Marrakesh, 7 april 2019 – De opening van het FIA World Touring Car Cup (WTCR) presented by Oscaro 2019, vond plaats op het Circuit Moulay El Hassan in Marokko. Samen met 25 andere rijders uit 13 landen nam de inmiddels 47-jarige Tom Coronel met zijn door het Belgische Comtoyou DHL Team Cupra Racing ingeschreven bolide deel aan de drie races op het 2.971 meter lange stratencircuit in Marrakesh
Op zaterdagmiddag verschenen de deelnemers aan de start van de 18 ronden tellende eerste race. Voor Tom Coronel eindigde die al snel, nadat hij een tik kreeg en kansloos in de muur belandde. Daarmee werd het zondag en verscheen de Nederlander met een volledig herstelde CUPRA aan de kwalificatie voor de tweede en derde race. Mede door de extreem kleine onderlinge verschillen (vrijwel het hele veld binnen een seconde) resulteerde dat in een dubbele zestiende plaats. In de tweede race leek het even mis te gaan, maar Tom Coronel wist de -tot een maximale sliphoek uitbrekende- CUPRA op te vangen en kon verder. Na de tot 20 ronden opgelopen race ging hij als veertiende onder het zwart-wit geblokt door. Race nummer 3 ging voor hem goed van start, maar ok nu kende hij een moment waarop de auto fors uitbrak. Ook nu leverde dat geen problemen op en kon hij verder. Met de nodige belagers achter zich wist de DHL-rijder zijn zeventiende positie rond na ronde te behouden en pakte drie plaatsen winst door tegenslag bij anderen. De race werd achter de Safety Car uitgereden en eindigde voor Tom Coronel met een tweede veertiende plaats en weer twee kampioenschapspunten, waarmee zijn totaal op vier staat.
“Wat tijdens dit weekend duidelijk werd, is dat de onderlinge verschillen nog kleiner zijn dan vorig jaar”, opent Tom Coronel zijn verhaal. “Het gaat tijdens de kwalificatie nu om tienden en soms zelfs om honderdsten van een seconde. Wij zitten er goed bij, de samenwerking met het team loopt goed en ik krijg steeds meer gevoel met de CUPRA. Waar ik nog iets meer uit kan halen is de piek in de banden. Het links remmen gaat lekker en ik heb de remmen hier ook prima kunnen managen. Op een stratencircuit als dit zijn de remmen echt essentieel. Zelf denk ik dat er ook nog wat meer bij de start te winnen valt. Dus voor de volgende race heb ik nog wat uitdagingen. Het is echt een superklasse met toprijders, waarin ik het prima naar mijn zin heb. In de eerste race inderdaad wat pech, omdat ik na 500 meter door Bennani werd aangetikt en in de muur belandde. Gelukkig viel de schade mee, maar die race was voorbij. In de andere twee races op zondag had ik meerdere malen een momentje, maar ving dat goed op en lekker mee blijven doen. In de laatste race tikte Rob Huff regelmatig op de achterbumper, maar kwam er niet voorbij. Aan het eind van de derde race profiteerde ik nog een keer van de fouten die anderen maakten. Twee keer in de punten, dat is ook fijn, maar de volgende keer wil ik tijdens de kwalificatie toch verder naar voren eindigen. Het zit er in en aan mij de taak om het ook waar te maken. Ik heb er zin in en kijk uit naar de races in Hongarije.
Uitslag race 1 Marrakesh:
1. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic TCR 18 ronden in 26:18,929;
2. Thed Björk (Zwe) Lynk & Co 03 TCR op 0,638;
3. Nestor Girolami (Arg)Honda Civic TCR op 2,181;
4. Gabriele Tarquini (Ita) Hyundai i30 N TCR op 2,965;
5. Andy Priaulx (GrBr) Lynk & Co 03 TCR op 4,298 en
Tom Coronel (Nld) CUPRA TCR uitgevallen.
Race 2:
1. Gabriele Tarquini 20 ronden in 31:45,772;
2. Jean-Karl Vernay (Fra) Audi RS3 LMS op 3.317;
3. Yann Ehrlacher (Fra) Lynk & Co 03 TCR op 3,991;
4. Estaban Guerrieri op 4,514;
5. Mike Azcona (Spa) Cupra TCR op 4,669 en
14. Tom Coronel (Nld) op 12,703.
Race 3:
1. Thed Björk 23 ronden;
2. Frederic Vervisch (Bel) Audi RS3 LMS op 0,680;
3. Mikel Azcona op 3,039;
4. Esteban Guerrieri op 6,182;
5. Gabriele Tarquini op 10,174 en
14. Tom Coronel (Nld) op 21,725.