In het laatste weekend van september was het IDM Kampioenschap te gast op de Hockenheimring. Na een veel te kort seizoen vanwege een blessure, helaas alweer de laatste twee races van het seizoen.
De vrije trainingen stonden in het teken van het vinden van een goede set-up van de motor. Na een goede eerste vrije-training en een mindere tweede vrije-training op vrijdag werd er door de data-man en monteurs gezocht naar verbeteringen aan de afstelling, met als doel Koen een beter gevoel te geven met de motor voor de kwalificatietrainingen op zaterdag.
Koen: ‘Helaas bleek de het vinden van de juiste afstelling en het vinden van het juiste gevoel met de motor, mede door mijn blessure, niet eenvoudig. In de kwalificatie trainingen op zaterdag wist ik me dan ook slechts 0,6 seconden te verbeteren, wat resulteerde in een teleurstellende 19e positie op de startgrid.’
Op zaterdag werd besloten de afstelling van de motor radicaal om te gooien en dit te testen tijdens de warm-up op zondag ochtend. Het gevoel na deze aanpassing aan de motor was beter en we hebben besloten deze afstelling te handhaven voor race 1.
Na een sterk beging, waarin Koen continu voor een plek binnen de top-10 streed, verloor Koen aan het einde van de race wat posities en finishte uiteindelijk op een 13e plaats.
Koen: ‘Het begin van de race was goed en ik wist me binnen de top-10 te handhaven. Helaas moest ik aan het einde van de race enkele coureurs laten gaan doordat de grip van de achterband snel verslechterde. Door de verminderde grip kreeg ik tijdens een bijna high-sider ook nog een klap tegen mijn geblesseerde voet waardoor ik het tempo moest laten zakken.’
In de tweede race had Koen een hele goede start en zat hij na enkele bochten zelfs rond de 8e positie. Bij het aan-remmen van bocht 8 werd hij helaas aan de achterzijde geramd door een te laat remmende collega coureur. Gelukkig wist Koen een crash te voorkomen maar moest hij door de klap uitwijken en zijn race via de grindbak vervolgen om vervolgens als laatste weer aan te sluiten. Na een sterke inhaalrace wist hij uiteindelijk nog op een 14e positie te finishen en 2 punten te pakken voor het kampioenschap.
Koen: ‘Heel erg jammer, maar dit hoort bij racen. Ik had een hele goede start en kon veel posities goedmaken in de eerste paar bochten. Helaas werd ik hard geraakt, maar gelukkig kon ik de motor overeind houden. Uiteindelijk heb ik geknokt om terug te komen op een positie voor de punten, maar er had meer ingezeten!’
Een bewogen en teleurstellend seizoen voor Koen en Buchner Motorsport. Koen liet tijdens het eerste weekend in Oschersleben zien de snelheid te hebben om te strijden voor top-5 posities. Helaas heeft een zware voetblessure roet in het eten gegooid.
Hierdoor moest Koen de vier races in Schleizer Dreieck en de Lausitzring missen en de laatste vier races van het seizoen in Assen en Hockenheim niet volledig hersteld en zonder enige voorbereiding volbrengen.
‘Mede namens Buchner Motorsport wil ik alle sponsors en fans heel hartelijk bedanken voor hun ondersteuning en het begrip tijdens dit seizoen! Nu is het tijd om weer volledig fit te worden en alles op een rijtje te zetten voor seizoen 2019!