Unifinished business voor Michiel Becx in Dakar
Na twee dagen van hard werken door de monteurs van Becx Competition, vertrekken Michiel Becx en Edwin Kuijpers vol goede moed uit het bivak. De verbinding naar de start van de proef is lang, dus de deelnemers zijn al vroeg onderweg. Helaas ontstaan er na veertig kilometer grote problemen met de uitlaat van de MitJet Off-Road en is het onmogelijk om door te rijden. Dakar 2019 is voorbij voor Becx en het team.
Vooraf had Becx wel verwacht dat zij technische problemen zouden krijgen. De MitJet is van oorsprong een Baja-auto die gebouwd worden voor rally’s van zo’n 500 kilometer. Het team is al enkele jaren bezig om die auto om te bouwen naar een Dakar-waardige buggy. “Dat gingen we dit jaar testen. Dus je weet dat er dingen kapot kunnen gaan. Gelukkig had de organisatie dit jaar de mogelijkheid om te herstarten in de tweede week wanneer je uitviel in de eerste. Op etappe vier ging het mis bij ons en moesten we opgeven, maar dat was ook het begin van twee dagen werk om de MitJet weer op te bouwen.”
Dat lukt, maar onderweg naar de start gaat het toch mis. “We moesten het een en ander doen aan de uitlaat en hadden specifieke onderdelen nodig. Die had niemand in het bivak, dus zijn we op zoek gegaan naar een lokale smid. Die heeft zijn best gedaan om alles weer op orde te krijgen, maar helaas was zijn werk niet genoeg om een nieuw gat in de uitlaat tegen te gaan. De schade die nu kan ontstaan is zo groot dat het absoluut geen zin heeft om door te rijden. We hebben de MitJet op de aanhanger gezet bij het team van De Groot en gaan richting San Juan de Marcona.”
Becx is echter niet helemaal ontevreden. “Als ik zie hoeveel werk er verzet is door mijn team, geweldig! Wat een teamspirit, daar heb ik echt heel erg van genoten. We zijn nog meer een soort familie geworden hier in Peru. Dus ik hoop dat we nog veel avonturen mogen meemaken. We komen hoe dan ook nog een keer terug in Dakar, want nu voelt het als unfinished business