SAN JUAN DE MARCONA – De rallyrijders die nog van de partij zijn in de Dakar Rally zullen de zesde etappe niet snel vergeten. ,,Het was ongelooflijk zwaar vandaag,’’ aldus Janus van Kasteren. De equipe van Mammoet Rallysport reed het laatste deel in het donker. Het tijdverlies bleef ondanks dat nog enigszins beperkt.
Na een lange dag zwoegen, zoeken, ploeteren en hulp bieden kwamen de mannen van Mammoet Rallysport moe maar voldaan in het bivak van San Juan de Marcona. Janus en zijn co-piloten Erwin van den Bosch en Frank van Hoof hadden er rond de klok van 21.00 uur (Peruaanse tijd) een ‘werkdag’ van 17 uur opzitten.
,,We zijn om 4.00 uur opgestaan en om 4.30 uur vertrokken voor de etappe. We begonnen met een verbindingsroute van 410 kilometer. Ja, het was een lange zit. Maar we zijn tevreden dat we er zijn. We hebben genoeg meegemaakt en als het goed is hadden we vandaag de moeilijkste duinen in deze Dakar Rally.’’
‘We hebben Maurik van den Heuvel nog kunnen helpen’
En dat ze ‘moeilijk’ waren bleek vandaag wel uit de uitslagen. In alle categorieën was het ‘bijltjesdag’. De verschillen waren groot. Veel rijders moeten de weg naar het bivak nog vinden. ,,Het was echt een slagveld. We begonnen best wel lekker. De tegenslag begon een beetje met het zoeken van een waypoint. Dat kostte al gauw drie kwartier, Daarna hebben we nog een kapotte band gehad en de nodige tijd gebruikt om andere deelnemers te helpen. We hebben onder andere Maurik van den Heuvel los kunnen trekken.’’
Janus en zijn co-piloten konden af en toe het ritme in deze zware etappe uitstekend vinden. ,,We reden in bepaalde fases heel lekker. Maar vaak werd dat onderbroken. Zo hadden we bijvoorbeeld een moment dat de controle meter aangaf dat de motor te warm werd. We wilden op geen enkele manier risico lopen om de motor te vernielen. We hebben het toen rustiger aan gedaan en alles extra gecontroleerd.’’
‘De brutaalste mocht als eerste’
Maar daar was de koek voor vandaag nog niet mee op voor de Mammoet Rallysport truck #531. ,,Het meest vervelende moment was eigenlijk bij een rivierbedding. De organisatie greep daar in en liet daar maar één deelnemer tegelijk doorheen gaan. Bij die rio stonden natuurlijk veel equipes te wachten. Het was echter niet zo dat je op volgorde van aankomst door de bedding mocht. Het was meer dat de brutaalste het eerste mocht. Dat leverde natuurlijk de nodige duw- en scheldpartijen op. Wij hebben daar een beetje onze beurt afgewacht, maar dat kost tijd.’’
‘Waypoint was niet te halen in het donker’
In de slotfase van de gedenkwaardige duinen etappe kregen ‘de dappere woestijn helden’ nog een kers op de Dakar-taart. ,,Het laatste waypoint was echt niet te halen. Het was inmiddels donker en we moesten boven op een berg zijn. In het daglicht was het waarschijnlijk al heel erg lastig geweest. Nu hebben we dat laatste controlepunt gemist. De tijdstraf nemen we maar voor lief. Er zijn nog tientallen deelnemers die dat is overkomen.’’ Janus werd uiteindelijk als 14e geklasseerd. De achterstand op ritwinnaar Gerard de Rooy bedroeg 2 uur 42 minuten en 49 seconden. In het algemeen klassement nemet het Mammoet-trio de 13e plaats in. ,,Het klassement speelt geen rol. Wij willen de finish halen,’’ zo maakte Janus het strijdplan van Mammoet Rallysport duidelijk.
Voor teameigenaar Martin van den Brink is het klassement ook geen issue. ,,We willen met Mammoet Rallysport in Lima op het finishpodium staan. Daar moeten we samen alles aan doen. Na deze loodzware dag komt het doel steeds dichterbij. We kunnen tevreden zijn.’’
Voor Janus, Erwin en Frank wacht er een verdiende nachtrust. Om 7.53 uur (plaatselijke tijd) gaat de uitputtingsslag in Peru weer vrolijk verder. ,,De serviceploeg heeft gelukkig wel wat tijd voor het onderhoud. Wij moeten zorgen dat we maandagochtend weer fris zijn. Het is zo als het is.’’
De equipe van Mammoet Rallysport begint vanmiddag (rond 14.30 uur Nederlandse tijd) als 14e aan de zevende etappe. In het ‘rondje’ rond San Juan de Marcona heeft de organisatie een traject gevonden waar de duinen opnieuw een hoofdrol zullen spelen. De special gaat over 323 kilometer.