Stom!” Edwin Straver kon zichzelf wel voor de kop slaan. Een navigatiefout kostte hem 20 km extra en daarmee zeker 20 minuten tijd. Ergens halverwege de 342 km lange proef van de tweede etappe, van Pisco naar San Juan de Marcona, koos Straver voor de verkeerde vallei. “Dat kan ik niemand anders kwalijk nemen dan mezelf.”
Aan het rijden lag het niet, vertelde Straver na aankomst in San Juan de Marcona. Na de special stage hadden de rijders nog dik 200 km af te leggen naar het bivak. De motorrijders waren bovendien bij uitzondering niet als eersten gestart, maar na de auto’s, waardoor het een lange dag was. De proef was ook niet de gemakkelijkste, met een variatie aan duinen, paden, feshfesh en stenen.
“Maar daar heb ik niet zo van te lijden gehad”, vertelde Straver. “Ik werd niet moe en kon de snelheid er goed in houden. Het rijden ging super, met veel vertrouwen ook. Maar twee navigatiedingetjes hebben veel tijd gekost.”
Helemaal in het begin al miste Straver een waypoint. Omdraaien om het alsnog te valideren, kostte niet meer dan drie minuten. “Die van daarna was erger. Ik ben de verkeerde vallei in gereden en daardoor heb ik zo’n 20 kilometer te veel gereden en minstens evenveel tijd verspeeld. Nu denk ik dat we genoeg gaan krijgen de komende dagen, dus dat kan ik nog wel goed maken, maar het is zo zonde, want het was niet nodig geweest.”
De derde etappe is weer een lange. Van de 798 km van San Juan de Marcona naar Arequipa zijn er 331 tegen de klok, die meetellen voor het klassement