Kees Endeveld (Grolloo) heeft met bakkenist Jeroen Remmé (Zwolle) op het TT Circuit Assen ervaren dat hij steeds beter overweg kan met de 600cc Kawasaki, maar dat het leerproces nog in volle gang is. Tijdens de IDM/ONK race, dit weekend, behaalde Team Drugsadvies Sidecar Shop tweemaal de twaalfde plaats in een deelnemersveld met concurrenten die allen met een 1000cc machine reden. Nadat Endeveld en Remmé begin augustus overstapten naar een 600cc motor, moest het gewenningsproces nog beginnen. Nu, vier weken later, weet Endeveld welke kant hij op moet met de verdere verbetering van de machine en zijn rijstijl.
Zaterdag was de coureur uit Grolloo matig weg vanaf de start, maar gedurende de eerste fase van de race wist hij aan te sluiten bij een midddengroep met coureurs, waaraan hij zich kon optrekken. Op de streep werd de combinatie als twaalfde afgevlagd.
Zondag was de start goed, maar toen was het moeilijker voor Endeveld en Remmé om de aansluiting te krijgen en vast te houden.
“Zaterdag bleek de machine iets beter afgesteld dan zondag. Voor de tweede race, zondagmiddag, had ik het chassis iets veranderd, in de hoop dat het beter zou gaan dan zaterdag. Maar het pakte juist tegenovergesteld uit”, zei Kees Endeveld na afloop van de race op zondagmiddag. “De verandering gaf niet het gewenste resultaat. Overigens is het voordeel van de drie races die ik nu op het TT Circuit heb gereden met de 600cc machine, dat ik weet welke richting ik verder moet het door ontwikkelen.”
Tijdens de eerste race met de 600cc Kawasaki, een maand geleden, gaf de stuurman direct al aan, dat hij moest wennen aan de andere manier van rijden die noodzakelijk is met de andere krachtbron. Latere rempunten en met een hogere snelheid de bocht nemen, waren zaken die hij zich echt moest aanleren. Ruim een maand verder zegt Endeveld: “Omdat ik volledig tussen andere 1000cc machines rijd, blijf ik moeite houden de juiste rempunten te vinden. Daarom kies ik er voor over drie weken van start te gaan in de race op het TT Circuit bij de British Superbikes, in plaats van in hetzelfde weekend (29 en 30 september) de IDM-slotrace op Hockenheim te rijden. “In de zijspanklasse bij de British Superbike rijden veel Engelse zijspannen met 600cc motoren en ik hoop dat weekend veel meer te kunnen leren over de juiste rempunten en de goede lijnen met een 600cc.”
Voor Endeveld en Remmé zijn de resterende races louter wedstrijden om te leren, in de hoop dat ze volgend jaar met meer ervaring in hun bagage aan het IDM kunnen meedoen en aan WK-races.
Over drie weken is Team Drugsadvies Sidecar Shop dus opnieuw te zien op het TT Circuit in Assen, in de zijspanklasse bij één van de mooiste evenementen van het jaar, de British Superbikes.