plaats. Met het oog op het kampioenschap hebben we hier een uitstekende zaak gedaan want geen enkele van onze rechtstreekse tegenstrevers heeft hier punten gescoord. Daarom ook dat ik niet echt wou aandringen en risico’s wou nemen om Kevin te gaan halen. In de optiek van het kampioenschap zou dat niet slim geweest zijn.”
Pieter-Jan Michiel Cracco sloot de eerste wedstrijddag af als tiende. In de loop van de tweede wedstrijddag schoof hij één plaatsje op tot hij in de 13e klassementsrit lek reed en in de fout ging. “Tot die bewuste rit was ik heel tevreden en verliep alles volgens plan. De wagen was goed, we zaten in een goed ritme en met een voorlopig negende plaats hadden we onze ambitie om in de top 10 te eindigen ingelost. We moesten gewoon finishen en hebben dat niet gedaan. Een lekke band heeft me uit mijn concentratie gehaald waarna ik in de fout ben gegaan. Ik stuurde verkeerd tegen, belandde in de gracht waarna de snelheid in één klap van 80 naar 0 ging. Ik heb een klap in mijn rug gekregen en heb pijn in de liesstreek. Dank aan het team. Zij hebben mij een perfecte wagen geleverd. Ik ben dan ook ontgoocheld omdat ik de wagen niet heb kunnen thuisbrengen.”
BMA teammanager Bernard Munster blikt bijzonder tevreden terug op de Ypres rally, in het bijzonder met de zege van Craig Breen en de derde plaats van Kris Princen. “Dit is een fantastisch resultaat. Breen is een droom om mee te werken. Hij is op en top prof, weet waarmee hij bezig is en geeft uitstekende feedback. Hij was ook heel tevreden over de wagen en het werk van BMA. Craig heeft een heel verstandige wedstrijd gereden. Op vrijdag heeft hij in de eerste drie klassementsritten een klein beetje de kat uit de boom gekeken. Hij wou eerst de wagen nog wat leren kennen omdat hij met de Polo hoofdzakelijk op gravel had gereden. Toen hij vond dat het goed zat heeft hij het tempo stapsgewijs opgedreven, de leiding overgenomen en beginnen controleren. Iedere keer dat ik hem sprak stelde hij me gerust en vertelde hij me dat hij alles onder controle had. Kris heeft, met het oog op het kampioenschap, een zeer intelligente en verstandige wedstrijd gereden. De kloof met Breen en Abbring was niet al te groot. Dat is wel het geval met de andere kampioenschapsrijders wat bewijst dat Kris toch bijzonder sterk bezig is. Pieter-Jan Michiel Cracco was dat ook tot hij lek reed en een foutje maken. Door die lekke band verloor hij de focus. Op zo’n moment moet je net meer gefocust zijn. Maar ik blijf het herhalen: hij moet kilometers maken en ervaring opdoen. Hij heeft nu zo’n 30 rally’s gereden maar dat is nog niet genoeg. Het moeten er meer worden waardoor hij ook constanter zal kunnen presteren. Vincent Prégardien had vrijdag een probleem toen er overdruk in de benzinetank ontstond. Het risico dat de wagen vuur zou vatten was te groot waardoor we beslist hebben om te stoppen zodat we het probleem konden oplossen. Op zaterdag is hij opnieuw van start kunnen gaan. Dujardyn heeft een mooie en foutloze wedstrijd gereden. Het ging hoe langer hoe beter. Zijn doel was om de finish te halen en daarin is hij geslaagd.”